850 بنای تاریخی در قم ثبت شده است

به گزارش مجله فوتبال دوستان، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قم گفت: در حال حاضر حدود 850 بنای تاریخی در استان شناسایی شده که تعداد 350 بنا ارزشمند به شمار می فرایند.

850 بنای تاریخی در قم ثبت شده است

عمار کاوسی در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران در قم، با اشاره به اهمیت توجه به بناهای تاریخی در سطح شهر گفت: چندسالی است که محدوده تاریخی استان معین شده ولی هنوز آمار دقیقی از میزان بناهای ارزشمند استان وجود ندارد که احتیاجمند بازنگری در این زمینه هستیم.

وی بابیان اینکه مردم و شهرداری باید قبل از تخریب یا بهسازی واحدهایی که ازنظر تاریخی دارای قدمت هستند استعلامات لازم را در این زمینه بگیرند، افزود: عدم توجه به استعلام گیری ها باعث شده تا بعضی از آثار ارزشمند تاریخی استان قم در این چند سال از بین رود.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قم ادامه داد: با توجه به نبود آمارهای دقیق و ضوابط خاصی درباره بناهای ارزشمند تاریخی، احتیاج است علاوه بر بازنگری، گروه کارشناسی تشکیل شده تا بر اساس تعاریف میراث فرهنگی محدوده بافت تاریخی را آنالیز و بناهای ارزشمند استان را شناسایی نمایند.

وی با تأکید بر اینکه بافت های تاریخی قم هنوز مستندسازی نشده است، توضیح داد: قرار است در امسال اعتباراتی برای میراث فرستاده گردد که در این صورت می توان به لکه گذاری بناهای ارزشمند استان اهتمام کرد و تا آن موقع شهرداری باید برای تمامی بناها استعلام کند.

کاووسی از ارسال مستندات اماکن تاریخی به ادارات مختلف قم اطلاع داد و گفت: در حال حاضر حدود 850 بنای تاریخی در استان شناسایی شده که تعداد 350 بنا ارزشمند به شمار می فرایند، تعداد باقی مانده نیز دارای ارزش های لازم برای ثبت نیستند اما تاریخی به شمار می فرایند و شرایط لازم برای ثبت شدن به عنوان بنای ارزشمند را ندارند.

وی ابراز کرد: برای مساعدت در زمینه ثبت بناهای تاریخی قم، سازمان میراث فرهنگی قول هایی داده که اگر این اعتبار برای ما فرستاده گردد ما نیز می توانیم این کار را به طورجدی شروع کنیم ولی در هر صورت ما در حال شناسایی بناهایی تاریخی هستیم.

منبع: تسنیم
انتشار: 18 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: footballgahan15.ir شناسه مطلب: 748

به "850 بنای تاریخی در قم ثبت شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "850 بنای تاریخی در قم ثبت شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید