باغ گیاه شناسی باتومی، اوج طبیعت در گرجستان (تور گرجستان)

به گزارش مجله فوتبال دوستان، در سال های اخیر و از میان کشورهای همسایه با کشور ما یکی از دیدنی ترین ها از نظر گردشگر های ایرانی، کشور گرجستان است که در طول سال تعداد زیادی از مسافران و گردشگران ایران را به سمت خود می کشاند. البته می توان گفت از سراسر دنیا هم گردشگر زیادی را به خود جذب می نماید. پس اکنون می خواهیم در کنار هم با یکی از زیباترین و جالب ترین منطقه ها این کشور آشنا شویم. در کناره دریای مدیترانه شهری پرجمعیت و ساحلی و بعلاوه زیبا به نام باتومی قرار گرفته است و در ساحل زیبای این دریا باغ گیاه شناسی باتومی که در واقع در شمال شهر واقع شده، قرار گرفته است. تاریخچه باغ گیاه شناسی باتومی با داشتن منظره ها فوق العاده زیبا و بعلاوه آب و هوای خوب هر شخصی را مجذوب خود می نماید. بخش های مختلف باغ گیاه شناسی باتومی منطقه ای پر از گل های رنگین را به طور طبیعی به وجود آورده است. به علت زیبایی خارق العاده و چشم نواز و ایجاد حس آرامش در مسافران یکی از مقاصد تورها در این کشور است. وسعت این باغ چندین هکتار می باشد و زمانی که در آن قدم می گذاریم هر چه بیشتر به زیبایی و طراوت آن پی می بریم و ضمناً دسترسی به باغ گیاه شناسی باتومی چندان هم سخت نیست.

باغ گیاه شناسی باتومی، اوج طبیعت در گرجستان (تور گرجستان)

با ما سفر کنید و با تور گرجستان از زیباترین کشور اروپا دیدن کنید و شهر زیبای تفلیس را ببینید.

علت انتخاب بخش های مختلف باغ گیاه شناسی باتومی؟

زیرا هزاران گونه از گیاهان مختلف در کنار یکدیگر قرار داده شده اند و پرورش داده اند. مکانی خوب برای آموزش و به دست آوردن اطلاعات گیاه شناسی در کنار سرگرمی و گردش می باشد. پر بازدید ترین محل در باتومی است زیرا چندین احتیاج گردشگران را به طور همزمان در تاریخچه باغ گیاه شناسی باتومی دارد.

باغ گیاه شناسی باتومی را بشناسید

این باغ آمده تا شما را به مکان های متفاوت ببرد و این کار را با شبیه سازی هایی که انجام داده است، محقق می نماید. شبیه سازی هایی که شما را به منطقه های چون قفقاز، شرق آسیا، نیوزیلند جنوبی، آمریکا، هیمالیا و مکزیک می برد. اگر از شهر باتومی به سمت شمال حدود 10 کیلومتر خارج شویم قطعا به باغی بسیار زیبا و بزرگ خواهیم رسید که همان باغ گیاه شناسی باتومی است. در این مکان حدود 43057 گونه از گیاهان مختلف و زیبا در مساحتی به وسعت 108 هکتار قرار گرفته است و جالب است که بدانید تمامی آن ها دارای شناسنامه هستند و بعلاوه بر چسب هایی دارند که معرف هر گیاه است. البته تماشا کل این چشم انداز ها بسیار سخت است اما باید بدانید که با تمام سختی بسیار دلنشین و لذت بخش خواهد بود. سال تاسیس این باغ به سال 1880 میلادی باز می گردد که از طریق یک گیاه شناس روسی به نام آندره نیکولایویچ کراسنوف باز گشایی و ساخته شد. البته در سال 1925 میلادی زیر نظر دولت اتحاد جماهیر شوروی توسعه یافت و از سال 2006 تا به امروز از طریق آموزشگاه علمی کشور گرجستان اداره می گردد و گردشگران و مسافران این کشور می توانند به راحتی از بخش های مختلف باغ گیاه شناسی باتومی تماشا نمایند.

به بخش های مختلف باغ گیاه شناسی باتومی سفر کنید

باغ شکوفه

باغ شکوفه ها دارای بخش های مختلفی بوده که بسیار برای بازدید نمایندگان جالب است. در واقع این قسمت، قسمت مربوط به شکوفه ها و یکی از زیباترین و پر بازدیدنماینده ترین بخش های این باغ است که در سمت شمال شرقی باغ گیاه شناسی باتومی قرار گرفته است. این باغ خود به بخش های مختلف از جمله ورودی، میانی و انتهایی تقسیم می گردد. تعداد گیاهان موجود در این بخش بر حسب فصل فرق دارد زیرا شرایط آب و هوایی برای هر گیاه تفاوت دارد پس در هر فصل با زیبایی های متفاوتی در بخش های مختلف باغ گیاه شناسی باتومی رو به رو خواهید شد. به طور مثال اگر این باغ را در مهرماه آنالیز کنیم، در این زمان گل و غنچه های لیلی و ارکیده سطح وسیعی از این مکان را به خود اختصاص داده است و در کنار این دو می توان شکوفه های گل های ترقه ای (firecracker) و یا (crossandr pungens) بعلاوه گل نادر و کمیاب اوسا (osa)، کلم بروکلی، زعفران پاییزی یا همان گل حسرت، رز های بالارونده، گل سرخ، گل اختر (canna) ، کدو تنبل، میناب آبی، گل ساعت، رز متبروز (Meitebros)، گل چتری، کوکب، بوته تمشک، بوته آناناس، طبرس بگونیا (Tuberous Begonia) را دید.

باغ بچه ها

باغ بچه ها (children garden) باغی است بسیار مفید برای بچه ها 2 تا 17 سال برای سرگرمی، آموزش، کاشت گیاهان و آشنایی با آن ها که در بخش شمال غربی باغ گیاه شناسی واقع شده است. از امکاناتی که این باغ برای بچه ها و نوجوانان دارد، می توان به تماشا رشد انواع سبزیجات و گل ها از نزدیک، آشنایی با شرایط محیطی، کاشت انواع گل و گیاه مورد علاقه خودشان، آبیاری و آموزش دادن نوجوانان به صورت تئوری و آشنا کردن با گیاهان شهری اشاره نمود. البته شایان ذکر است که بچه ها با یاری مربیان باغ به فعالیت های کاشت می پردازند. برای آشنایی بیشتر بچه ها با گیاهان باغ بچه ها به چند بخش زیبا تقسیم شده است و در هر بخش فعالیت خاصی انجام می گردد ما در اینجا به معرفی بخش های این باغ می پردازیم.

باغبانان شهری

این باغ که در آن گیاهان و سبزیجات خوراکی وجود دارد، مخصوص 6 تا 13 سال است که به آن ها چگونگی کاشت، برداشت این گیاهان را آموزش می دهند و بچه ها می توانند پخت پز و خوردن آن ها را هم در کنار تاریخچه باغ گیاه شناسی باتومیتجربه می نمایند و لذت ببرند.

درخت و نهال

یکی از ویژگی های این بخش موسیقی است که به صورت مداوم برای جذب بچه ها پخش می گردد. بچه ها و نوجوانان در اینجا با چوب و صنایع دستی آشنا می شوند. همینطور بچه ها 2 تا 3 ساله به همراه بزرگسالان به چیدن میوه های درختان می پردازند.

دانه

در این بخش همانطور که از نامش پیداست فقط در خصوص دانه و کاشت آن برای بچه ها در محدوده سنی مهد کودک صحبت می نمایند و آن ها را آشنا می سازند که یکی از بخش های مجذوب کننده در بین بخش های مختلف باغ گیاه شناسی باتومی می باشد.

ماجراجویی

در اینجا به بچه ها اجازه داده می گردد تا بر روی اجزای مختلف گیاهان آزمایش نمایند و بتوانند مطالب مفیدی را از تاریخچه باغ گیاه شناسی باتومی بیاموزند.

محققان جوان

حشراتی وجود دارند که به گیاه خاصی توجه دارند و علاقه دارند. در این بخش که یکی از بخش های مختلف باغ گیاه شناسی باتومی است، این امکان وجود دارد تا بچه ها و نوجوانان با این حشرات آشنا شوند.

کارآموزان

در این بخش به نوجوانان علاقه مند به رشته های گیاه شناسی، باغبانی و کشاورزی شهری اجازه داده می گردد تا بر روی گیاهان آزمایش انجام دهند. این نوجوانان معمولا علاقه مند هستند تا در این رشته ها تحصیل نمایند.

خدمت به باغ

این باغ که بیشتر مورد توجه بچه ها و به خصوص نوجوانان قرار گرفته و سالانه هزاران بازدید نماینده را دارد، بیشتر برای دبیرستانی ها مناسب است. نوجوانان رشته گیاه شناسی را می توان زیاد در این بخش دید که به بازدید نمایندگان هدایت می دهند و همینطور محصولات مورد علاقه خود را می کارند و از آن نگه داری می نمایند و تا زمان رشد بر روی آن نظارت دارند و به طور کلی به دلایلی از جمله آموزش و مجذوب کنندهیتی که باغ بچه ها ایجاد نموده است، توانسته در سال 2014 میلادی مدال بی نظیر ملی موزه گیاهی را بگیرد.

باغ صخره ای

همانطور که از نام این باغ پیداست دارای زمینی شیب دار بوده و گیاهانی که در شرایط گرم، یخبندان و در میان سنگ ها قادر به رشد کردن هستند را در میان خود دارد. باغ صخره ای (BBGs Rock Garden) که در شمالی ترین باغ گیاه شناسی واقع شده و یکی از بخش های مختلف باغ گیاه شناسی باتومی است، دارای چند بخش نیز هست:

بخش جنگل

این بخش که دارای درختان تنونمند کاج و صنوبر است و به سمت آسمان قد کشیده، زیبایی بی نظیر و چشم گیری دارد و در تاریخچه باغ گیاه شناسی باتومی خودنمایی می نماید.

بخش گیاهان اسید دوست

گیاه هایی مانند گیاه آزالیا برای رشد خود محیط های اسیدی را دوست دارند که این بخش مخصوص این نوع از گیاهان می باشد.

بخش سنگ ریزه (باغ سنگ ریزه)

این باغ برای اولین بار در سال 1917 گشایش یافت و همانطور که از نامش پیداست دارای محیطی شنی است و سنگ ریزه دارد و گیاهان در بین آن ها کاشته شده اند زیرا بسیار با این محیط و تاریخچه باغ گیاه شناسی باتومی سازگار هستند.

مجموعه خانوادگی

این مجموعه خانوادگی بی نظیر و زیبا که مهمانانش خانواده ها هستند در شمال باغ گیاه شناسی و پایینتر از باغ سنگ ها واقع شده است. انواع گیاهان و درختانی از جمله درخت، درختچه، گیاهان علفی، سرخس و گیاهان مخروطی را در خود جای داده است. این باغ هم همانند دیگر باغ ها به چند بخش تقسیم شده است.

سرخس

گیاهان تک سلولی که از کهن ترین گیاهان روی زمین هستند و بنابر گفته محققان قدمت آن ها به 300 الی 350 میلیون سال هم می رسد، سعی شده در داخل برکه ای که به سبک ژاپنی ساخته شده، نگهداری گردد. از این گیاهان می توان به جلبک، سرخس، خزه و گیاهان تک سلولی دیگر اشاره نمود.

مخروطیان

گیاهانی مانند اطلس، سکویا، انواع شوکران و سرو مخروطی هستند که در این بخش از تاریخچه باغ گیاه شناسی باتومی کاشته شده اند.

گینگکوها (Ginkgos)

این گیاهان که زادگاهشان گینگکوها چین و معابد و صومعه ها است، عمری بسیار طولانی دارند. از ویژگی های ظاهری این گیاهان می توان به برگ های باد بزنی، شکل مخروطی اما فاقد میوه های مخروطی شکل و میوه های کوچک و بسیار بد بو اشاره نمود. در واقع این گیاهان با نام گیاهان چهل سکه در تاریخچه باغ گیاه شناسی باتومی هم نامیده می شوند.

مگنولیا

این گیاه که تیره رنگ بوده و رنگی شبیه به پوست گاومیش دارد یکی از ویژگی های شاخصش جذب حشرات به سمت خود است و یکی از گیاهان بدبو هم به شمار می رود.

گیاهان ابتدایی

گیاهانی ساده وجود دارند که در این بخش قرار دارند. از این گیاهان می توان به درختان مانند گردو، بلوط، لوکس و نارون در تاریخچه باغ گیاه شناسی باتومی اشاره نمود.

خانواده سالم

در این بخش مردم می توانند گیاهان را از نزدیک ببینند و برای استفاده از آن ها با روش های مناسب آشنا شوند. از انواع گیاهان و بوته هایی که در بخش خانواده سالم یافت می شوند می توان به گونه های پیچیده گیاهی و یا قارچ ها اشاره نمود.

خانواده رز

گل رز یکی از بیشترین گل هایی است که در این باغ یافت می گردد زیرا گرجستانی ها به این گل بسیار علاقه دارند. به طور کلی وجود گل رز های متفاوت و همینطور میوه سیب نتیجه پراکندگی و گرده افشانی است که از 40 الی 60 میلیون سال پیش زنبورها و پروانه ها انجام می دادند و البته گل های متفاوت دیگر. در این بخش به نقش حشرات در پراکندگی و رسیدن این میوه و گل ها پرداخته شده است.

حبوبات

در این بخش که خانواده ها از تمام آن می توانند تماشا نمایند، انواع گیاهانی که دانه های لوبیا شکل و غلاف دار دارند، کاشته و نگهداری می شوند و همینطور در دیگر بخش های این باغ گیاهان و دانه های تک لپه ای و کائوچو و بعلاوه درختان مرکبات کاشته شده اند.

گیاهان دارویی

این بخش دارای گیاهان بسیاری است که یکی از امکاناتی که در اختیار بینندگان می گذارد آشنایی با ریشه، ساقه و برگ های آن و طریقه مصرف این گیاهان دارویی در فرهنگ های مختلف و آشپزی با آن ها است. این بخش در شمال غربی باغ گیاه شناسی و یکی از اجزای مهم تاریخچه باغ گیاه شناسی باتومی واقع شده است. گیاهان دارویی از چند منطقه جغرافیایی به دست می آیند که شامل بخش آمریکا (در چند صد سال پیش در آمریکا گیاهانی چون گوجه فرنگی، سیب زمینی، فلفل، ذرت و کدو تنبل کاشته می شده است.)، بخش مدیترانه شمالی (گیاهانی چون رزماری، آویشن، مریم گلی، پونه، کلم، هویچ، چغندر و کنگر فرنگی در مدیترانه شمالی کاشته می گردد.)،بخش جنوب صحرای آفریقا (در قسمت جنوبی صحرای آفریقا انواع زیادی از حبوبات و گیاهانی چون گندم، جو، پیاز، سیر، کاهو کاشته می شوند.) و بخش آسیای شرقی و اقیانوسیه (در این بخش ها کشور هند قرار گرفته است و بسیاری از این گیاهان در این کشور کاشته می گردد. به طور کلی از گیاهانی که در این بخش کاشته می گردد می توان به برنج، سویا، نیشکر، گیلاس، آلو، هلو، شلیل، سیب، گلابی اشاره نمود.) می باشند.

کویر

همانطور که از نام این بخش پیداست به گیاهانی که در بخش های کویری توان رویش دارند، پرداخته است همانند انواع درخت و درختچه های کویری و گرمسیری و گیاهانی مانند کاکتوس در انواع رنگ و طرح مختلف که به علت کمیاب بودن این گیاهان در این بخش بسیار برای بازدید نمایندگان مجذوب کننده است. این گیاهان در منطقه ها خشک و کویری چون جنوب غربی آمریکا، مکزیک ، پرو ، بولیوی، شیلی، آفریقای جنوبی، نامیبیا، ماداگاسکار و جزایر قناری می رویند و در زمان دسترسی به باغ گیاه شناسی باتومی مورد توجه هستند.

غرفه گرمسیری

این غرفه که در قسمت پایین پارک خانوادگی و حدودا در سمت مرکز باغ گیاه شناسی قرار گرفته است، مساحتی بسیار بزرگ برابر با 18.288 متر مربع دارد. این غرفه بسیار زیبا سعی بر آن داشته تا آب و هوای منطقه ها گرمسیری چون جنگل های انبوه آفریقا و منطقه ها گرم آسیای شرقی را با یاری جنگل های انبوه، درختان بلند، آبشار و رودخانه شبیه سازی کند. با این شبیه سازی بی نظیر توانسته در بخش های استفاده دارویی، غذایی، زیبایی و صنعت در دسترسی به باغ گیاه شناسی باتومی پیروز باشد.

غرفه معتدل

این غرفه در قسمت جنوب غربی باغ گیاه شناسی قرار گرفته است و آب و هوایی مانند منطقه ها مدیترانه، استرالیا، نیوزلند، آسیای شرقی، کالیفرنیا، شیلی را به وجود آورده که انواع درخت، درختچه ها و بوته ها به راحتی در این ناحیه رشد می نمایند. انواع بسیار مختلفی از گونه های گیاهی هم نیز در این ناحیه رشد می نمایند. از این گیاهان می توان به کاج، زیتون مدیترانه، بونایا و برخی گل های خاص اشاره نمود که در راه دسترسی به باغ گیاه شناسی باتومی تماشای هستند.

موزه بونسای یا Starr Bonsai Museum

بونسای که یک نوع گونه گیاهی است و معمولا در منطقه ها گرمسیری و نیمه گرمسیری می روید که بهتر است آفتاب مستقیم نبینند. یکی از انواع این گونه ها را می توان مجموعه کاج سفید معرفی کرد با عمری در حدود 90 سال و برخی دیگر که در فصل بهار شکوفه و گل های ریز زیبایی دارند. در این بخش سعی بر آن شده تا آن فضا را ایجاد نموده و 350 گونه بونسای که اکثرا برای ژاپن هستند و 30 نمونه از انواع دیگر که در منطقه ها گرمسیری هستند را قرار بدهند. مجموعه کاج سفید را از کوه های ژاپن به این منطقه آورده اند. موزه بونسای سر پوشیده بوده و دارای محیطی خاص است و برترین زمان برای بازدید از این موزه در دسترسی به باغ گیاه شناسی باتومی در فصل بهار می باشد.

مجموعه نیلوفر آبی

این گل در آیین بودا بسیار مهم بوده و نماد روح انسان مقدس است و به همین علت است که در معابد پیروان این دین بسیار دیده می گردد. این مجموعه که شامل دو استخر بزرگ بوده و دارای نیلوفر آبی است. این مجموعه جز خاص ترین بخش های پارک محسوب می گردد و در سمت جنوبی باغ گیاهشناسی واقع شده است. نیلوفر آبی گیاهی گرمسیری است که فصل گل آن از بهار تا پاییز می باشد. در این مجموعه در حدود 100 نوع مختلف از نیلوفر آبی وجود دارد که چشم انداز ای بسیار زیبا را ساخته اند. نام دیگر نیلوفر آبی لیلی استخری است.

مرزهای سالانه

مرزهایی در بخش های مختلف باغ وجود دارد که به نام مرزهای سالانه مشهورند اما بیشتر در بخش جنوب باغ گیاه شناسی قرار گرفته است و در فصول و سال های مختلف گیاهان متفاوتی را با توجه به احتیاج آب و هوایی آن ها و فصل و اقلیم می کارند. به طور مثال در فصل بهار در حدود 6000 گل لاله در این مرز در راه دسترسی به باغ گیاه شناسی باتومی کاشته می گردد.

باغ مگنولیا

باغ مگنولیا در سمت جنوبی باغ گیاه شناسی و در قسمت مرزهای معتدل قرار گرفته است. این گیاه دارای ارتفاع زیاد و برگ های سرسبزی است. ابتدا در این باغ یعنی در سال 1939 میلادی درختان مگنولیا بودند. در این باغ 80 مگنولیا، 5000 پیچک، 650 شمشاد و 60 درخت زرشک قرار گرفتند و بعد در حال حاضر در حدود 72 درخت زیبا از 17 گونه معطر کاشته شده و به خوبی نگهداری می شوند که طراوت خاصی به محیط بخشیده است. گیاه مگنولیا را (Magnolia Plaza) معمولا در گذشته در مقابل عمارت ها و ساختمان های مجلل و باشکوه می کاشتند.

تپه نرگس

تپه نرگس که در مرکز باغ گیاه شناسی قرار گرفته است، در کنار باغ مگنولیا واقع شده است و دارای هزاران نوع از گونه های مختلف گل زرد و زیبا است که محیط را بسیار بی نظیر نشان می دهد. در ابتدا و در نگاه اول به تفاوت این نوع از گل ها نمی توان پی برد اما با کمی دقت در راه دسترسی به باغ گیاه شناسی باتومی می توان فهمید که گونه های آن ها با هم متفاوت هستند.

باغ گل استکانی

این باغ در بخش شمال باغ گیاه شناسی و در سمت شرقی باغ خانوادگی قرار گرفته است و دارای درختان بلوط و راش بوده که در میان آن ها 45000 نوع از گل های استکانی مختلف آبی رنگ روییده اند. این گل ها در فصل بهار که شاداب هستند چشم انداز آبی رنگ زیبایی را به بینندگان عرضه می نمایند.

استخر و باغ ژاپنی

همانطور که از نام این بخش پیداست دارای پوشش گیاهی ژاپنی است که بسیار وسیع بوده و از جنوب تا مرکز باغ گیاه شناسی کشیده شده است. این باغ که با عناصری چون پل های چوبی، فانوس، دروازه ها، معبد، استخر، آبشار و سنگ های زیبا، زیباتر شده و دارای برکه و تپه هایی هم است که می توان به بر روی تپه یا کنار برکه رفته و از زیبایی ها لذت برد. این باغ دارای راه های پیچ در پیچ است که بسیار پر بازدید بوده و به طور کلی این باغ در راه دسترسی به باغ گیاه شناسی باتومی بسیار قدیمی است اما همچنان طراوت خود را حفظ نموده است.

باغ شکسپیر

این باغ که تپه ای در جنوب باغ ژاپنی است در آن گیاهان زیادی همانند درختان افرا، بلوط، چینی و گل هایی مانند زنبق و رز کاشته شده است اما تفاوت آن با سایر باغ ها در این است که گیاهان هر کدام به افتخار یکی از بزرگان و مشاهیر مانند وودی آلن، پل استر، لورن باکال، جی بلک، بتی کارتر، جک کارتر، شکسپیر کاشته شده اند و به طور کلی ساختار این باغ به این گونه است که دارای راه های سنگ فرش شده بوده و دو طرف راه دسترسی به باغ گیاه شناسی باتومی را گیاه کاشته اند.

باغ عطر و بو

ایده این باغ برای معلولین و نابینایان می باشد به همین علت دارای گیاهان کوتاه قد است که معلولین ویلچری بتوانند آن ها را لمس نمایند و گیاهان معطر برای نابینایان که از زیبایی ها لذت ببرند که در سال 1955 میلادی تاسیس شده است. این باغ در جنوب باغ گیاه شناسی واقع شده است. باغ معطر دارای سه بخش به توضیح زیر دارد:

گیاه برای لمس

در این قسمت به راحتی می توانند بازدید نمایندگان از انواع گیاهانی چون طیف، خاردار و سرخس لذت برده و آن ها را لمس نمایند و به اکتشاف تفاوت آن ها بپردازند.

گیاهان با برگ های معطر

در این بخش اگر گیاهی را که معطر است، لمس نمایند دست بازدید نمایندگان همان بو را گرفته و به خوبی نوع گیاه را تشخیص می دهند. از این گیاهان معطر می توان به شمعدانی، نعنا، شاه تره، شاهپسند، استوخودوس، لیمو، مریم گلی اشاره نمود.

گیاهان معطر

گیاهان معطر که می توان در بین آن ها به گل ها و ادویه ها اشاره نمود بیشتر در فصل تابستان معنا پیدا می نمایند. از این گل ها و ادویه ها می توان به گل های معطر آفتاب گردان، زنبق، همواره بهار، پامچال، اطلس اشاره نمود که کاشته شده اند.

باغ گل صد تومنی

باغ گل صد تومنی در شمال باغ گیال، مرکز باغ گیاه شناسی باتومی و در کنار باغ ژاپنی واقع شده است که هزاران گل صد تومنی به همراه تعدادی درخت مختلف دارد. این گل های بی نظیر و خوش بو که از فصل بهار تا پاییز به باغ زیبایی می دهند در رنگ های قرمز، سفید، صورتی، بنفش، زرد و مارونی هستند.

باغ گل رز

این باغ که در سال 1928 تاسیس شده است در سمت شمال شرقی باغ گیاه شناسی باتومی قرار گرفته است و دارای ده ها هزار گل رز از گونه های مختلف که غنچه و باز ، کهنه و مدرن در انواع رنگ ها است و بسیار در بین بازدید نمایندگان محبوب بوده است. در حقیقت این گل های رز متعلق به آمریکا هستند .

باغ فلور

در نیویورک در سال 1990 میلادی انجمنی به نام انجمن فلور نیویورک با هدف ترویج گیاه شناسی صحیح و نوین و درک بیشتر گیاهان وحشی شروع به کار کرد که باغ گیاه شناسی هم برای پشتیبانی از این مرکز قسمتی را با همین نام در باغ خود تشکیل داد تا آموزش های صحیحی برای گیاه شناسی داده گردد. این باغ که در بخش شمال شرقی باغ گیاه شناسی قرار گرفته است، کاملا شبیه سازی شده منطقه فلور در نیویورک است که دارای انواعی از دشت، جنگل کاج، ساحل و کوهستان می باشد که پوشش گیاهی مختلفی هم دارد.

باغ یاس

باغ یاس در شمال شرقی باغ گیاه شناسی باتومی قرار گرفته است و دارای 150 گونه مختلف یاس است که با داشتن عطر بی نظیرش در فصل تابستان و رنگ های مختلفی که دارد از جمله سفید، بنفش، صورتی، قرمز، بی رنگ و در شکل های ظاهری مختلف بینندگان را به خود جذب می نماید. از بین این گونه های یاس مشهورترینش درخت یاس بنفش است.

آذربورن یا گل کاغذی

این باغ وسیع که مساحتی در حدود 3 هکتار دارد در جنوب باغ گیاه شناسی باتومی واقع شده که به غیر از گل های کاغذی زیبا دارای نیمکت و حوضچه های پر عمقی برای زیباتر جلوه دادن باغ است. این گل ها که ریشه ایتالیایی دارند در انواع و رنگ های متفاوتی در باغ پرورش داده شده اند که برخی از آن ها عمری چند ساله دارد که کهن بوده اما برخی ها هم هر ساله کاشته می شوند. در این باغ به راحتی می توان از نزدیک این گل ها را بو کرد و لذت برد.

باغ آب

یکی از ویژگی های مهم و شاخص باغ گیاه شناسی باتومی استفاده از آب و پل ها در بخش های مختلف است که به جذب بازدید نماینده ها و زیبایی دو چندان یاری می نماید. اما به طور مجزا خود هم باغ آب دارد که در سمت غربی باغ گیاه شناسی باتومی واقع شده و دارای مربیان و هدایتان است که از ساعات 11:30 الی 1 به سوالاتی که درباره گیاهان آبزی موجود در دریاچه ای که در این باغ واقع شده و وسعتی معادل 1.5 هکتار دارد، پاسخ می دهند. این دریاچه با برکه ها و جویبارهای موجود توسعه پیدا نموده است و همینطور در اطراف این دریاچه زیبا بیش از 18000 گونه گیاهی رشد نموده اند.

کتابخانه باغ گیاه شناسی باتومی

کتابخانه ای در طبقه دوم ساختمان اداری باغ گیاه شناسی باتومی قرار گرفته است که نام این کتابخانه بی بی جی BBG نیز است. این کتابخانه بسیار مناسب برای افرادی که به باغبانی و گیاهان مختلف علاقه دارند مفید است زیرا بسیاری مطالب در ارتباط با این موضوعات در این کتابخانه یافت می گردد بعلاوه آرشیو کاملی از تاریخچه باغ، عکس ها و سوایق گیاه شناسی هم در این کتابخانه می توان پیدا کرد.

خرید در باغ گیاه شناسی

در بخش ها و فصول مختلف می توانید از باغ گیاه شناسی خریدهایی انجام دهید. از این اقلامی که برای فروش گذاشته می گردد می توان به گیاهان، سبزیجات، دانه ها و گیاهان دارویی اشاره نمود که البته اگر مایل به پرداخت هزینه کمتری هستید می توانید در مناسبت های خاص و گوناگونی از تخفیفات اجناس باغ بهره ببرید. یکی از امکاناتی که این باغ برای خرید به علاقه مندان ارائه می دهد، امکان خرید آنلاین است که برای اطلاعات بیشتر می توانید با شماره تلفن 718-622-0963 تماس بگیرید. در مجله نیویورک درباره فروشگاه های این باغ گفته است که می توانید خریدی شگفت انگیز و مختلف را مانند کتاب ، وسایل باغبانی، گیاهان و دانه ها را از این باغ داشته باشید و همه اقشار از سراسر دنیا به این باغ می آیند تا از گیاهان مختلف و بی نظیر تماشا نمایند. اگر علاقه مند به کارهای خیریه هستید می توانید با خرید اوراق، سهام و یا پرداخت پول نقد به این باغ گیاه شناسی سهمی در امور خیریه باتومی داشته باشید.

رستوران در باغ گیاه شناسی باتومی

در این باغ پیک نیک مجاز نمی باشد به همین علت غذا خوری با نام زرد ماگنولیا (The Yellow Magnolia) راه اندازی شده است که بسیار هوادار پیدا نموده است. این غذاخوری دارای نوشیدنی، غذاهای سبک و کافه است که به برترین نحو برای مهمانان سرو می نماید. به طور کلی هزینه غذا خوردن در این رستوران تقریبا در حدود 23 هزار تومان است البته این گزینه حائز اهمیت است که این غذاخوری در شب های تابستان بر روی نوشیدنی هایش 20 درصد تخفیف می دهد. این رستوران در تمامی روزهای عادی از ساعت 10 صبح تا 3 بعد از ظهر آماده خدمت است البته در روز یکشنبه نیز ساعت کاری از 10 صبح الی 6 بعد از ظهر می باشد.

فستیوال باغ گیاه شناسی

فستیوال هایی در باغ گیاه شناسی باتومی برگزار می گردد که بیشتر آن ها برای خیریه هستند مانند 20 اکتبر 2016 میلادی که فستیوالی برای آموزش بچه ها در رابطه با کاشت دانه و سبزیجات مختلف در غذاهای خوشمزه برگزار گردید که برای خیریه بود. این فستیوال ها که در مناسبت های خاص برگزار می شوند بلیت ورودی آن ها برای افراد عادی 400 دلار و برای اعضا 350 دلار است که تماما هزینه های جمع شده به خیریه می رسد.

جشن عروسی در باغ گیاه شناسی

باغی با نام باغ بروکلین (Brooklyn) در باغ گیاه شناسی وجود دارد که آن را می توان به دو بخش مجزای خانه و دهلیز تقسیم کرد. قسمت ساختمان یا خانه دیوارهایی شیشه ای و سقفی به صورت شیروانی دارد. این خانه ظرفیت نشستن 275 نفر را دارد. قسمت دهلیز یک آلاچیق زیباست که فضایی بی نظیر، لوکس و صمیمی دارد. انواع درختان، گل ها و شکوفه ها در این بخش برای زیباتر جلوه دادن کاشته شده اند. این بخش گنجایش پذیرایی از 130 نفر را دارد. در واقع این باغ بسیار مناسب برای علاقه مندانی است که می خواهند عروسی خود را در این باغ بگیرند زیرا به غیر از این فضاهای زیبا که برایتان وصف شد، دارای درختان زیبا و حوضچه هایی با آب زلال و بعلاوه گل های رنگارنگ است. میزبانان می توانند در بخش خانه به سلیقه خود میز و صندلی های گوناگون بچینند و از چشم انداز بیرون هم لذت ببرند. بعلاوه انواع خدمات عکاسی و سرو غذا و موسیقی هم برای این مهمانی فراهم می باشد.

تاریخچه باغ گیاه شناسی باتومی

این باغ که در سال 1912 تاسیس شد، پایه گذار آن آندری نیکلاویچ کراسنوف که یک گیاه شناسی روسی بوده است و چندان وسعتی نداشت ولی فکر و ایده اولیه این باغ برای سال 1880 میلادی است. بعد از تاسیس این باغ به طور رسمی در سال های متمادی کم کم باغ های دیگری در این باغ گنجانده شدند و توسعه پیدا کرد. از این توسعه در باغ گیاه شناسی باتومی می توان به باغ گیاهان دارویی در 2010 میلادی که به این باغ اضافه شد و یا برخی گیاهان موجود در باغ فلور اشاره نمود که از سال ها پیش از ساخت باغ گیاه شناسی باتومی در نیویورک کاشته شده بودند و پس از افتتاح این باغ به باتومی انتقال داده شدند. در سال 1963 میلادی که دولت آمریکا و شورای نیویورک از حمایت مالی خود را از انجمن فلور قطع کرد این انجمن دیگر نتوانست حضور پررنگی داشته باشد یعنی تا سال 1983 نتوانست در باتومی فعالیت به خصوصی انجام دهد اما از سال 2011 میلادی تا به امروز این انجمل در باغ فلور بسیار توانسته حضوری پر رنگ تر داشته باشد و همینطور از دیگر افتخارات این باغ باشکوه می توان به سال 2014 میلادی که به علت 100 ساله شدن باغ بچه ها باتومی جشنی بزرگ در این باغ برپاشد و بعلاوه در همین سال به علت خدمات آموزشی باغ گیاه شناسی میشل اوباما به این باغ مدال بروکلین زرین را تقدیم کرد، اشاره نمود.

دسترسی و هزینه

هزینه هایی که برای این باغ باید بپردازید بلیت ورودی آن است که هزینه این بلیت ها برای بزرگسالان حدودا 38 هزار تومان و دانش آموزان حدودا 19 هزار تومان و بچه ها زیر 12 سال هم رایگان می باشد و در صورت پشیمانی امکان پس گرفتن پول خود را ندارید. این باغ از ساعت 10 صبح تا 6 بعد از ظهر آماده ارائه خدمات به بازدیدنمایندگان است و باید بدانید که یک سری ممنوعیات در این باغ وجود دارد مانند برپایی پیک نیک در این باغ و عکاسی بدون مجوز که مجاز نمی باشد. در نهایت در رابطه با دسترسی های بازدید نمایندگان از مرکز گرجستان و شهر تفلیس به این باغ می توان انواع وسایل نقلیه مانند اتوبوس، ترن، تاکسی و ماشین شخصی را نام برد البته نکته بسیار مهم این است که پارکینگ عمومی برای افرادی که با ماشین شخصی خود می روند، وجود دارد که بسیار مفید است.

منبع: همگردی
انتشار: 7 بهمن 1401 بروزرسانی: 7 بهمن 1401 گردآورنده: footballgahan15.ir شناسه مطلب: 2140

به "باغ گیاه شناسی باتومی، اوج طبیعت در گرجستان (تور گرجستان)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "باغ گیاه شناسی باتومی، اوج طبیعت در گرجستان (تور گرجستان)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید