آیا گوتنبرگ واقعا مخترع اولین ماشین چاپ بوده است؟

به گزارش مجله فوتبال دوستان، آزمایشگاه ملی شتاب دهنده SLAC در کالیفرنیای شمالی میخواهد که صفحات ارزشمندی از انجیل گوتنبرگ را همراه با صفحات یک کتاب کره ای قدیمی، صفحه هایی از داستان های کانتربری که در قرن چهاردهم نوشته شده است و سایر اسناد غربی و شرقی در معرض رگباری از پرتوهای ایکس پرانرژی قرار دهد! به همین دلیل محققان امیدوارند که در صفحات این اسناد گرانبها سرنخ هایی از تکامل مهم ترین اختراع بشر یعنی ماشین چاپ پیدا نمایند. درواقع با تاباندن پرتوهای ایکس پر انرژی بر این صفحات می توان درکی از ترکیب عناصر جوهرها، کاغذها و شاید هر به جامانده دیگری بر روی چاپ های غربی و شرقی به دست آورد.

آیا گوتنبرگ واقعا مخترع اولین ماشین چاپ بوده است؟

آیا اولین چاپ بشر به وسیله ماشین چاپ گوتنبرگ بوده است؟

طی قر ن ها اعتقاد بر این بود که یوهانس گوتنبرگ ماشین چاپ خود را در حدود سال 1440 پس از میلاد در آلمان اختراع نموده است و 180 انجیل را با استفاده از آن چاپ نموده باشد (که امروزه تنها کمتر از 50 کتاب یافت شده است!). این در حالی است که اخیراً، مورخان شواهدی از انجام عمل چاپ به وسیله بوداییان کره ای در حدود سال 1250 میلادی به دست آورده اند.

چیزی که در این حوزه محققان را گیج نموده است این است که آیا این دو اختراع کاملاً مستقل از هم ساخته شده اند یا اشتراک اطلاعاتی بین آن ها وجود داشته است! البته اووه برگمان Uwe Bergmann استاد فیزیک دانشگاه ویسکانسین اذعان دارد که اگر اشتراک اطلاعاتی هم وجود داشته باشد احتمالا از کره به غرب و گوتنبرگ رسیده است! به بیان ساده تر با آنالیز های دقیق تر می توان درک کرد که آیا اختراع گوتنبرگ، حداقل تا حدی، مبتنی بر فناوری شرقی ها بوده است یا نه؟ بنابراین اینجاست که سنکروترون استنفورد وارد میدان می گردد تا به ما در حل این معما یاری کند.

سینکروترون را می توان یک شتاب دهنده ذرات در نظر گرفت که الکترون ها را در داخل یک تونل حلقه ای بزرگ شتاب می دهد تا اشعه ایکس فراوری نمایند. گفتنی است که مکانیسم سینکروترون ها برخلاف شتاب دهنده های ذراتی از نوع خطی همانند LCLS است. پس با فراوری و ساطع شدن اشعه ایکس از الکترون ها، دانشمندان این توانایی را به دست خواهند آورد که خواص ساختاری و شیمیایی ماده را به یاری این پرتوها آنالیز نمایند.

درواقع با شلیک پرتوهای ایکسِ نازک تر از موی انسان به یک قطعه از متن روی یک سند، محققان می توانند نقشه های شیمیایی دوبعدی ای را ایجاد نمایند که عناصر موجود در هر پیکسل را با جزئیات نشان می دهد. این تکنیک با نام تصویربرداری فلورسانس اشعه ایکس X-ray fluorescence imaging یا XRF هم شناخته می گردد. در چنین حالتی اتم های نمونه مدنظر از خود نوری ساطع می نمایند که با ردیابی آن می توانیم درک کنیم که نور متصاعد شده، از کدام عناصر جدول تناوبی به دست آمده است.

البته ممکن است برای شما هم این سوال پیش بیاید که آیا اشعه ایکس پرقدرت حاصل از SSRL به اسناد آسیب نمی رساند؟ که در پاسخ باید گفت که این پرتوها هیچ آسیبی به صفحات نمی زنند و تنها می تواند دیدی جامع از مولکول های سازنده متون باستانی به دانشمندان ارائه دهد. در کنار این موارد اشعه ایکس این توانایی را به محققان می دهد تا در پی فلزات کمیابی باشند که به گفته مورخان نباید در جوهر وجود داشته باشد و در صورت یافتن ردی از این فلزات احتمالا چاپ خانه ای در به تصویر کشیدن متون نقش داشته باشد. بنابراین این بدان معناست که ما می توانیم درباره آلیاژهایی که در کره، چاپخانه گوتنبرگ و شاید به وسیله دیگر افراد گم نام استفاده شده است، چیزهایی یاد می گیریم.

جمع بندی

بنابراین با توجه به اطلاعاتی که بیان شد در صورتی که محققان بتوانند شباهت هایی در ترکیبات شیمیایی این اسناد با هم پیدا نمایند، می توانند درک دقیق تری از فن آوری های چاپ و بحث تبادل اطلاعات بین فرهنگ های آسیای شرقی به غرب به دست آورند. با این حال، باید بدانید که دانشمندان صراحتا اذعان دارند که حتی اگر شباهت هایی بین این دو کتاب پیدا گردد، به طور قطع نمی توان ثابت کرد که فناوری یکی بر دیگری تأثیر گذاشته است، ولی می توان بیان نمود که تاریخچه ماشین چاپ با آن چیزی که تا به امروز می دانیم تفاوت چشمگیری دارد!

منبع: CNET

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 3 مهر 1401 بروزرسانی: 3 مهر 1401 گردآورنده: footballgahan15.ir شناسه مطلب: 2083

به "آیا گوتنبرگ واقعا مخترع اولین ماشین چاپ بوده است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا گوتنبرگ واقعا مخترع اولین ماشین چاپ بوده است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید