خبرنگاران صید افزون بر 800 تن ماهی از آبهای ساحلی گیلان

به گزارش مجله فوتبال دوستان، رشت - خبرنگاران - معاون صید و بنادر ماهیگیری اداره کل شیلات گیلان از صید 801 تن انواع ماهیان استخوانی در آبهای ساحلی استان اطلاع داد.

خبرنگاران صید افزون بر 800 تن ماهی از آبهای ساحلی گیلان

اکبر ایلدرم روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران با اشاره به کاهش 17 درصدی صید نسبت به مدت مشابه سال گذشته گفت: البته میانگین سرانه صید شرکت های تعاونی پره صیادی در سال های 98 و 99 در مقدار با هم برابر است و علت وجود این کاهش در آمار، صید انبوه یک شرکت تعاونی پره صیادی در منطقه زیباکنار در سال گذشته است.

وی با اشاره به گرمی هوا در روزهای اخیر توضیح داد: به جهت مساعد بودن هوا در این روزها در شرق گیلان شاهد صید جمعی کفال ماهیان هستیم که تاثیر خود را در افزایش میزان صید طی 10 روز آینده نشان خواهد داد.

وی تاکید نمود : ماهی کفال 473 تن یعنی 59 درصد از 801 تن ماهی استخوانی استحصال شده در این مدت را شامل می گردد و به این ترتیب بیشترین گونه صید در این مدت را شامل می گردد.

وی خاطر نشان کرد: پس از کفال ماهیان، ماهی سفید با 292 تن (36درصد از کل صید) و سایر گونه ها مانند کپور، سوف، سیم و انواع کولی ها با 36 تن (پنج درصد صید) بیشترین و کمترین مقدار صید را تشکیل می دهند.

ایلدرم، ارزش فروش ناخالص صید را 624 میلیارد ریال اعلام و توضیح داد: میانگین صید هر یک از 49 شرکت تعاونی پره 16 تن بود که چهار هزار صیاد در 10 هزار و 400 مرتبه پره کشی این مقدار ماهی را در عمق زیر 20 متر آبهای ساحلی گیلان از آستارا تا چابکسر صید نموده اند.

گیلان از کانون های صیادی در شمال کشور است. چهار هزار صیاد در قالب 51 شرکت تعاونی پره از 20 مهر تا 20 فروردین ماه در 300 کیلومتر آب های ساحلی گیلان از آستارا تا چابکسر به صید ماهی می پردازند.

روش صید پره، شیوه ای است که در آن تور آماده به یاری یک کرجی بصورت نیم دایره در فاصله مشخصی از ساحل تا عمق 14 متری عمق دریا پهن می گردد.

تور مورد استفاده از 11 تکه پره با اندازه های مختلف به هم دوخته شده، تشکیل شده و عمل کشش تور در گذشته توسط نیروی انسانی و در حال حاضر با استفاده از نیروی تراکتور انجام می گردد.

به گفته کارشناسان بیش از 95درصد ماهیانی که هم اکنون در سه استان گیلان، مازندران و گلستان صید می گردد، حاصل تکثیر و رهاسازی مراکز بازسازی ذخایر سازمان شیلات است.

منبع: ایرنا
انتشار: 12 اسفند 1399 بروزرسانی: 12 اسفند 1399 گردآورنده: footballgahan15.ir شناسه مطلب: 1406

به "خبرنگاران صید افزون بر 800 تن ماهی از آبهای ساحلی گیلان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران صید افزون بر 800 تن ماهی از آبهای ساحلی گیلان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید