بازار کامپیوترهای گیمینگ دستی بیش از حد شلوغ شده است

به گزارش مجله فوتبال دوستان، تا 3 سال پیش اگر شما به کسی می گفتید که می توان بازی های سطح بالای کامپیوتر را بدون افت گرافیکی یا نسخه خاص روی یک دستگاه دستی تجربه کرد، قطعاً به شما می خندید. این در صورتی است که در 2 سال گذشته بازار کنسول های دستی پیشرفت بسیار زیادی داشته و شرکت های متعددی وارد آن شده اند.

بازار کامپیوترهای گیمینگ دستی بیش از حد شلوغ شده است

در گذشته هم قابلیت تجربه بازی به صورت همراه وجود داشت ولی مشکل اصلی اینجا بود که برای این کار شما باید یک لپتاپ بزرگ گیمینگ خریداری می کردید. از طرفی بیشتر لپتاپ های گیمینگ در صورت استفاده از باتری، کارت گرافیکی خود را روشن نمی نمایند و در نتیجه یک تجربه خوب و روان را به کاربران ارائه نمی دادند. به همین علت شرکت های مختلف تصمیم به ساخت کنسول های دستی گرفتند.

نکته اینجاست که در گذشته دست یافتن به یک کنسول دستی با کیفیت بسیار سخت بود. به علت اینکه این دستگاه ها بسیار کم بودند و اگر هم وجود داشتند مسائل بسیار زیادی داشتند. حال به طور کامل ورق برگشته است. به این شکل که بازار کنسول های دستی هواداران بسیار زیادی پیدا نموده و از طرفی دستگاه های زیادی هم در آن وجود دارد. به همین علت است که می توان گفت این بازار بیش از حد شلوغ شده است که در ادامه شرح خواهیم داد.

چه چیزی باعث معروفیت کنسول های دستی کامپیوتری شد؟

کنسول های دستی در گذشته با دستگاه هایی مثل PSP یا نینتندو سوییچ (Nintendo Switch) مشهور بودند اما این دستگاه ها حتی نزدیک به یک کامپیوتر هم عمل نمی کردند. در اواسط سال 2021 میلادی بود که شرکت ولو کنسول استیم دک (Steam Deck) را معرفی کرد. نکته اینجاست که کامپیوترهای دستی قبل استیم دک هم وجود داشتند اما استیم دک چندین نکته مهم و مثبت داشت که به آن فزونی می داد.

اول اینکه قیمت استیم دک نسبت به رقبا کمتر بود. در نتیجه خرید آن منطقی به نظر می رسید. دوم اینکه شرکت ولو کوشش کرد تا از لحاظ قدرت و کیفیت متعادل عمل نموده و تمرکز خود را روی قیمت و در دسترس بودن دستگاه بگذارد. از طرفی این دستگاه به وسیله یک شرکت سازنده بازی ساخته شده بود و به همین علت سازندگان آن به طور کامل در جریان ویژگی های یک کنسول دستی بودند. این در صورتی است که شرکت هایی مثل Ayaneo به جای بهینه عمل کردند به طور کامل روی قدرت تمرکز داشتند و دستگاه های آن ها قیمت بسیار بالایی داشت. از طرفی چونکه از سیستم عامل ویندوز استفاده می کردند، مسائل متعددی در آن ها وجود داشت.

کنسول دستی استیم دک بدون مشکل نبود. در اصل مسائل این دستگاه به قدری ریشه ای بودند که مدل بعدی این کنسول یعنی استیم دک اولد را نیز درگیر کردند. برای مثال این دستگاه به صورت بهینه برای سیستم عامل استیم که بر پایه لینوکس است طراحی شده است. در نتیجه عناوینی راحت روی آن اجرا می شوند که برای لینوکس بهینه شده باشند. در نتیجه عدم استفاده از ویندوز همواره یک نکته مثبت نیست و باعث مسائل زیادی در این دستگاه شده است.

شرکت ولو برای حل این مشکل برای بازی های مختلف سطح معین نموده است. به این شکل که اگر شما با دستگاه استیم دک بخواهید یک بازی را بخرید، در بالای آن نوشته شده که تا چه حد برای این کنسول بهینه است. بعضی از عناوین به هیچ عنوان برای استیم دک بهینه نیستند اما بعضی عناوین هم به برترین نحو برای این کنسول طراحی شده اند. در نتیجه کاربران باید در انتخاب بازی توجه زیادی بنمایند.

برای بسیاری از افراد، کاتالوگ استیم دک کافی است و این کنسول یک دستگاه کامل است. مخصوصاً اگر شما مدل اولد را بخرید. به علت اینکه این دستگاه از نظر صفحه نمایش در سطح بسیار بالایی قرار داشته و از طرفی شرکت سازنده پردازنده این دستگاه را نیز بهینه نموده است. نکته جالب اینجاست که این ویژگی های صفحه نمایش باعث شده تا مسائل رزولوشن آن نیز کمتر مشهود باشد. نکته جالب اینجاست که این مسائل استیم دک باعث شد تا شرکت های دیگر به فکر فرو بروند و از آن ها استفاده بنمایند.

مسائل استیم دک، فرصت شرکت های دیگر

یکی از شرکت هایی که از این فرصت به برترین نحو استفاده کرد ایسوس بود. دستگاه روگ الای (Rog Ally) کنسول دستی شرکت ایسوس بوده که در ابتدا به عنوان یک جک آوریل (April Fools Joke) معرفی گردید. پس از آن شرکت سازنده تصمیم گرفت تا به صورت رسمی این دستگاه را معرفی کند و در شرحات خود گفت که روگ الای در اصل یک نسل نو از استیم دک است.

این دستگاه نسبت به استیم دک قدرت بیشتری داشته و از پردازنده های تازه Ryzen Z1 و Ryzen Z1 Extreme استفاده می نماید. همینطور اینکه نرخ به روزرسانی صفحه نمایش 120 هرتزی داشته که برای تجربه عناوین سبک بسیار مناسب است. در کنار آن روگ الای به طور کامل از ویندوز پشتیبانی نموده و مسائل سازگاری بازی های مختلف با سخت افزار و نرم افزار را ندارد.

اگر شما در پی برترین کنسول های دستی هستید، هر دو دستگاه استیم دک و روگ الای به راحتی در این فهرست قرار خواهند گرفت. روگ الای از اشتراک هایی مثل گیم پس، یوبیسافت کانکت و موارد دیگر پشتیبانی می نماید که یک نکته بسیار مثبت است. همینطور اینکه رزولوشن این دستگاه نسبت به استیم دک بالاتر بوده که باعث می گردد تجربه بازی در آن بسیار لذت بخش باشد.

حال اگر شما در پی صفحه نمایش بهتر هستید هم یک دستگاه دیگر برای شما وجود دارد. لنوو لیجن گو (Lenovo Legion Go) یکی از کنسول های دستی بسیار عجیب است که ساخته شده است. این دستگاه تمامی نکات مثبت روگ الای را در خود داشته و حتی آن را با افزودن حالت نینتندو سوییچ بهتر نموده است. به این شکل که کنترلرهای این دستگاه از بدنه آن جدا شده و می توانند به صورت جداگانه عملکرد داشته باشند. شرکت لنوو صفحه نمایش لیجن گو را نیز به رزولوشن 1600p ارتقاء داده و مقدار آن را نیز 8.8 اینچ نموده است.

نکته اینجاست که این رزولوشن بالا و نرخ به روزرسانی صفحه نمایش زیاد با هم همخوانی ندارند. به علت اینکه پردازنده اصلی این دستگاه که پردازنده Ryzen Z1 بوده، یک پردازنده محدود و همراه است. در نتیجه شرکت سازنده نمی تواند از نهایت پتانسیل دستگاه خود استفاده کند. همینطور اینکه از لحاظ باتری هم مسائل زیادی برای دستگاه لیجن گو وجود دارد.

عملکرد ضعیف شرکت ام اس آی در زمینه کنسول های دستی

در سال 2024 میلادی هم ما شاهد چند دستگاه نو در میان کنسول های دستی بودیم. برای مثال شرکت ام اس آی (MSI) از کنسول دستی خود به نام کلا (Claw) رونمایی کرد که شباهت بسیار زیادی به دستگاه روگ الای و لیجن گو دارد. مشکل اینجاست که ام اس آی از لحاظ نرم افزاری نتوانست به خوبی دستگاه های دیگر از آن پشتیبانی کند و در نتیجه نقدهای مثبتی از آن منتشر نشد. همینطور اینکه از لحاظ قیمتی نسبت به رقبا بیشتر بود و شما با این قیمت می توانستید یک لپتاپ نسل قبلی گیمینگ بخرید.

نکته اینجاست که ام اس آی تصمیم گرفت تا به جای همکاری با شرکت ای ام دی، با شرکت اینتل کار بکند. در نتیجه پردازنده این دستگاه یک پردازنده کم مصرف اینتل به نام Intel Meteor Lake بوده و از گرافیک آرک (Arc) استفاده می نماید. نکته اینجاست که هر دو قدرت خوبی دارند ولی از لحاظ نرم افزاری چندان بهینه نیستند. همینطور اینکه شرکت اینتل در زمینه مدیریت باتری عملکرد خوبی نداشته و پردازنده های آن معمولاً قیمت بالاتری دارند.

زمانی که شما کنسول دستی کلا را در دست بگیری متوجه خواهید شد که کیفیت ساخت پایین تری نسبت به رقبا دارد. همینطور اینکه صفحه نمایش آن هم ضعیف تر بوده ولی قیمت بالاتری دارد. این موضوع باعث شد که کلا نسبت به رقبا آغاز خوبی نداشته باشد و به طور کلی شرکت ام اس آی مورد نقدها زیادی قرار بگیرد.

یکی از مسائل اصلی این دستگاه عدم پشتیبانی از عناوین مختلف بود. برای مثال بسیاری از بازی ها روی آن اجرا نشده و حتی اگر می شدند کیفیت بسیار پایینی داشتند. این عدم هماهنگی سخت افزار و نرم افزار مانع این می گردد که کلا از نهایت پتانسیل خود استفاده کند و ام اس آی باید به فکر طراحی یک دستگاه بهتر و بهینه تر باشد.

عرضه مدل های نو از کنسول های دستی

آغاز کلا چندان جالب نبود ولی شرکت سازنده در پی بازگشت است. به همین علت در رویداد Computex 2024 تصمیم گرفت تا از مدل نو کنسول دستی خود به نام MSI Claw 8 AI Plus رونمایی کند. شرکت ام اس آی از اشتباهات خود در دستگاه قبلی درس گرفت و به همین علت از یک پردازنده نو در این دستگاه استفاده کرد. نام این پردازنده Lunar Lake بوده و از قابلیت های هوش مصنوعی بهره می ّرد. در کنار آن باتری دستگاه کلا به 80 وات ساعت ارتقاء پیدا نموده و صفحه نمایش آن نیز 120 هرتز و 8 اینچ شده است.

نکته اینجاست که این دستگاه از زوایای بسیاری نسبت به قبل بهبود داشته است ولی شرکت ام اس آی باید روی نرم افزار هم تمرکز داشته باشد. به علت اینکه مشکل اصلی دستگاه کلا عدم پشتیبانی آن از بازی های مختلف بود و حال اینطور که به نظر می رسد معماری نو پردازنده های اینتل باعث شده که هماهنگی بیشتری میان نرم افزار و سخت افزار وجود داشته باشد. این دستگاه نو تا انتهای امسال میلادی عرضه خواهد شد ولی بحث اصلی اینجاست که ام اس آی چرا تصمیم گرفت دستگاه اولیه را عرضه کند!

ام اس آی کلا و استیم دک تنها دستگاه های همراهی نیستند که یک مدل به روزرسانی شده دریافت نموده آند. شرکت ایسوس نیست تصمیم گرفته تا به زودی یک دستگاه نو به نام روگ الای ایکس (ROG Ally X) در ماه آینده عرضه کند که دارای یک باتری 80 وات ساعتی بزرگ تر و یک حافظه جامد سریع تر نسبت به دستگاه اصلی است. اگر دقت کنید این دستگاه ها ارتقاء هایی را دارد که ما در دستگاه های میان نسلی شاهد هستیم. برای مثال الای ایکس دارای 24 گیگابایت رم سریع بوده که باعث می گردد تجربه بازی های مختلف با این دستگاه بسیار لذت بخش و راحت بگردد.

کنسول های دستی میان نسلی؟

این دستگاه های نو به نوبه خود بسیار مجذوب کننده هستند اما یک سؤال مهم را مطرح می نمایند. سؤال اینکه عمر این کنسول های دستی تا چند سال است و تا چقدر پس از خرید آن ها به یک دستگاه نو احتیاج پیدا نخواهید کرد. برای مثال از زمان عرضه استیم دک حدود 2 سال نیم می گذرد و دنیای کنسول های دستی به هیچ عنوان سرعت توسعه خود را کم ننموده است.

شرکت زوتک برای مثال از مواردی بود که نشان داد می توان کنسول های دستی را بیشتر هم پیشرفت داد. این شرکت تصمیم گرفت تا یک پردازنده لپتاپ کامل یعنی Ryzen 7 8840U را در دستگاه زوتک زون (Zotac Zone) قرار دهد. در نتیجه این پردازنده هم از لحاظ قدرت عملکردی و هم از لحاظ قدرت گرافیکی بسیار خوب خواهد بود و به راحتی توانایی اجرای عناوین مختلف را دارد.

پس از آنالیز این کنسول متوجه خواهید شد که نکات مثبت زیادی دارد. همینطور اینکه از لحاظ قدرتی چیزی کمتر از رقبا ندارد ولی مشکل اصلی هم همین است. رقبای شرکت زوتک هم معروفیت بیشتری داشته و هم سابقه بیشتری در این زمینه دارند و در نتیجه فزونی آن ها به طور کامل در بازار کنسول های دستی معین است. با توجه به این که رقیب های این دستگاه هم کم نیستند، بحث موفقیت آن به طور کامل مورد شک است.

دنیای کنسول های دستی شلوغ شده است!

اگر تا الان با دقت متن را خوانده باشید متوجه خواهید شد که تا الان ما 8 کنسول دستی مختلف را که به وسیله 5 شرکت ساخته شده اند معرفی کردیم. همه این دستگاه ها در بازه زمانی 2 سال و نیمه معرفی و عرضه شدند که نشان می دهد دنیای کنسول ها دستی با سرعت بسیار بالایی در حال حرکت است. به این شکل که حدوداً هر 4 ماه یک بار ما شاهد یک کنسول دستی نو هستیم که باعث شده دنبال کردن آن ها کمی آزار دهنده باشد.

این بحث عرضه مدل های مختلف و حضور چندین شرکت بزرگ گیمینگ در ساخت کنسول های دستی باعث شده که زمینه برای بیش از حد شلوغ شدن دنیای کنسول های دستی فراهم گردد. مخصوصاً اینکه ما شاهد چنین مدل های به روزرسانی شده ای در این بازه زمانی کم هستیم. به نوعی می توان گفت که بازار کنسول های دستی داغ است ولی اگر به همین روند جلو برود دیگر رونق چندانی نخواهد داشت.

وقتی که شما تعداد زیادی دستگاه را در این بازه زمانی کم معرفی کنید، این ریسک را خواهید داشت که مصرف نماینده را گیج نموده و از طرفی اعتماد به محصول خود را کم خواهید کرد. برای مثال هر کسی که دستگاه کلا اول را خریده، حال ناامید است که مدل نو به مراتب بهتر است مدل اولی است. همین موضوع به طور کامل برای استیم دک و استیم دک اولد و روگ الای و روگ الای ایکس صدق می نماید.

بحث اصلی اینجاست که دنیای کامپیوتر به نوبه خود بسیار سریع حرکت می نماید ولی بحث کنسول های دستی از آن هم بیشتر پیشرفت می نماید. به حدی که شما نمی توانید تنوع پردازنده ها و سخت افزار داخل این دستگاه ها را دنبال نموده و انتخاب از میان این دستگاه ها کار بسیار سختی شده است.

شرکت آیانیو (Ayaneo) بیشتر به دوست داران تکنولوژی توجه می نماید

در دنیای تکنولوژی افراد خاصی وجود دارند که نام خود را علاقه مندان (Enthusiasts) می گذارند. افرادی که هیچ محدودیتی برای پرداخت هزینه نداشته و حاضر هستند برای یک قطعه که حتی کاربرد چندانی هم ندارد هزینه زیادی پرداخت نمایند. تنها نکته اینجاست که این قطعه باید ایده نوی داشته باشد تا توجه این افراد را به خود جلب بکند.

شرکت آیانیو بیشتر برای این افراد است. این شرکت سابقه زیادی در ساخت دستگاه های گیمینگ دستی داشته و می توان گفت که از شرکت های قدیمی در این بازار است. آخرین دستگاه این شرکت آیانیو کن (Ayaneo Kun) توانست توجه افراد زیادی را به خود جلب بکند. مخصوصاً اینکه این دستگاه از پردازنده قدرتمندی استفاده نموده و رابط کاربری مخصوص خود را دارد. تنها مشکل اینجاست که قیمت این دستگاه نزدیک به 1330 دلار است که با یک لپتاپ گیمینگ کامل و قدرتمند برابری می نماید.

مدیر ارشد شرکت آیانیو با توجه به سابقه بسیار زیادی که دارد در خصوص آینده کنسول های دستی صحبت نموده است. آرتور ژنگ (Arthur Zhang) مدیر ارشد آیانیو در مصاحبه خود در خصوص کنسول های دسته گفته است:

شرکت های بزرگی مثل ولو، ایسوس، ام اس آی، زوتک و حتی ایدیتا (Adata) در حال حرکت به سمت ساخت کامپیوترهای دستی هستند. این موضوع همچنان باعث توسعه بازار و افزایش رقابت شده ولی مشکل اصلی اینجاست که این افزایش رقابت مانع از این می گردد که کاربران بتوانند به یک دستگاه توجه کافی نموده و ایرادات آن را بیان بنمایند.

نکته جالب در خصوص شرکت آیانیو این است که تنوع محصولات در آن بسیار بالا است. به این شکل که این شرکت هم در بازه زمانی کوتاه تعداد دستگاه زیادی عرضه می نماید ولی این دستگاه ها از لحاظ طراحی ظاهری و کاربردی با یکدیگر تفاوت زیادی دارند. در نتیجه کاربر گیج نمی گردد و می تواند با توجه به روند کاربری خود یکی را انتخاب کند.

چیزی که باعث می گردد شرکت آیانیو با شرکت های دیگر متفاوت باشد، مقدار شخصی سازی محصولات آن است. به این شکل که شما به طور کامل می توانید مقدار رم، حافظه و حتی پردازنده خود را انتخاب کنید. قطعاً در میان این موارد اختلاف قیمت وجود خواهد داشت ولی این قابلیت به شما اجازه می دهد تا دقیقاً دستگاهی که می خواهید را بخرید.

بحث اصلی اینجاست که بیشتر شرکت های بزرگ به سلیقه کاربر اهمیت نمی دهند. به این شکل که شما تعدادی مورد دارید که می توانید در میان آن ها انتخاب کنید. این در صورتی است که شرکت های کوچک مثل آیانیو توجه زیادی به سلیقه کاربر نموده و دقیقاً چیزی را به آن ها تحویل می دهند که احتیاج دارند. هرچند که قیمت تمام شده دستگاه بیشتر است اما کاربرد آن نیز به طور کامل مناسب فرد خریدار است.

حرف آخر

شرایطی که در آن قرار داریم در زمینه کنسول های دستی بسیار جالب است. هنوز بسیار زود است که بخواهیم یک تصمیم قطعی بگیریم که آینده این بازار چگونه خواهد بود ولی معین است که در حال پیشرفت است. بحث اصلی اینجاست که امکان دارد کامپیوترهای دستی در دنیای گیمینگ ماندگار نباشند و خیلی زود از دور خارج شوند. از طرفی این امکان هم وجود دارد که این دستگاه ها برای همواره به جای مانده و تبدیل به یکی از اجزای مهم در دنیای گیمینگ بشوند.

با توجه به اینکه تعداد دستگاه های موجود بسیار زیاد است، به زودی شاهد یک تغییر در دنیای گیمینگ دستی خواهیم بود. مخصوصاً اینکه امکان دارد بسیاری از شرکت ها اگر مراقب نباشند با شکست روبرو شوند و نتوانند به جایگاهی که باید دست پیدا نمایند. در حال حاضر در بازار موردی که بتوان گفت از هر لحاظ مناسب است وجود ندارد. شما باید با توجه به بودجه و کاربری خود از این دستگاه ها تصمیم بگیرید و کوشش کنید برترین مورد را از میان دریای کامپیوترهای دستی انتخاب کنید.

منبع: PCgamer

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 18 تیر 1403 بروزرسانی: 18 تیر 1403 گردآورنده: footballgahan15.ir شناسه مطلب: 2253

به "بازار کامپیوترهای گیمینگ دستی بیش از حد شلوغ شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازار کامپیوترهای گیمینگ دستی بیش از حد شلوغ شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید