افترا زدن به افراد چه مجازاتی در پی دارد؟

به گزارش مجله فوتبال دوستان، جرم افترا در صورتی رخ خواهد داد که فرد حتما به یک جرم منسوب گشته و فرد مرتکب قادر به اثبات این جرم نباشد.

افترا زدن به افراد چه مجازاتی در پی دارد؟

افرادی هنگام روبرو شدن با دشواری ها به سبب عدم کنترل بر خشم و ناراحتی خود، به اهانت و بعضا با سوءنیت جهت رسیدن به خواسته هایشان به تهمت زدن و افترا به طرف مقابل اقدام می کنند. در این نوشتار از خبرنگاران به بررسی جرم افترا و مجازات آن می پردازیم.

جرم افترا چیست؟

اگر شخصی فرد دیگری را منسوب به یک جرم کرده و اثبات آن جرم توسط شخص برای او مقدور نباشد، وی مرتکب جرم افترا شده است. جرم افترا به دو دسته فعلی و قولی تقسیم شده و مجازات هر یک متفاوت است. به این نکته توجه داشته باشید که در صورت مورد افترای قولی به شکل شفاهی قرار دریافت، شخص شاکی موظف است مدارکی مبنی بر خدشه دار شدن اعتبار و آسیب وارده به خود را به دادگاه تسلیم کند.

مجازات جرم افترا

برای مرتکبان جرم افترا مجازات حبس به مدت یک ماه الی یک سال و محکومیت به 74 ضربه شلاق در نظر گرفته شده است. لازم به ذکر است در صورت انتشار مطالب حاوی افترا به شکل چاپ شده، مرتکب به حبس به مدت دو ماه الی دو سال محکوم خواهد شد.

تفاوت های میان جرایم افترا و توهین

جرم توهین از آن جهت با جرم افترا تفاوت داشته که در جرم افترا اجرا شده، مرتکب با صراحت جرمی را به دیگری منسوب کرده و از تضمین کننده اخبار و اسناد است؛ اما در جرم توهین، شخص مرتکب با سوء نیت تنها قصد هتک حرمت طرف مقابل را دارد. اگر شخصی به قصد هتک حرمت دیگری را جانی، فاسق و امثال این واژگان مخاطب قرار دهد، مرتکب جرم افترا نشده و تنها مقصود اهانت و تحقیر کردن طرف مقابل است، اما اگر به صراحت به شخص با استفاده از الفاظی همچون کلاهبردار، قاتل، دزد دیگری را مخاطب قرار داده و حتی تهمت های ناموسی بر طرف مقابل روا داشته مرتکب جرم افترا به ناموس یا قذف است که مجازات سنگین تری نسبت به سایر انواع افترا داشته و حتی به اعدام نیز منتهی خواهد شد.

برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر جرم تهدید به انتشار عکس خصوصی افراد را مطالعه کنید.

منبع: پیام دلتا
انتشار: 27 آذر 1399 بروزرسانی: 27 آذر 1399 گردآورنده: footballgahan15.ir شناسه مطلب: 1260

به "افترا زدن به افراد چه مجازاتی در پی دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افترا زدن به افراد چه مجازاتی در پی دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید