بادسنج مریخ نورد پشتکار بر اثر برخورد سنگ ریزه آسیب دید

به گزارش مجله فوتبال دوستان، در حالی که کاوشگر پشتکار ناسا در دومین کارزار علمی به سر می برد، باد با آن سر ناسازگاری برداشته است و با بلند کردن سنگ ریزه های سطح مریخ به یکی از ابزارهای علمی آن آسیب زد.

بادسنج مریخ نورد پشتکار بر اثر برخورد سنگ ریزه آسیب دید

به نظر می رسد که سیاره مریخ می تواند مکانی به شدت بادخیز باشد. مریخ نورد پشتکار (Perseverance) در فوریه 2021 (اسفند 1399) با حمل یک ایستگاه هواشناسی به نام تحلیل گر پویایی محیطی مریخ (MEDA) روی سیاره سرخ فرود آمد. در میان چندین حسگر که معیارهای آب وهوایی مانند رطوبت، تابش و دمای هوا را می سنجند، این ابزار شامل دو سنسور است که سرعت و جهت باد را اندازه گیری می کنند.

به تازگی اما به گفته خوزه آنتونیو رودریگز مانفردی (José Antonio Rodriguez Manfredi) پژوهشگر اصلی ابزار مِدا، سنگ ریزه هایی که از طریق تندبادهای شدید سیاره سرخ از سطح آن بلند می شوند، به یکی از حسگرهای باد آسیب رساندند. با این وجود مِدا هرچند با کاهش حساسیت، اما همچنان می تواند به ردیابی باد در منطقه فرود کاوشگر در دهانه جزرو (Jezero) ادامه دهد.

رودریگز مانفردی، دانشمند مرکز اخترزیست شناسی اسپانیایی در مادرید هم اظهار داشت: هم اکنون قابلیت های حسگر کاهش یافته است، اما هنوز هم اندازه گیری های سرعت و جهت را ارائه می کند. کل اعضای تیم اکنون در حال تنظیم مجدد فرایند بازیابی برای به دست آوردن دقت بیشتر از خوانش آشکارسازهای آسیب ندیده هستند.

طبق اعلام آزمایشگاه پیشرانش جت (JPL) ناسا، دو حسگر باد پشتکار با اندازه نزدیک به یک خط کش، از طریق شش آشکارساز مجزا دربر گرفته شده اند که هدف آن ها خوانش دقیق باد از هر جهت است. هر یک از دو سنسور اصلی باد به یک میله متصل است که می تواند باز شود و هنگام حرکت مریخ نورد، حسگرها را از آن دور کند. زیرا پشتکار هنگام حرکت در جو رقیق مریخ، به اندازه یک خودرو بر جریان باد اثر می گذارد.

رودریگز مانفردی اظهار داشت: مانند همه ابزارهای موجود در پشتکار، حسگر باد با در نظر گرفتن محافظت لازم و داشتن ابزار پشتیبان طراحی شده است. اما مطمئنا برای هر چیزی، آستانه تحملی وجود دارد.

و برای ابزاری مانند مدا این آستانه چالش برانگیزتر است، زیرا سنسورها باید مستقیما در معرض شرایط محیطی قرار بگیرند تا پارامترهای باد را ثبت کنند. بدین ترتیب زمانی که بادهای قوی تر از پیش بینی ها، سنگ ریزه های بزرگ تر از حد انتظار را از سطح مریخ بلند کردند، منجر به آسیب دیدن برخی از بخش های آشکارساز شدند.

پژوهشگر مرکز اخترزیست شناسی اسپانیا که محقق اصلی یک سنسور دما و باد دیگر هم در فرودگر این سایت (InSight) ناسا هم هست، اضافه کرد: نه برآوردها و نه تجربه ای که از مأموریت های قبلی داشتیم، چنین بادهای شدید و چنین مواد سست برخاسته از سطح منطقه را پیش بینی نمی کردند.

او این را هم اضافه کرد که این رخداد کنایه آمیز هم بوده است که حسگرها از طریق باد یا دقیقا بر اثر چیزی که در پی آن بودیم آسیب دیدند.

پشتکار در 18 فوریه 2021 (1 اسفند 1399) روی سطح مریخ فرود آمد و همراه با بالگرد کوچک نبوغ (Ingenuity) در حال کاوش در دلتای رودخانه ای باستانی است که ممکن است میلیاردها سال پیش سرشار از میکروب بوده باشد.

علاوه بر اندازه گیری باد، آب وهوا و ترکیب سنگ، این مریخ نورد در حال جمع آوری امیدوارکننده ترین مواد مریخ و ذخیره سازی آن ها برای یک مأموریت بازگردانی نمونه به زمین در دهه 2030 میلادی است.

عکس کاور: سلفی مریخ نورد پشتکار در صدونودوهشتمین روز مأموریت

Credit: NASA/JPL-Caltech/MSSS

منبع: Space

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 2 مرداد 1401 بروزرسانی: 2 مرداد 1401 گردآورنده: footballgahan15.ir شناسه مطلب: 2040

به "بادسنج مریخ نورد پشتکار بر اثر برخورد سنگ ریزه آسیب دید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بادسنج مریخ نورد پشتکار بر اثر برخورد سنگ ریزه آسیب دید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید