23 مدرسه سیل زده گلستان بازسازی شد

به گزارش مجله فوتبال دوستان، خبرنگاران/گلستان رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور با اشاره به اقدامات اجرا شده پس از سیل سال گذشته استان، گفت: 23 مدرسه آسیب دیده از سیل تخریب و بازسازی شد و بنا داریم با تکمیل پروژه های در حال ساخت، سرانه فضای آموزشی استان تا مهرماه آینده به میانگین کشوری برسد.

23 مدرسه سیل زده گلستان بازسازی شد

جهت دریافت خدمات هزینه بازسازی ساختمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

مهراله رخشانی مهر در ملاقات با استاندار گلستان اظهار کرد: رسیدگی به فضاهای آموزشی گلستان بعد از سیل به طور خاص در دستور کار نهاده شد و حضور خیرین در این استان برای ساخت مدارس چشمگیر بود. از محل ردیف های مربوط به تجهیزات نیز یاری های خوبی به استان داشتیم و تعمیرات اساسی و جزئی مدارس در کوتاه ترین زمان انجام شد.

وی ادامه داد: برای 23 مدرسه کار تخریب و بازسازی اجرا شده است و برنامه داریم تا سرانه استان را از 4.9 مترمربع به سرانه میانگین 5.2 مترمربع برسانیم که البته اگر نرخ رشد جمعیت دانش آموزی ثابت باشد، شاید به این عدد در استان رسیده باشیم و اگر نرخ رشد افزایش داشته باشد، تا مهر آینده به میانگین سرانه خواهیم رسید.

رخشانی مهر در مورد شرایط تخصیص اعتبار برای تامین فضاهای آموزشی گلستان، گفت: سال 98، 91 میلیارد تومان از محل اعتبارات ملی به گلستان اعتبار دادیم که در سال 96 حدود 21 میلیارد تومان بوده است و نشان دهنده رشد قابل توجهی در استان است همچنین بخشی از اعتبارات 99 را هم ابلاغ کردیم.

رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور اعلام کرد: در ردیف تجهیزات مناطق محروم 3.5 میلیارد تومان اعتبار گذاشتیم و برای سیستم های گرمایشی و سرمایشی در ردیف اصلی حدود 5 میلیارد تومان در نظر گرفتیم. همچنین مدارس خشت و گلی و بخاری نفتی در استان را جمع آوری کردیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد: معتقدم مدرسه سازی ساخت یک ساختمان نیست و بنای مدرسه با یک بنای معمولی کاملا متفاوت است، مدرسه کانون تربیت محسوب می گردد به همین دلیل سند تحول بخش های مهمی را به معماری مدارس و هویت آن اختصاص داده و اهداف کلامی را برای موضوع مدرسه سازی تعریف نموده است که یکی از عناصر سند برنامه ریزی برای نظام فضا و تجهیزات بوده و مسئولیت اجرای آن به نوسازی مدارس سپرده شده است.

رخشانی مهر گفت: قبل از سند تحول، میانگین فضا برای ساخت مدرسه 45 مترمربع بود که الان به 180 مترمربع رسیده است، به همین دلیل هم هزینه تمام شده نسبت به گذشته بالاتر است.

وی با اشاره به اینکه مجمع خیرین مدرسه ساز بازوی اجرایی نوسازی مدارس است، اظهار کرد: سال گذشته 1500 میلیارد تومان مشارکت مردم را داشتیم تعداد خیرین 30 هزار نفر بودند هرچند که بعضی مردم علاقه به مدرسه سازی دارند اما راه های مشارکت را نمی دانند که طرحی به نام آجر به آجر راه اندازی شد که با استقبال مردم نیکوکار روبرو شده است.

رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور توضیح داد: 40 هزار مترمربع پروژه نیمه تمام در استان داریم که امیدواریم با همکاری مسئولان استان هرچه زودتر تکمیل گردد.

به گزارش خبرنگاران به نقل اداره کل نوسازی مدارس گلستان، استاندار گلستان نیز در این ملاقات با اشاره به اینکه طی 13 سال گذشته 72 هزار متر بنای آموزشی ایجاد شده است، اظهار کرد: به طور میانگین 26 سانتی متر از سرانه کشوری عقب هستیم که با احتساب تعداد دانش آموزان 92 هزار مترمربع سرانه کم داریم و اگر روی روال عادی ساخت و ساز کنیم باید سالی 72 هزار مترمربع بسازیم که با احتساب هزینه های ساخت و ساز رقم آن به 1200-1300 میلیارد تومان اعتبار احتیاج است و با این ارقام مشارکتی تحقق این مقدار اعتبار بسیار سخت خواهد بود.

هادی حق شناس اعلام کرد: 15 درصد مدارس استان تخریبی و 25 احتیاجمند مقاوم سازی هستند یعنی 4 هزار 900 متر مربع فضا احتیاج به مقاوم سازی احتیاج دارد.

وی با اشاره به اینکه در استان گلستان دانش آموزان در کنکور نتایج خوبی داشتند، خاطر نشان کرد: در واقع توجه به مسائل نرم افزاری در کنار مسائل سخت افزاری قابل توجه بوده است که توانستیم عملکرد خوبی در کنکور داشته باشیم.

استاندار گلستان اظهار کرد: استانی هستیم که اقوام مختلفی در این منطقه وجود دارد و اگر عقب ماندگی های فضای آموزشی را به زودی جبران نکنیم همین هزینه ها را باید برای ترک تحصیل دانش آموزان ساکن در حاشیه شهرها و بزهکاری های اجتماعی خرج کنیم و این در حالی است که هزینه های پیشگیری همیشه کمتر است.

در ادامه این جلسه مدیرکل نوسازی مدارس گلستان نیز با اشاره به عملکرد این اداره کل در تامین فضاهای آموزشی استان، اعلام کرد: هرساله مبلغ مورد تعهد خیرین تعیین است و در جشنواره خیرین مدرسه ساز اخیر رقم آن به 3 میلیارد و 300 میلیون تومان رسیده است.

یاسر لیوانی ادامه داد: از سال 77 تا کنون 1415 پروژه آموزشی داشتیم و در شرایط کنونی 68 پروژه با 356 کلاس درس با مشارکت خیرین مدرسه ساز را در دست کار داریم.

وی با اشاره به اجرای طرح آجر به آجر، فتت: موضوع طرح مشارکت حداکثری را با توجه به اجرای این طرح مورد توجه داریم و کل خیرین کلان ما که سال جاری از ابتدای سال 45 نفر بودند افرایش پیدا کرد همچنین 410 میلیارد میزان مشارکت محقق شد که 60 درصد تعهدات تحقق یافته است.

وی اعلام کرد: در شرایط فعلی 5 هزار و 596 خیر در طرح آجر به آجر مشارکت نموده اند که هدف گذاری نموده ایم تا به رقم 10 هزار نفر برسد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 1 آبان 1399 بروزرسانی: 30 شهریور 1400 گردآورنده: footballgahan15.ir شناسه مطلب: 1143

به "23 مدرسه سیل زده گلستان بازسازی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "23 مدرسه سیل زده گلستان بازسازی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید