غاری که خوردن یخ هایش آرزوهایتان را برآورده می کند

به گزارش مجله فوتبال دوستان، خبرنگاران/ این خبر پیرامون غاری که خوردن یخ هایش آرزوهایتان را برآورده می کند، برای شما نگارش شد.

غاری که خوردن یخ هایش آرزوهایتان را برآورده می کند

غار یخ مراد در چهار کیلومتری جنوب گچسر، در بخش مرکزی شهرستان کرج قرار گرفته است و خوردن یخ های این غار برای درمان ناباروری بکار می رفت.

بیشتر بخوانیدغار یخ مراد البرز؛ زیبایی طبیعی در همسایگی مرکز

این غار یخی مربوط به سالهای پیش از تاریخ ایران باستان بوده و متعلق به دوره سوم زمین شناسی به نام کاردتیا است و با کشف فسیل یک نرمتن دریایی نظریه ای مبنی بر اینکه این غار پنجاه میلیون سال پیش زیر دریا قرار داشته است هم مطرح است.

این غار در تاریخ دهم دی سال 81 به نام یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

غار یخ مراد یکی از منطقه ها مورد علاقه زمین شناسان و کاوشگران بوده و تحقیقات متفاوتی سالانه بر روی جنس سنگ و یخ های این غار انجام می شوند.

غار یخی یخ مراد که از جاذبه های طبیعی استان البرز محسوب می شود، در ارتفاعات کوه های این منطقه قرار گرفته است. جهت غار بیشتر در سطوح شیب دار و رو به پایین است و با رسیدن به عمق کوه با چشمه های یخ زده و استالاکتیت های اسفنجی موجود در غار روبرو می شوید.

دهانه غار سه متر پهنا و هشت متر ارتفاع داشته و مهمترین نکته درباره آن طبقه ای بودن آن است. به این صورت که این غار دارای چهار طبقه مختلف است که اختلاف ارتفاع طبقات آن گاهی به بیش از 30 متر هم می رسد.

نکته جالب درباره این غار باور مردم منطقه است؛ در گذشته ساکنین و محلی ها معتقد بودند که هرکس از یخ های غار بخورد تا سال بعد به آرزویش خواهد رسید و از همین رو این غار را غار یخ مراد می گویند. اما برخی دیگر معتقدند خوردن یخ های این غار برای درمان ناباروری بکار می رفته است.

منبع: همگردی
انتشار: 10 شهریور 1400 بروزرسانی: 10 شهریور 1400 گردآورنده: footballgahan15.ir شناسه مطلب: 1717

به "غاری که خوردن یخ هایش آرزوهایتان را برآورده می کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غاری که خوردن یخ هایش آرزوهایتان را برآورده می کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید