حداکثر طول کابل شبکه (LAN) چقدر می تواند باشد؟

به گزارش مجله فوتبال دوستان، زمانی که می خواهید به هر دلیلی در خانه یا محل کار یک شبکه داخلی مبتنی بر سیم ایجاد کنید، به ناچار باید از کابل شبکه (LAN) استفاده کنید و در این حالت دیر یا زود محدودیت طول این کابل برای شما به یک سوال تبدیل می شود. در این مطلب به حداکثر طول کابل های شبکه می پردازیم.

حداکثر طول کابل شبکه (LAN) چقدر می تواند باشد؟

آیا طول کابل شبکه اهمیت دارد؟

یک کابل شبکه به شما اجازه می دهد که کامپیوتر خود را به طور فیزیکی به اینترنت یا شبکه محلی وصل کنید. این نوع کابل ها حاوی سیم های مسی برای انتقال سیگنال های الکتریکی حاوی بسته های داده هستند. اما طبیعتا سیم های مسی هم برای بسته های داده مقاومت ایجاد می کنند و در نتیجه تمام کابل های شبکه دارای محدودیت برای طول هستند.

اگر طول کابل شبکه از حد مجاز بیشتر باشد، متوجه کاهش سرعت اتصال خواهید شد. همچنین اگر کابل بسیار طولانی تر از حد مجاز باشد، ممکن است با قطعی اتصال روبرو شوید.

حدبیشتر طول کابل شبکه

کابل های شبکه به دسته بندی های مختلف تقسیم بندی می شوند که این تقسیم بندی ها هم قابلیت های آن ها از جمله سرعت انتقال داده را مشخص می کند. به عنوان مثال کابل های رده 5 (Cat-5) از سرعت 100 مگابیت در ثانیه پشتیبانی می کنند. از سوی دیگر، حدبیشتر سرعت کابل های Cat-5e به 1000 مگابیت در ثانیه می رسد.

اما با وجود این تفاوت ها، تقریبا تمام کابل های شبکه با محدودیت طول 100 متری روبرو هستند. البته سه استثنای اصلی برای محدودیت طول کابل شبکه وجود دارد: Cat-6، Cat-7a و Cat-8. کابل های Cat-7a مبتنی بر استاندارد انحصاری هستند و به همین علت کمتر کاربران عموما با چنین کابل هایی روبرو نمی شوند. از سوی دیگر کابل های Cat-8 هم عمدتا در دیتا سنترها و دیگر مراکزی که به پهنای باند بسیار بالایی نیاز دارند، استفاده می شوند.

کابل های Cat-6 هم اگرچه می توانند برای طول 100 متری سرعت 1 گیگابیت در ثانیه را ارائه دهند، اما سرعت 10 گیگابیتی آن تا فقط طول 55 متر ارائه می شود. بنابراین اگر خواستار بهره گیری از حدبیشتر سرعت این کابل هستید، باید طول آن را به 55 متر محدود کنید.

آیا امکان دور زدن این محدودیت وجود دارد؟

اگرچه حدبیشتر طول بیشتر کابل های شبکه به 100 متر محدود شده است، اما با استفاده از سوئیچ شبکه می توانید این محدودیت را افزایش دهید. این سوئیچ ها با بازتولید سیگنال داده ها، به آن ها اجازه می دهند که مسافت بیشتری را طی کنند. همچنین امکان استفاده از مبدل های کابل های شبکه به فیبر نوری هم وجود دارد. از آنجایی که کابل های فیبر نوری از رشته های شیشه ای و نور برای انتقال سیگنال داده استفاده می کنند، نسبت به کابل های مسی کمتر در معرض تخریب یا تضعیف سیگنال هستند. بنابراین کابل های فیبر نوری می توانند کیلومترها طول داشته باشند.

منبع: How To Geek

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 10 مرداد 1401 بروزرسانی: 10 مرداد 1401 گردآورنده: footballgahan15.ir شناسه مطلب: 2047

به "حداکثر طول کابل شبکه (LAN) چقدر می تواند باشد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حداکثر طول کابل شبکه (LAN) چقدر می تواند باشد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید