چرا فرهنگ مسموم کاری وارد خانه شما می گردد؟

به گزارش مجله فوتبال دوستان، اگر مدیران عامل و مقامات بالادستی رفتار سمی داشته باشند، دیگر افراد و مسئولان سازمانی به عنوان یک رفتار پذیرفته شده به آن نگاه نموده و از آن تقلید می نمایند.

چرا فرهنگ مسموم کاری وارد خانه شما می گردد؟

جهت دریافت خدمات پتینه کاری چیست با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

کار خارج از دفاتر و ادارت باید به کاهش فضای سمی محیط کار یاری می کرد اما ظاهرا فرهنگ ناکارآمد محیط کاری می تواند در دوران دورکاری بدتر شده و به خانه هایتان ورود کند.

بی بی سی در گزارشی به آنالیز سرایت فضای سمی محیط کار به خانه ها پرداخته و از اثرات فیزیک و روانیآن بر روی کارمندان دورکار می گوید.

به گزارش خبرنگاران، نیکولینا در اوایل سال 2020 و همزمان با شیوع جهانی بیماری همه گیر کرونا دورکار شد و امیدوار بود که از فرهنگ مسموم محیط کارش دور باشد.

فضای کاری سمی در شرایط دورکاری فشار بیشتری بر سلامت فیزیکی و روانی کارکنان وارد می نماید

این نویسنده 22 ساله فراوری محتوا در پراگ گفت: فکر می کردم اگر رئیسم مرا حین کار کردن نبیند، استرس کمتری دارم اما من اشتباه می کردم.

سوپروایزر او با استفاده از نرم افزارهای مانند تیم ویوئر(TeamViewer) و هاب استاف (Hubstaff) راه های جدیدی برای نظارت بر تیم کاری اش در فضای مجازی پیدا کرد.

نیکولینا که به دلیل حفظ حریم شخصی از گفتن نام خانوادگی اش خودداری نموده، در این باره گفت: فکر می کنم فقدان حضور فیزیکی کارمندان رئیس را تحت تاثیر قرار داد. او وسواس بیشتری برای کنترل همه جنبه های کاری ما پیدا و از هر چیز کوچکی انتقاد کرد. سطح استرس ما به شدت بالا بود، می دانستیم که رئیس هر لحظه ما را چک می نماید و همگی ما در مرز دیوانه شدن قرار گرفتیم.

برای افرادی که در محیط های کاری مسموم کار نموده اند، کووید- 19 می توانست یک فضای مناسب برای دوری از این فضای سمی به شمار آید. فرصتی لذت بخش برای فاصله دریافت از فضایی منفی اما همان طور که نیکولینا متوجه شد آثار مخرب محیط کاری، ما را تا درون خانه دنبال می نماید. در مواردی انزوا نیز می تواند بر روابط بین شما یا همکارانتان اثر گذاشته و شرایط را به ضرر شما بدتر کند.

فرهنگ مسموم کاری می تواند تاثیرات زیادی بر خوشبختی کارکنان بگذارد و به همین دلیل درک گزینه های خودمحافطتی برای افراد بسیار مهم است.

مسمومیت از بالا به پائین

فضاهای کاری مسموم اشکال مختلفی دارند اما یک اثر مشترک روی کارمندان می گذارد: منفی گرایی و آسیب.

ادیتیا جین استادیار مدیریت منابع انسانی در دانشکده اقتصاد دانشگاه ناتینگهام بریتانیا که بر عوامل استرس، خوشبختی و سلامت روان در محیط کاری تحقیق نموده در این باره می گوید: فرهنگ کاری مسموم، کارکنان را در معرض خطرات روانی و اجتماعی قرار می دهد.

وی اضافه کرد ممکن است کارمندان از پشتیبانی های سازمانی کم و روابط بین فردی ضعیف، حجم کار بالا، فقدان استقلال، پاداش کم و عدم امنیت شغلی برخوردار باشند.

یک نویسنده فراوری محتوا در پراگ: می دانستیم رئیس هر لحظه ما را چک می نماید و استرس کاری ما بسیار بالا بود.

به گفته جین استادیار دانشگاه ناتینگهام بریتانیا این فرهنگ های کاری دامنه ای بسیار گسترده دارند. این فضاها می توانند بر سلامت فیزیکی و جسمانی تاثیر گذاشته و منجر به بیماری های قلبی، اختلالات اسکلتی، ضعف سلامت روحی، فرسودگی شغلی و کارزدگی شده یا عواقب سازمانی مانند کاهش حضور، تعامل، بهره وری و نوآوری کارکنان را به دنبال داشته باشند.

بیشتر فرهنگ های مسموم کاری از مدیریت های ضعیف سرچشمه می گیرند و عادات بد آنها می تواند مسری باشد.

مانوئلا پریسموث استادیار گروه مدیریت عملیات دانشگاه ویلانوا پنسیلوانیای آمریکا که در باره مدیران بد برخورد و محل کار مسموم تحقیق نموده در این باره می گوید: رفتارهای مخرب از بالا به پائین می رود.

وی اضافه کرد: اگر مدیران عامل و مقامات بالادستی رفتار سمی داشته باشند، دیگر افراد و مسئولان سازمانی به عنوان یک رفتار پذیرفته شده به آن نگاه نموده و از آن تقلید می نمایند. در این میان فضای سمی سریعا گسترش می یابد و همگان به این موضوع فکر می نمایند که ما در این فضا چگونه عمل کنیم.

پیش از آغاز همه گیری این رفتارهای سمی به صورت شخصی و هنگام جلسات، سخنرانی ها و تعاملاتبه صورت گاه به گاه بروز می کرد اما اینک این سم به پیغام ها و تماس ها نیز کشیده شده است. اگرچه ممکن است تصور کنید که بُعد مسافت باعث کاهش این تنش ها می گردد اما به گفته کارشناسان دور بودن از دفتر کار فرایند را برعکس نموده است.

کارشناسان می گویند فرهنگ های کار سمی از بالا آغاز می گردد به پائین نفوذ می نماید/ اعتبار: Alamy

پریسموث استادیار دانشگاه ویلانوا پنسیلوانیا می گوید: فرهنگ سمی در دورکاری به گونه ای ادامه دارد که ما این روزها شاهد خصومت ، قلدری، زورگویی و ناراحتی در چت های زوم یا ایمیل هستیم. وی اضافه کرد: فاصله یا ناشناس بودن رفتارهای منفی را افزایش می دهد. ارسال پیغام بی ادبانه یا تهدیدآمیز گاهی آسانتر از گفتن رو در روی آن است.

فرسایش و اضطراب ناشی از همه گیری نیز از دلایل ایجاد رفتار بد است.

این محقق اضافه کرد: پریشانی و کاستی های روانی بعضی از عوامل اصلی رفتارهای پرخاشگرانه در محل کار هستند. افرادی با قدرت روحی و روانی کمتر، گفت و گوهای مدنی یا ارتباطات سالم کمتری دارند.

رفتارهای کنترل نماینده مدیر نیکولینا پس از دور کاری احساس آزار و اذیت را به جای نظارت یا همکاری به او منتقل کرد.

نیکولینا گفت: رئیس به صورت تصادفی تماس می گرفت و از ما می خواست تا صفحات کاری خود را به نمایش بگذاریم یا کل فرایند کاری خود را ضبط کنیم. جلسات مرتب زوم و تیم ویوئر نیز برای آنالیز فرایند کاری برگزار می شد. این جلسات در حین درست کردن غذای نیم روز نیز ادامه داشت. او اضافه کرد: رئیس، نیمه شب به کارمندان پیغام می داد و مرخصی روز را نیز برای آنها ممنوع می کرد.

نیکولینا گفت: تمام تیم و گروه من طی مدیریت او آسیب دیده اند. وی اضافه کرد: من دائما در اضطراب به سر می بردم و در خواب شبانه استرس داشتم. بیشتر بیدار می ماندم و درباره کار فکر می کردم.

مانوئلا پریسموث استادیار گروه مدیریت عملیات دانشگاه ویلانوا پنسیلوانیای آمریکا: رفتارهای تخریبی از رده های بالای سازمانی به طبقات پائینی سرایت می نماید.

کارشناسان می گویند داشتن رئیس زورگو نه تنها در محل کار بلکه در دورکاری نیز مضر است و بسیاری از افراد در حال حاضر در حال تجربه این شرایط هستند.

جین استادیار دانشگاه ناتینگهام بریتانیا می گوید: افراد همچنان به تعامل با افراد زورگو احتیاج دارند اما شاید هضم و کنار آمدن این رفتارهای زورگویانه در کمبود تعامل اجتماعی، احساس کمبود عاطفی و عدم تعامل کار و زندگی ناشی از دورکاری در خانه سخت تر باشد.

وی اضافه کرد: دورکاری شرایط را بدتر می نماید زیرا ممکن است کارمندان پیروز به دریافت حمایت غیر رسمی یا اجتماعی از سوی همکاران خود نشوند.

آنها به دلیل انزوا احساس ناتوانی بیشتری می نمایند و از مکانیزم های شکایت قانونی یا معمول نیز استفاده نمی نمایند.

مقابله با فضای سمی

جین و پریسموث می گویند خلاص شدن از شر فرهنگ مسموم به شناسایی و دین به دلایل اصلی اختلال عملکرد مربوط شده و اغلب حاصل یک مدیریت بد است.اما کارمندان نیاید منتظر بهبود اوضاع شوند. مطالعه در باره حقوق شخصی چه به وسیله سیاست های اشتغال شرکت یا قوانین محلی می تواند اولین قدم در راستای توانمندی کارمندان در برابر سم فراوری شده در شرکت ها باشد.

جین می گوید: آگاهی از تعهدات قانونی در برابر کارفرما مفید است زیرا می توانید آنها را مورد بازخواست قرار دهید. بسیاری از کشورها مقررات کاری را با ساعات کاری، تعطیلات و قواعد سازمان بینالمللی کار سازمان ملل تنظیم می نمایند. داشتن این آگاهی می تواند در مهار مدیرانی که در دوره دورکاری غیرعادلانه یا غیر منصفانه عمل نموده اند، یاری کند.

کارشناسان می گویند دانستن حق و حقوق کاری یکی از راه های عقب انداختن خواسته های بیش از حد مدیران مانند ساعات طولانی کار است/ عکس: Alamy

اگر شما قربانی قلدری یا رفتار غیر حرفه ای کاری هستید، بهتر است ایمیل یا چت ها را ذخیره کنید یا آنچه که در تماس ها رد و بدل می گردد را بنویسید.

پریسموث می گوید: جمع آوری شواهدی از رفتارهای نامناسب و خصومت آمیز می تواند ابزاری مفید برای اثبات ادعاهایی باشد که ممکن است به وسیله منابع انسانی یا مدیریت ارشد مطرح شوند. وی اضافه کرد: کوشش کنید متحدانی را پیدا کنید. شاید تجربه مشترک برای یک همکار یا شاهدان تخلف برایتان سودمند باشد و در زمان مناسب به عنوان یک سیستم حمایتی به برطرف مشکل یاری کند.

گروه شدن با دیگر همکاران در زمانی که هیچ سیستم منایع انسانی در کمپانی یا شرکت شما وجود ندارد به نفع شما و در جهت پیشبرد کارها محسوب می گردد. این اتفاق در شرکت کوچک نیکولینا رخ داد.

نیکولینا می گوید: چیزی به عنوان مرجع انتقاد یا مدیریت وجود نداشت. رئیس ما تنها نقطه تماس ما بود و از نگاه او ما باید قدردان شغل و حقوق خود می بودیم.

وی اضافه کرد: من و بسیاری از همکاران دیگرم در مراحل پیشرفت همه گیری و فرایند بیشتر دورکاری استعفا دادیم. اینک من آرامش و خلاقیت بیشتری برای آغاز کسب و کار خود و توسعه روابطم به وسیله سایت های دوست یابی دارم.

اگر در حال حاضر تغییر شغل امکان ندارد، می توانید تدابیری را اتخاذ کنید که شما را در برابر رفتارهای سمی آسیب پذیر نکند.

پریسموث می گوید: معین مرزهای تعیین و قوی بین زندگی کاری و غیر کاری در خانه در این فرایند موثر است. اگر چه شاید تحمل این اقدامات برای روسای سمی سخت باشد اما می توانید گام های کوچکی مانند خاموش کردن تلفن همراه در ساعات خارج از کار در شب یا خروج از ایمیل را امتحان کنید.

با این حال وی می گوید: این اقدامات اثری موقتی دارند و راه حلی همیشگی برای فرار از سم دورکاری نیستند. اگر مدیران نتوانند بازخورد دلخواه خود را به دست آورند مسمومیت با عوارضی مانند ترس، دلشوره دائمی و اضطراب ادامه خواهد یافت.

منبع: عصر ایران
انتشار: 3 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 3 اردیبهشت 1400 گردآورنده: footballgahan15.ir شناسه مطلب: 1509

به "چرا فرهنگ مسموم کاری وارد خانه شما می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا فرهنگ مسموم کاری وارد خانه شما می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید