افتتاح نخستین مزرعه تولید جلبک در استان آذربایجان شرقی

به گزارش مجله فوتبال دوستان، مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی از افتتاح نخستین مزرعه تولید جلبک شمال غرب کشور در این استان خبر داد.

افتتاح نخستین مزرعه تولید جلبک در استان آذربایجان شرقی

آقای جعفروند گفت : امسال اولین مزرعه پیشرفته تولید جلبک به روش گلخانه ای در دانشکده دانشگاه آزاد اسلامی تبریز با ظرفیت 18 تن پیروز به اخذ پروانه بهره برداری شد و فرایند تولید را شروع کرد و از سال 1400 آذربایجان شرقی به طور رسمی با توسعه مزارع تولید جلبک های آب شور و شیرین و محصولات جنبی آن ها در شمال غرب کشور از استان های پیشرو در این صنعت شده است.

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی می گوید برای طراحی و راه اندازی این مزرعه از طریق یک شرکت دانش بنیان 15 میلیارد ریال هزینه و با بهره برداری از آن برای چهار نفر به صورت مستقیم اشتغالزایی شده است.

توسعه طرح های آبزی پروری در آذربایجان شرقی از اولویت های مهم اقتصادی برنامه هفتم در بخش کشاورزی به شمار می آید.

به گفته جعفروند در این راستا علاوه بر فعالیت در عرصه پرورش ماهی در منابع طبیعی و نیمه طبیعی، مزارع خرد و منفرد، محیط های محصور و کنترل شده (پرورش ماهی در قفس)، در چند سال اخیر جهت تنوع بخشی به تولید محصولات شیلاتی که جزو سیاست های محوری به خصوص در استان های غیر ساحلی می باشد، پرورش ماهیان خاویاری، تکثیر و پرورش انواع ماهیان زینتی و زالو، آرتمیای دریاچه ارومیه، تولید و پرورش انواع گیاهان آبزی و اخیراً توسعه مزارع تولید جلبک های آب شور و شیرین در برنامه های توسعه مدیریت شیلات استان قرار گرفته است.

جلبک ها هم در صنایع غذایی، دارویی، بهداشتی و آرایشی و هم در مصارف شیمیایی صنعتی و دامی مصرف می شوند.

سازمان بهداشت جهانی و سازمان ملل متحد نیز به کشور ها توصیه کرده جلبک به صورت مکمل وارد برنامه غذایی شود، زیرا که جلبک می تواند پروتین، فولیک اسید، ویتامین های B 12-B 6-B 5-B 3-B 2-B 1 و ویتامین E و یدِ بدن را تامین کند؛ همچنین جلبک های پرورشی حاوی 55 تا60 درصد پروتئین هستند و به دلیل داشتن آهن بالا، مواد معدنی و امگا 3 به طلای سبز معروف هستند.

جلبک یک مکمل تغذیه ای رژیمی نیز به شمار میرود و برای همه افراد قابل استفاده است.

این گیاه برای کسانی که رژیم های درمانی خاصی دارند قابل استفاده است؛ به طور مثال به دلیل ویژگی های غذایی در سازمان ناسا، جلبک برای مصرف غذایی فضانوردان مورد استفاده قرار می گیرد، ضمن اینکه برخی از انواع جلبک ها در دارو های آنتی اکسیدان و دارو های ضد سرطان استفاده شده و به عنوان منابع تازه سوخت زیستی نیز بکار گرفته می شود، جلبک حتی می تواند مواد رادیواکتیو را به خوبی جذب کند.

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی می گوید تحولات بزرگی در این حوزه رخ داده که امیدواریم با حمایت مسئولان از فعالان این بخش، تعداد قابل توجه از نیروی انسانی مشغول به کار شده و کشورمان در حوزه فناوری های کشاورزی و سایر صنایع یادشده خودکفا شود.

با استفاده حداکثری از توان داخلی آذربایجان شرقی و مشارکت حداکثری دانشگاه ها، بخش خصوصی، موسسات پژوهشی، مراکز تحقیقاتی و تاکید بر هماهنگی و انسجام بین این نهاد ها در عملیاتی شدن توسعه و تولید جلبک از توان آنها استفاده خواهد شد.

به گفته مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی بدین منظور تفاهم نامه ای بین مدیریت شیلات و پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی شمال غرب کشور و بخش خصوصی منعقد شده است و با دانشکده های کشاورزی و سرمایه گذاران علاقمند جهت سرعت بخشیدن به این موضوع در حال ارتباط هستیم.

با توجه به نتایج مثبت تولید جلبک در بعد آزمایشگاهی و کنترل شده در پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی آذربایجان شرقی، در حاشیه دریاچه ارومیه از طریق بخش خصوصی با راهنمایی و راهنمایی بخش دولتی مزرعه الگویی تولید جلبک آب شور مراحل نهایی خود را طی می کند که در صورت شروع بهره برداری این مزرعه جهت الگو برداری کشت جایگزین و اقتصادی در حاشیه دریاچه به سرمایه گذاران معرفی می شود.

خبرنگاران آذربایجان شرقی تبریز

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 2 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 2 اردیبهشت 1401 گردآورنده: footballgahan15.ir شناسه مطلب: 1960

به "افتتاح نخستین مزرعه تولید جلبک در استان آذربایجان شرقی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افتتاح نخستین مزرعه تولید جلبک در استان آذربایجان شرقی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید