سونامی کرونا در سیستان؛ بی توجهی مسئولان یا شهروندان؟

به گزارش مجله فوتبال دوستان، آمارهاى وزارت بهداشت حاکى از شیوع گسترده ویروس کرونا در سیستان و بلوچستان است و با اینکه تعداد مبتلایان به 58 هزار و 860 نفر رسیده، پروتکل هاى بهداشتى همچنان در این استان رعایت نمى شود.

سونامی کرونا در سیستان؛ بی توجهی مسئولان یا شهروندان؟

به گزارش خبرنگار خبرنگاران، بررسی های آماری از مقدار شیوع ویروس کرونا در کشور نشان می دهد که ایران وارد پیک پنجم کرونا شده و با افزایش تعداد مبتلایان به این ویروس، هشدار های وزارت بهداشت براى رعایت پروتکل هاى بهداشتى و فاصله گذارى هاى اجتماعى شدیدتر شده است.

با اینکه این هشدار ها از طریق رسانه ها و شبکه هاى اجتماعى و گروه هاى مختلف بهداشتى در تمام منطقه ها کشور به اطلاع عموم مى رسد، اما در برخى از شهر ها و روستا ها آنچنان که باید، مردم به مسئله رعایت پروتکل هاى بهداشتى توجه نمى کنند و شاهد رعایت نشدن حداقلى ترین نکات بهداشتى در این منطقه ها (همچون استفاده از ماسک و ضدعفونی کننده دست) هستیم.

آنچه این روزها، کشور را از نظر شیوع ویروس کرونا در معرض خطر جدى ترى قرار داده، همه گیرى کروناى دلتاى هندى است که نوع پیشرفته ترى از این ویروس بوده و طبق اعلام وزارت بهداشت، این نوع از ویروس از جنوب شرقى وارد کشور شده و تعداد مبتلایان به کرونا را در استان سیستان و بلوچستان به شدت افزایش داده است.

آمارهاى وزات بهداشت از شیوع کرونا در این استان نشان مى دهد که 58 هزار و 860 نفر در سیستان و بلوچستان به کرونا مبتلا شدند و بیش از یک هزار و 600 نفر تا به امروز بر اثر ابتلا به این ویروس جان خود را از دست دادند. با اینکه این آمار همچنان رشدى صعودى دارد و محدودیت هاى بیشترى براى کنترل آن در این منطقه اجرایى شده، اما هنوز هم بسیارى از مردم سیستان و بلوچستان حاضر به رعایت پروتکل هاى بهداشتى نیستند و همچون ایام قبل از شیوع این ویروس در کشور، تجمعات مذهبى و قومى را بدون توجه به شرایط کرونایى برگزار مى کنند.

بالا رفتن تعداد مبتلایان و شیوع گسترده کرونا در سیستان و بلوچستان به تازگى منجر به بسته شدن مرز پاکستان و ایران شده و این در حالى است که تا هفته پیش این مرز باز بود و طایفه ها و اقوام این منطقه مشغول رفت و آمد از این مرز بودند و در شیوع بیشتر این ویروس در منطقه نقش موثرى داشتند.

به گفته یکى از جوانان سیستان و بلوچستان که تلاش بسیارى براى فرهنگ سازى در زمینه استفاده از ماسک و رعایت پروتکل هاى بهداشتى در زاهدان کرده، اکثریت مردم این استان اعتقادى به استفاده از ماسک و رعایت پروتکل هاى بهداشتى ندارند و بى توجه به شیوع نوع پیشرفته تر ویروس کرونا در این منطقه به تردد در اماکن عمومى مشغولند و تعداد کسانى که از ماسک استفاده مى کنند بسیار کمتر از افرادى است که ماسک ندارند و حتی در بعضى روستا ها شاهد بودیم که مردم، افرادى که ماسک استفاده مى کنند را مورد تمسخر قرار مى دهند و از اساس با استفاده از این نوع وسایل بهداشتى مخالف هستند.

این جوان سیستان و بلوچستانى اظهار مى کند: رعایت نشدن پروتکل هاى بهداشتى در این استان و اعتقاد نداشتن مردم به شیوع نوع گسترده ویروس کرونا در این منطقه، ریشه در فقر فرهنگى مردم دارد و با اینکه وزارت بهداشت و دانشگاه هاى علوم پزشکى استان و ماموران بهداشتى بار ها آموزش هایى براى رعایت این دستورالعمل ها را به مردم ارائه دادند و به طرق مختلف مردم را به رعایت این اصول بهداشتى تشویق کردند، اما باز هم شاهدیم که حداقل نکات بهداشتى از سوى مردم رعایت نمى شود.

وى یادآور مى شود: البته برخى از خانواده ها هم که قصد رعایت کردن پروتکل ها را دارند، توان خرید ماسک و مواد ضدعفونى کننده را ندارند که لازم است دانشگاه هاى علوم پزشکى استان و واحدهاى بهداشتى فکرى به حال آنان کننده و شرایطى را براى دسترسى آسان و ارزان مردم به این مواد بهداشتى فراهم کنند.

این فعال اجتماعى استان سیستان و بلوچستان اظهار مى کند: نباید همه تقصیرات را گردن مردم بیاندازیم. مرز پاکستان خیلى دیرتر از آنچه که باید مسدود شد و همین امر در شیوع ویروس دلتا در استان تاثیر بسیارى داشت. از طرفى، قایق ها و لنج هایى در چابهار تردد داشتند که سرنشینان آن ها مبتلا به کروناى هندى بودند و رفت و آمد این افراد به چابهار در شیوع این ویروس نقش داشت که این مسئله بى تدبیرى مسئولان امر براى کنترل این ویروس در استان را نشان داد. از طرف دیگر، امکانات بیمارستانى و مراکز بهداشتى منطقه محدود است و همه مبتلایان به کرونا به درستى بسترى نمى شوند و از خدمات بهداشتى بهره مند نیستند که این امر در بالا رفتن تعداد فوتى ها و مبتلایان بى تاثیر نبوده است.

وی خاطرنشان مى کند: در بعضى روستاهاى دوره افتاده سیستان و بلوچستان حتى یک پزشک هم مستقر نیست تا خدمات بهداشتى به مردم ارائه کند، حال تصور کنید کرونا در این روستا ها شیوع پیدا کند، تمامى مردم آن منطقه از بچه ها گرفته تا بزرگسالان به این ویروس مبتلا مى شوند و عده زیادى از آنان جان خود را از دست مى دهند. کنترل ویروس کرونا در سیستان و بلوچستان نیاز به عزم جدى مردم و مسئولان دارد و باید تمامى افراد این استان هر چه زودتر واکسینه شوند تا بیش از این به تعداد فوتى ها و مبتلایان این منطقه اضافه نشود.

شرایط وخیم شیوع کرونا در سیستان و بلوچستان، دانشگاه هاى سه گانه علوم پزشکى این استان را به آن واداشت که طى روزهاى گذشته اعلام کردند: فشارهاى گسترده بر بیمارستان هاى اندک این منطقه، افزایش شدیدى پیدا کرده و کادر درمان پاسخگوى تعداد مبتلایان نیست.

لزوم واکسیناسیون افراد بالای 18 سال

ناصر وطن خواه، معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر هم در این باره می گوید: شیوع گونه جهش یافته کرونا در سیستان و بلوچستان به ویژه در جنوب استان با وجود مرز های مشترک با شهرستان های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی افزایش یافته و با توجه به جمعیت جوان شهرستان ها خواستار انجام واکسیناسیون افراد بالای 18 سال با همکاری وزارت بهداشت هستیم.

وطن خواه اضافه می کند: موج تازه اپیدمی کرونا موسوم به دلتا پلاس همزمان با سراسر کشور با شدت و سرعت بیشتری در سیستان و بلوچستان به ویژه جنوب استان در حال جولان دادن است و افزایش تعداد مبتلایان به بیماری و فوتی ها، تکمیل شدن ظرفیت بیمارستان ها سایه خطر مرگ را بر سر مردم بیشتر از قبل کرده است. با وجود همه تلاش ها و زحمات سفید پوشان دستگاه سلامت، انجام برنامه ها و فعالیت های فرهنگی و آموزشی، اما متاسفانه با کاهش رعایت پروتکل های بهداشتی در سیستان و بلوچستان روبرو شدیم. عدم رعایت و توجه مردم باعث شده تا امروز شاهده افزایش شیوع این بیماری نسبت به قبل و طبق آمار بیشتر از حد کشوری باشیم که این یک ضرر جبران ناپذیر برای جامعه است.

وی اذعان می کند: با توجه به هماهنگی های اجرا شده با رئیس مرکز بهداشت ایرانشهر حداقل 500 هزار دُز واکسن جهت واکسیناسیون افراد مورد اشاره و دانشجویان مورد نیاز است که انتظار می رود وزارت بهداشت اولویت تحویل واکسن را به این دانشگاه مدنظر قرار دهد. با عنایت به سفر اخیر معاون کل وزارت بهداشت و برگزاری جلسات و بیان مسائل از سوی ریاست دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر، انتظار می رود در کمترین زمان ممکن با توجه به شرایط بحرانی و نزدیک بودن سال تحصیلی تازه کمبود های مطرح شده به این دانشگاه از طریق وزارتخانه مرتفع شود.

رعایت پروتکل های بهداشتی در سیستان و بلوچستان پایین ترین شاخص را در سطح کشور دارد

همچنین، قاسم میری علی آباد معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در خصوص شرایط شیوع کرونا در سیستان و بلوچستان می گوید: بر اساس آمار اعلام شده، رعایت پروتکل های بهداشتی در استان سیستان و بلوچستان پایین ترین شاخص را در سطح کشور دارد و باید هموطنان هشدار های بهداشتی را جدی گرفته و با رعایت شیوه نامه های بهداشتی به وظیفه اجتماعی در قبال سلامت خود و هموطنان عمل کنند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان می افزاید: با توجه به ارائه خدمات بهداشت و درمان از طریق سه دانشگاه در شمال، مرکز و جنوب استان، در حوزه سراوان به غیر از شهرستان مهرستان که زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر است، دیگر شهرستان های تابعه سراوان در حوزه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی زاهدان است که فعلاً در بحث درمان بیماران و تامین تخت های بستری بیماران کرونایی در شهرستان سراوان با کمبودی روبرو نیستیم، اما با نیم نگاهی به ورود و خروج های غیرقانونی از مبادی غیررسمی مرزی و احتمال ورود ویروس های جهش یافته، کوچکترین کوتاهی در عدم رعایت پروتکل ها، بحران را تشدید خواهد کرد.

با این اوصاف، اگر هر چه سریعتر اقدامى براى مهار کرونا در سیستان و بلوچستان صورت نگیرد شاهد بروز فاجعه اى جبران ناپذیر در این استان خواهیم بود. اینکه برخى از شهر ها و روستاهاى این منطقه با مشکل بى آبى و کمبود آب روبرو هستند هم مزید بر علت شده و در توسعه بیشتر این ویروس تاثیر داشته است و امیدواریم زودتر این شرایط اسفناک در سیستان و بلوچستان سرانجام یابد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 27 تیر 1400 بروزرسانی: 27 تیر 1400 گردآورنده: footballgahan15.ir شناسه مطلب: 1652

به "سونامی کرونا در سیستان؛ بی توجهی مسئولان یا شهروندان؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سونامی کرونا در سیستان؛ بی توجهی مسئولان یا شهروندان؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید