کابل زادگاه مولانا را بازسازی می نماید

به گزارش مجله فوتبال دوستان، به گزارش خبرنگاران به نقل از عرب نیوز- مقامات کابل اعلام نموده اند که قصد دارند خانقاه متعلق به قرن هفتم هجری شمسی در شهر باستانی بلخ در شمال افغانستان را که زمانی زادگاه و زیستگاه مولانا، عارف و شاعر عظیم ایرانی بوده بازسازی و بازسازی نمایند.

کابل زادگاه مولانا را بازسازی می نماید

جهت دریافت خدمات هزینه بازسازی ساختمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

دولت ترکیه چند سال پیش اعلام نموده بود که کار بازسازی خانقاه مولانا را آغاز می نماید اما به دلایل نامعلومی این اقدام هرگز عملی نشد. این خانقاه که حدود 900 سال قدمت تاریخی دارد از گنبدها و دیوارهای گلی ساخته شده و در گذر زمان آسیب بسیاری دیده و در آستانه نابودی کامل نهاده شده است. حالا مقامات کابل تصمیم به آبادی خانقاه بهاالدین ولد، پدر مولانا جلال الدین محمد بلخی گرفته اند و قرار است عملیات بازسازی در بهار سال جاری و با آغاز فصل گرما آغاز گردد.

مولانا در سال 604 هجری قمری در بلخ زاده شد و دوران کودکی خود را در خانقاه پدرش بهاءالدین ولد که از خشت خام ساخته شده بود سپری کرد. وعظ ها و تاثیرات کلامی پدر مولانا که نزد افغان ها به سلطان العلماء شهرت دارد مریدان بسیاری به خانقاه او می کشاند.

چند سال بعد در سال 610 پس از آن که خانواده مولانا این مکان را ترک کردند مزار شریف، مرکز ولایت بلخ مورد حمله بی امان چنگیز خان مغول نهاده شد و ویران شد. عملیات بازسازی بلخ بیش از یک قرن طول کشید اما خانقاه مولانا همچنان ویرانه باقی ماند و درگیری های داخلی و جنگ در افغانستان که تا به امروز ادامه دارد مانع از بازسازی این مکان فرهنگی در این کشور شده بود.

معاون وزیر اطلاعات افغانستان هفته گذشته در اظهاراتی به عرب نیوز گفت این بنا به روشی سنتی و کلاسیک بازسازی خواهد شد و با احیای این صومعه امید داریم بتوانیم مردم را با گنجی از دست رفته از نو آشنا کنیم و در کنار این صومعه همچنین یک موزه، یک تالار برای پایکوبی سماع، سالن فرهنگی و باغ و کتابخانه نیز ساخته خواهد شد.

رئیس مرکز اطلاعات و فرهنگ در بلخ می گوید هزینه بازسازی این بنا که فقط بخشی از گنبد گلی و 4 گنبد کوچک تر از آن باقی مانده برای دولت افغانستان حدود 7 میلیون دلار برآورد شده است.

وی در ادامه اضافه نمود بازسازی این صومعه برای حفاظت از میراث فرهنگی و آموزشی ما حیاتی است؛ علاوه بر این که موجب رونق صنعت گردشگری و پیشرفت کل جامعه خواهد شد.

حشمت الله باور، استاد علوم اجتماعی دانشگاه کابل نیز در این باره به عرب نیوز گفت پیشرفت یک ملت به آسمان خراش ها و جاده های بلند و عریض و ثروت های هنگفتی که نقشی در پیشبرد علم و دانش ندارد نیست. رشد و پیشرفت یک ملت مرهون کتابخانه ها و مراکزی مانند خانقاه بهاء ولد است که منبع امید بسیاری از جهانیان است و احیای اندیشه و تفکر عرفانی که در زمان حاضر که قربانی خشونت و جنگ های بی شماری شده بیش از وقت دیگری احساس می گردد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 12 بهمن 1399 بروزرسانی: 30 شهریور 1400 گردآورنده: footballgahan15.ir شناسه مطلب: 1347

به "کابل زادگاه مولانا را بازسازی می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کابل زادگاه مولانا را بازسازی می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید