کاخ سنگ سیاه یکی از جاذبه های گردشگری استان بوشهر است

به گزارش مجله فوتبال دوستان، سیری در ایران/ براساس آخرین گزارش های بدست رسیده، کاخ سنگ سیاه یکی از جاذبه های گردشگری استان بوشهر است.

کاخ سنگ سیاه یکی از جاذبه های گردشگری استان بوشهر است

در شهرستان برازجان آثار و بقایای 3 کاخ هخامنشی به نام های کاخ چرخاب، کاخ سنگ سیاه و کاخ بردک سیاه وجود دارد. کاخ سنگ سیاه تقریبا در شمال خاوری بندر بوشهر و 110 کیلومتری جنوب باختری کازرون، بر سر راه آسفالت شیراز به بوشهر، در شهرستان دشتستان به مرکزیت برازجان قرار گرفته است. این کاخ که در حاشیه رودخانه است، بزرگی و عظمت کاخ شوش را داشت اما به دلایل نامعلومی نیمه تمام ماند. پس از آن معماران هخامنشی تصمیم میگیرند در فاصله 30 کیلومتری آن کاخ کوچکتر و زیبای بردک سیاه را بسازند.

این کاخ در برگیرنده یک تالار گسترده میانی و چهار ایوان در چهار سوی آن است. ظاهر کاخ سنگ سیاه از لحاظ سبک هنر معماری و ترکیب رنگهای سیاه و سفید و مشخصات ظاهری آن نشان می دهد که این کاخ بعد از کاخ برازجان ساخته شده است. کاخ سنگ سیاه دارای تالاری مرکب از 10 ستون است، در دو ردیف پنج تایی که به سبک و پلان و نقشه های هخامنشی ساخته شده و مخصوصا قابل انطباق با پاسارگاد و برازجان است. اشیای مختلفی تا به امروز از این کاخ کشف شده که میتوان به نقش برجسته داریوش اول، دسته خنجرزنان هخامنشی، یک کتیبه خط میخی و چندین قطعه ظروف طلا اشاره نمود.

منبع: همگردی
انتشار: 1 مرداد 1401 بروزرسانی: 1 مرداد 1401 گردآورنده: footballgahan15.ir شناسه مطلب: 2038

به "کاخ سنگ سیاه یکی از جاذبه های گردشگری استان بوشهر است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاخ سنگ سیاه یکی از جاذبه های گردشگری استان بوشهر است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید