سفر به ویتنام، طبیعتی گمشده در جنوب آسیای شرقی

به گزارش مجله فوتبال دوستان، ویتنام، کشوری کوچک اما زیبا در جنوب شرقی آسیا است، که آن را نه تنها به عطر دل انگیز قهوه و طعم لذت بخش غذاهایش، بلکه به طبیعت مسحورکننده و مناظر تماشایی اش می شناسیم.

سفر به ویتنام، طبیعتی گمشده در جنوب آسیای شرقی

با ما همراه باشید تا با بهترین تور ویتنام سفر کنید.

از کوهستان های جنگلی زیبایش گرفته تا دریاچه های نیلگون آن. به جرات می توان گفت، طبیعت منحصربه فرد ویتنام در هیچ نقطه دیگری در دنیا یافت نمی گردد. علاوه بر طبیعت بی بدیل، فرهنگ متنوع ویتنام درس هایی از تاریخ را در دل خود جای داده است.

خلیج هالونگ، یکی از عجایب هفتگانه طبیعت دنیا

در هر زمانی که به ویتنام سفر کنید همیشه تجربه های فراموش نشدنی در جای جای آن در انتظار شما است. اگر به ویتنام می روید حواستان باشد تنها به دیدن هانوی (Hanoi)- پایتخت ویتنام- بسنده نکنید. در شمال و جنوب این کشور کوچک تنوع زیبایی طبیعی غوغا می نماید. در تور ویتنام خبرنگاران سفری متفاوت، پر از تازگی و شگفتی به همه مکان های دیدنی این کشور را تجربه خواهید کرد.

دلتای رود مکونگ، صفحه ای زیبا از کتاب جغرافیای ویتنام

در تور ویتنام خبرنگاران چه می گذرد؟

روز اول: از خاورمیانه به جنوب شرقی آسیا

تهران را به مقصد هوشی مین سیتی ترک می کنیم. هوشی مین سیتی شهری در جنوب ویتنام و قلب تپنده این کشور است. در گذشته و پیش از جنگ ویتنام، هوشی مین سیتی را با نام سایگون می شناختند. سایگون بزرگ ترین شهر ویتنام وکتاب مصور تاریخ جنگ این کشور است. شهری زنده، گرم و پرهیاهو که به ندرت خاموش می گردد. در هوشی مین سیتی سونامی موتورسیکلت ها به حدی است که گذر از عرض خیابان 10 دقیقه طول می کشد.

هوشی مین سیتی، شهری به قدمت تاریخ ویتنام

شهر، انگیزه و شوق زندگی را به همه ساکنینش هدیه می دهد، و جنب و جوش و پویایی اش به قدری زیاد است که بازدیدنمایندگان را هم با خود همراه می نماید. پس از یک پرواز طولانی از جنوب غرب به جنوب شرق آسیا، مستقیم به هتل می رویم و بعد از تحویل دریافت اتاق ها آماده استراحت می شویم تا برای فعالیت های روز بعد آماده شویم.

هوشی مین بزرگترین شهر ویتنام، در گذشته سایگون نام داشته و پایتخت ویتنام جنوبی بوده است.

روز دوم: سفر به تاریخ جنگ ویتنام

اولین صبح سفر را در سایگون دیده می گشاییم و پس از صرف صبحانه در هتل آماده رفتن به تای نی می شویم. تای نی مرکز تاریخی- فرهنگی آئین کائو دای و یکی دیگر از شهرهای جنوب ویتنام است. کائو دای در لغت به معنی بزرگ ترین قدرت و آیینی مرکب از تعالیم بودیسم، مسیحیت، تائوئیسم و کنفوسیوسیسم است که رایج ترین دین در ویتنام به شمار می آید. کائوداییسم معتقد است همه ادیان یکسان هستند و همه آن ها می خواهند تحمل بشر را در زندگی دنیایی افزایش دهند.

در معبد کائودای به همه ادیان و پیامبران الهی به یک اندازه احترام گذاشته می گردد.

به معبد مقدس کائوداییسم می رویم تا از نزدیک با عقاید و باورهای آن ها آشنا شویم. در این معبد مقدس به همه ادیان الهی به یک اندازه احترام گذاشته می گردد. ساختمان معبد کائودای به سبک کلیساهای مسیحی ساخته شده است. همه روزه مراسم های مذهبی در این معبد برگزار می گردد و بازدیدنمایندگان می توانند در این مراسم ها که همراه با موسیقی زنده اجرا می گردد مشارکت نمایند. بعد از صرف نهار قرار است یکی از مهیج ترین قسمت های سفر را تجربه کنیم.

تشریفات مذهبی در معبد مقدس کائودای

در هفتاد کیلومتری شمال سایگون، نشانه هایی از جنگ ویتنام هنوز یافت می گردد. موزه جنگ کو چی مجموعه ای شگفت انگیز و عظیم از تونل های زیرزمینی است که در طول جنگ ویتنام، توسط سربازان ویت کونگ حفر شده بوده اند. این تونل ها در گذشته پناهگاه، بیمارستان، انبار غذا و راه های ارتباطی بوده اند. جالب است بدانید در طول جنگ، بیش از 10 هزار نفر از ساکنین سایگون سال ها در این شهر زیرزمینی زندگی نموده اند.

مجموعه تونل های کوچی بخشی از یک شبکه بسیار گسترده از تونل ها زیرزمینی کشور ویتنام است.

تونل های زیرزمینی، مبارزه قهرمانانه ویتنامی ها را در طول 30 سال جنگ تحمیلی در راه به دست آوردن استقلال و آزادی ملی به تصویر می کشد. این تودرتوهای مرموز و عجیب به طول 250 کیلومتر در زیر زمین حفر شده اند و دریچه های زیادی رو به آسمان دارند. پس از آن با احساسی آکنده از درد و پیروزی که غبطه ای بزرگ به مقاومت و ایستادگی مردم ویتنام را در دفاع از کشورشان در دلمان ایجاد نموده است به هتل باز می گردیم.

تودرتوهای زیرزمینی کوچی در زمان جنگ، مخفی گاه بیش از ده ها هزار نفر ویتنامی بوده است.

روز سوم: خرید از بازار سنتی ویتنام

سومین روز حضورمان در هوشی مین سیتی است، پس از صرف صبحانه برای قایق سواری در دلتای مکونگ به شهر کوچک مای تو (My Tho) می رویم. دلتای مکونگ با پوششی سبز از جنس گیاهان بومی ویتنام فرش شده است. بر کروزهای سنتی سوار می شویم و همراه با آب راه خود را از میان شریان های دلتای مکونگ باز می کنیم و با گذر از میان خانه ها، بازارها و قایق های بومی در میان کانال های آبی پوشیده با نیزارهای بلند به گشت و گذار در دلتا می گذرانیم.

مکونگ مجموعه آبی شگفت انگیزی از کانال ها و رودخانه ها است.

در طول گشتمان در مکونگ از دهکده های صیادی دیدار می کنیم و با روش سنتی صید ماهی آشنا می شویم و یاد می گیریم بومی های ویتنامی چگونه خانه های خود را از برگ های درختان نخل می سازند. پس از صرف نهار در یکی از رستوران های سنتی مکونگ، به سمت اسکله بازمی گردیم. انتها بخش برنامه های امروزمان، بازدید از بازار سنتی بن تان در هوشی مین سیتی است.

در بازارهای شناور مکونگ می توانید میوه ها و محصولات بومی ویتنام را بخرید.

بازار بن تان (Ben Thanh Market) یکی از مکان هایی است که حتما باید آن را از نزدیک ببنید. بن تای از آن جاهایی است که وقتی به آن می روید دیگر دوست ندارید از آن جا بیرون بیایید.

بن تان مارکت شبیه آدینه بازارهای ایران است و همه محصولات بومی و صنایع دستی ویتنام در آن یافت می گردد.

انواع میوه ها و تنقلات و خشکبار بومی ویتنام در بن تان یافت می گردد. فقط یادتان باشد با ویتنامی ها هم می توانید سر قیمت حسابی چانه بزنید.

روز چهارم: گشت شهری در سایگون

در روز آخر حضورمان در هوشی مین سیتی، از سایت های تاریخی و معماری متنوعی در شهر بازدید خواهیم کرد. اولین جایی که به آن می رویم، کاخ و خانه رئیس جمهور وقت ویتنام در زمان جنگ است. در نزدیکی آن، کلیسای نوتردارم واقع شده است. نمای خارجی کلیسا به گونه ای است، که انگار هنوز در دست ساخت می باشد و در واقع مرکز کاتولیسم های ویتنام و یکی از شناخته شده ترین نشانه های شهری هوشی مین سیتی است.

کاخ ریاست جمهوری سابق ویتنام شبیه یک کپسول زمان است که از سال 1975 ثایت مانده است.

بعد از آن اداره پست سابق ویتنام را خواهیم دید و در آخر از موزه جنگ ویتنام بازدید خواهیم کرد. در موزه جنگ، آثار هنری و تصاویر مستندی از جنگ ویتنام به نمایش گذاشته شده است.

اداره پست سابق ویتنام امروزه یکی از پربازدیدترین جاذبه های تاریخی این کشور است.

در انتها روز، راهی فرودگاه می شویم تا به هانوی، پایتخت ویتنام، برویم.

روز پنجم: همراه با پاپت شو

اولین روز حضورمان در هانوی را به گشت و گذار در شهر سپری می کنیم. نخستین جایی که از آن بازدید خواهیم کرد کاخ ریاست جمهوری ویتنام است، بعد از آن به مقبره و موزه هوشی مین- رهبر انقلاب ویتنام- می رویم. این خانه به صورت یک پاگودای تک ستونه است، که روی آب ساخته شده است. بعد از آن از موزه مردم شناسی ویتنام که در نزدیکی همین مقبره است، بازدید می کنیم و با سبک زندگی گروه ها و فرهنگ های مختلف ویتنامی آشنا می شویم.

خانه رهبر انقلاب ویتنام در سال 1900 به سبک معماری فرانسوی ساخته شده است.

نهار را در رستوران Jacksons Steak House میل می کنیم، و پس از آن به دیدار معبد ادبیات که در واقع معبد تاریخی پیروان آیین کنفسیوس است، می رویم. دانشگاه 950 ساله ویتنام یکی دیگر از جاهایی است که در این روز آن را خواهیم دید.

پاگوداها نوعی معماری سنتی در شرق آسیاست که ساختار فیزیکی پیچیده ای دارد.

انتها بخش برنامه های امروزمان تماشای نمایش عروسکی روی آب (WATER PUPPET SHOW) است. نمایش عروسکی آبی، یکی از هنرهای سنتی ویتنام است که به عنوان میراثی گران بها از تاریخ و فرهنگ غنی این کشور به یادگار مانده است.

در هانوی دیدن نمایش عروسکی روی آب را از دست ندهید.

روز ششم: کروزسواری در امتداد خلیج هالونگ

امروز به بندر هالونگ می رویم، تا از یکی از استثنایی ترین مناظر رودخانه ای دنیا دیدن کنیم. از هانوی تا هالونگ حدود 5 ساعت در راه هستیم. خلیج هالونگ میراث دنیای یونسکو و یکی از مهم ترین سایت های گردشگری این کشور است. هالونگ در زبان بومی به معنی اژدهای فرودآمده است.

هالونگ، مجموعه ای از جزایر آهکی کوچک و بزرگ است که سر از آب بیرون آورده اند.

جزایر کوچک و بزرگ آهکی از آب زمردین هالونگ سر بر آورده و حال و هوای مرموزی به آن بخشیده اند، و غارهای متعددی که در اثر فرسایش های آبی و بادی ایجاد شده اند ماجراجویی در هالونگ را بسیار لذت بخش نموده اند.می خواهیم جای جای این خلیج شگفت انگیز را از نزدیک ببینیم، دیدن همه جای خلیج، دو روز کامل طول می کشد. نهار امروز را داخل کشتی کروز میل می کنیم و پس از آن می توانیم از خدمات ماساژ ویتنامی استفاده کنیم. در طول حرکت کروز در امتداد خلیج این فرصت را داریم تا از زیبایی های طبیعی و بدیع خلیج عکاسی کنیم.

دو شب از سفر به ویتنام را در کروز سنتی سیرنا می گذرانیم.

با ادامه حرکت به سوی خلیج بای تو لانگ از برج های سنگی آهکی دیدن خواهیم کرد.

ویتنام علاوه بر مناظر طبیعی بی بدیلش، به غذاهای خوشمزه اش هم معروف است.یکی از مهیج ترین کارهایی که در طول اقامتمان در کروز انجام می دهیم شرکت در کارگاه های آشپزی ویتنامی است. اگر خوش شانس باشیم و هوا مساعد باشد، به کایاک سواری هم خواهیم رفت، پارو زدن در خلیج هالونگ لذت بی اندازه ای دارد، پس از صرف شام روی عرشه کشتی، می توانیم ماهی گیری را هم تجربه کنیم.

با قایق می توانید از زیر جزیره دین هونگ عبور کنید.

روز هفتم: گشت و گذار در جزیره لان ها

صبح زود را روی عرشه کشتی چشم باز می کنیم، و اولین کاری که خواهیم کرد، تمرینات تای چی، هنر رزمی سنتی ویتنام است. تا ی چی ورزشی آرام بخش و متفکرانه است. تمرینات تا چی سلامت روح و جسم را افزایش می دهد و کالری زیادی در بدنتان می سوزاند.

پیشنهاد می کنیم حتما در این تمرینات شرکت کنید. پس از صرف چای و قهوه، از کنار جزایر کوچک و بزرگ داخل خلیج عبور می کنیم و از غارها و برج های سنگی زیبا دیدن خواهیم کرد. در ساحل خلیج لان ها، وقت آزاد برای شنا در اختیار داریم. پس از آبتنی برای صرف ناهار به داخل کشتی باز می گردیم.

تلالوء نور خورشید در آب های هالونگ، حال وهوای مرموزی به غار می بخشد.

آخرین کاری که امروز انجام خواهیم داد، دیدار از دهکده ماهیگیری است. بعد از آن به کروز بازمی گردیم تا غروب آفتاب را تماشا کنیم. تلالو زیبای رنگین نور خورشید در آبیِ آرام هالونگ حس فوق العاده ای دارد. پس از صرف شام در داخل کشتی، برای گذراندن آخرین شب در کروز آماده می شویم.

غروب هالونگ را از عرشه کشتی تماشا کن.

روز هشتم: خداحافظ ویتنام

آخرین روز حضورمان در ویتنام را باز هم با تمرینات تای چی روی عرشه کشتی شروع می کنیم، صبحانه ای مفصل میل می کنیم و به سوی غارهای شگفت انگیز لوئن (luon cave) روانه می شویم، غار لوئن در جنوب خلیج هالونگ واقع شده است، رفتن به این غار تنها از طریق قایق امکان پذیراست، ساختار غار مجموعه ای از جزایر کوچک است که به هم متصل شده و تشکیل یک دریاچه کوچک داده اند.

ترکیب بی نظیر کوه های آهکی و دریای زمردین غار لوئن را به یکی از ویژه ترین سایت های گردشگری هالونگ تبدیل نموده است.

ورودی غار یک دالان صد متری با عرض 3 متر است که با قایق از آن عبور می کنیم. این دالان در اثر سال های متمادی فرسایش های آبی و بادی شکل گرفته است. به محض عبور از این دالان طویل، وارد تالاری مملو از قندیل های آهکی زیبا می شویم. پس از گشت و گذاری پر از زیبایی و شگفتی به کروز بازمی گردیم و به سمت اسکله هون گای حرکت می کنیم.

کایاک سواری در امتداد هالونگ را هم تجربه کن!

با هالونگِ زیبا خداحافظی می کنیم و برای بازگشت به ایران به هانوی بازمی گردیم.

با ثبت نام به موقع در تور ویتنام، از تعطیلات آبان ماه خود به بهترین نحو بهره ببرید.

منبع: اسپلیت البرز
انتشار: 11 آذر 1398 بروزرسانی: 18 مهر 1399 گردآورنده: footballgahan15.ir شناسه مطلب: 422

به "سفر به ویتنام، طبیعتی گمشده در جنوب آسیای شرقی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفر به ویتنام، طبیعتی گمشده در جنوب آسیای شرقی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید