یادم تو را فراموش

به گزارش مجله فوتبال دوستان، تا به حال شده چیزی را فراموش کنید و یادتان نیاید کجا بوده است؟ بعد چه اتفاقی می افتد؟ اگر به هیچ وجه یادتان نیاید عصبانی می شوید؟ خاطرات چه طور؟ اگر کسی برای شما خاطره ای مشترک را مرور کند و شما ماجرا را به یاد نیاورید چه حالی پیدا می کنید؟ آیا ممکن است مغز روزی چگونه خوردن، چگونه خندیدن، چگونه گریه کردن و... را هم فراموش کند؟ دنیا برای مبتلایان به آلزایمر این گونه است!

یادم تو را فراموش

یادم تو را فراموش

تا به حال شده چیزی را فراموش کنید و یادتان نیاید کجا بوده است؟ بعد چه اتفاقی می افتد؟ اگر به هیچ وجه یادتان نیاید عصبانی می شوید؟ خاطرات چه طور؟

اگر کسی برای شما خاطره ای مشترک را مرور کند و شما ماجرا را به یاد نیاورید چه حالی پیدا می کنید؟ آیا ممکن است مغز روزی چگونه خوردن، چگونه خندیدن، چگونه گریه کردن و... را هم فراموش کند؟ جهان برای مبتلایان به آلزایمر این گونه است!

علائم بیماری آلزایمر معمولا آرام آرام پیش می فرایند و به مرور زمان وخیم تر می شوند و در انجام کارها و مسوولیت های روزانه اختلال ایجاد می کنند. آغاز این بیماری با یک سری علائم هشداردهنده است که تشخیص آنها سبب می شود سریع تر برای کنترل عوارض آن به پزشک مراجعه کنید. ایسنا درباره نشانه های این بیماری گزارشی را به نقل از سایت انجمن جهانی آلزایمر منتشر کرده است که ما آن را با تغییراتی برای شما می آوریم. 10 نشانه هشداردهنده این بیماری عبارتند از:

تضعیف حافظه و بروز حالت های فراموشی: یکی از شایع ترین علائم آلزایمر از دست دادن حافظه بویژه فراموش کردن اطلاعاتی است که فرد بیمار اخیرا آنها را به خاطر سپرده است. سایر موارد شامل فراموش کردن تاریخ ها و روید ادهای مهم، پرسیدن مکرر اطلاعات مشابه و وابستگی به وسایلی مثل دفتر یادداشت و لوازم الکترونیکی برای به یاد آوردن موضوعات معمولی هستند.

چالش در برنامه ریزی یا حل مسائل: برخی افراد ممکن است تغییراتی را در توانایی شان برای برنامه ریزی یا کارکردن با اعداد و ارقام تجربه کنند. آنها اغلب رسیدگی به صورت حساب های ماهانه را فراموش می کنند و در تمرکز کردن و انجام کارهای طولانی تر با مشکل روبرو می شوند.

مشکل در انجام کارهای معمول و ساده: مبتلایان به آلزایمر اغلب در انجام و تکمیل کارهای روزانه و معمول با مشکل روبرو می شوند. آنها حتی برای رانندگی کردن تا یک مقصد آشنا، مدیریت هزینه های کاری یا به یا دآوردن قوانین بازی های مورد علاقه شان دچار مشکل می شوند.

سردرگم شدن در زمان و مکان: مبتلایان به آلزایمر نمی توانند تاریخ ها، فصول و گذر زمان را دنبال کنند. آنها گاهی فراموش می کنند که کجا هستند و چگونه خود را به این محل رسانده اند.

مشکل در درک تصاویر: در برخی از افراد داشتن مشکل بینایی در واقع نشانه ای از آلزایمر است. آنها بعلاوه در خواندن، تشخیص مسافت و رنگ و تضاد نورها مشکل پیدا می کنند. گاهی اوقات وقتی مقابل آیینه قرار می گیرند، تصور می کنند فرد دیگری مقابل آنها ایستاده و درک نمی کنند که تصویر خودشان است.

پیدا کردن مسائل تازه با واژه ها در گفتن یا نوشتن: مبتلایان به آلزایمر در دنبال کردن یا پیوستن به یک گفت وگو ناتوان می شوند، آنها گاهی در حین گفت وگو متوقف می شوند و برای ادامه صحبت های خود هیچ ایده ای ندارند و دائم جملات مشابهی تکرار می کنند. بعلاوه در پیدا کردن واژه های مناسب بین مکالمه خود ناتوان می شوند.

گذاشتن اشیا در جای غیرمعمول: بیماران آلزایمری اغلب وسایل خود را در جاهای غیرمعمولی می گذارند و بعد جای آنها را فراموش می کنند. بعلاوه حتی توان آن را ندارند که با رجوع به حافظه خود، جای قرار دادن وسیله مورد نظر را ردیابی کنند.

ضعف و ناتوانی در قضاوت و تصمیم گیری: بیماران مبتلا به آلزایمر اغلب در قضاوت و تصمیم گیری دستخوش تغییراتی می شوند که توان آنها را در این زمینه ها کاهش می دهد.

عقب نشینی از فعالیت های کاری و اجتماعی: این بیماران بتدریج خود را از برنامه های گروهی و فعالیت های اجتماعی و ورزشی کنار می کشند.

تغییر در خلق و خو و شخصیت: ویژگی های شخصیتی و خلق وخوی این بیماران هم تغییر می کند. آنها دچار سردرگمی، تردید و ظن، افسردگی، ترس و اضطراب می شوند و بسادگی در شرایط مختلف آشفته و پریشان می شوند.

بیشتر ما، آلزایمر را بلایی برای همسایه می دانند و هرگز گمان نمی کنند این بیماری روزی گریبان آنها یا خانواده های آنها را هم بگیرد، اما واقعیت این است که هم اکنون در کشور ما حدود 500 هزار نفر در کشور مبتلا به این بیماری هستند و پزشکان می گویند این آمار در آینده بیشتر هم خواهد شد و به همین دلیل از حالا باید امکانات و تجهیزات مناسب برای روبروه با این بیماری را فراهم کنیم.

دیروز روز جهانی مبارزه با آلزایمر بود اما در کشور ما که رشد جمعیت سالمند آن نسبت به بسیاری از کشورهای جهان فرایند سریع تری دارد، مسلما مبارزه با آلزایمر نه فقط به یک روز بلکه به هفته ها نیاز دارد.

افزایش تعداد مبتلایان به آلزایمر فقط چالش پیش روی کشور ما نیست، بلکه جمعیت جهان به سرعت در حال پیرشدن است و دانشمندان پیش بینی کرده اند تا 4 دهه دیگر از هر4سالمند در جهان یکی به آلزایمر مبتلا می شود و از آنجا که جمعیت جهان در حال پیر شدن است و آلزایمر هم معمولا یکی از عوارض بالارفتن سن است سال هاست همه کشورهای پیشرفته جهان به فکر راهکارهایی برای کاهش موارد ابتلا به این بیماری در وهله اول و سپس بسترسازی برای مراقب و نگهداری از مبتلایان به آن باشند. آلزایمر نوعی اختلال مغزی است که بیمار مبتلا به آن دچار فراموشی شدید می شود. ابتلا به این بیماری دلایل زیادی دارد و برخی زمینه های ابتلا به آن قابل پیشگیری است، اما پزشکان می گویند رایج ترین دلیل این بیماری رسوب پروتئین آمیلوئید در مغز است که تغذیه سلول های مغزی را با مشکل روبرو می کند.

پژوهش های علمی نشان می دهند کسانی که میوه و سبزیجات بیشتری مصرف می کنند و تغذیه مناسب تری دارند، تابع برنامه ریزی مشخصی در زندگی هستند و خواب و کار آنها میزان های معینی دارد، از استرس دور می مانند و وزن و قندشان را کنترل می کنند کمتر در معرض ابتلا به آلزایمر هستند.

منبع:جام جم آنلاین

ارسال از طریق کاربر محترم سایت :hasantaleb

منبع: راسخون
انتشار: 13 مهر 1400 بروزرسانی: 13 مهر 1400 گردآورنده: footballgahan15.ir شناسه مطلب: 1753

به "یادم تو را فراموش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یادم تو را فراموش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید