الزام شهرداری تهران به احداث پارکینگ های زیرسطحی

به گزارش مجله فوتبال دوستان، اعضای شورای شهر تهران طرح الزام شهرداری به ارائه برنامه عملیاتی احداث پارکینگ عمومی در شهر تهران و پارکینگ های زیر سطحی با رویکرد مشارکتی را آنالیز و به کلیات آن رأی موافق دادند.

الزام شهرداری تهران به احداث پارکینگ های زیرسطحی

به گزارش خبرنگاران، محمد سالاری گزارش دو کمیسیون شهرسازی-معماری و عمران-حمل و نقل را از طرح الزام شهرداری به ارایه برنامه عملیاتی احداث پارکینگ عمومی در شهر تهران و پارکینگ های زیر سطحی با رویکرد مشارکتی قرائت کرد و گفت: یک فوریت طرح الزام شهرداری تهران به ارایه برنامه عملیاتی احداث پارکینگ عمومی در شهر تهران و پارکینگ های زیر سطحی با رویکرد مشارکتی قبلا در صحن شورا به تصویب رسید و به کمیسیون های تخصصی ارجاع شد و در حال حاضر خلاصه آن را در این گزارش ارائه می کنم.

سالاری ادامه داد: فلسفه ارائه این طرح اینست که یکی از مسائل شهر تهران بعنوان مرکز کشور، کمبود پارکینگ است و این ناشی از چندین دهه رویکرد خودرو محوری است که تمام فضای شهری به جای پارک اتومبیل تبدیل شده است.

وی اضافه نمود: مدیریت شهری اقدامات گسترده ای را برای حل این مشکل پیش می برد و کمیسیون شهرسازی و معماری از حدود یک سال و نیم پیش قراردادی را با دانشگاه تهران منعقد نموده و پژوهش ها نشان می دهد که باید برای تامین پارکینگ در مرکز شهر ممنوعیت ایجاد کنیم؛ اما چیزی که در حال حاضر مطرح است این است که شهرداری تهران مالکیت فضاهای زیرسطحی را دارد و از این فضاها استفاده بهینه نشده است؛ لذا این طرح می گوید شهرداری با یاری سرمایه گذاران بخش خصوصی به ساخت پارکینگ در این فضاها روی بیاورد.

سالاری تشریح کرد: این طرح هفت ماده واحده و تعدادی تبصره دارد و از جمله محورهای آن، الزام شهرداری به بهنگام سازی مطالعات عرضه و تقاضای پارکینگ در سطح شهر تهران و ارائه برآورد تقاضای واقعی پارکینگ در سطح محلات است.

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورا در ادامه اعلام نمود: بعلاوه انجام مطالعات قیمت سنجی و نرخ استفاده از پارکینگ جهت استفاده و قیمت گذاری، شناسایی و مکان یابی زمین ها و اراضی مستعد توسعه پارکنیگ عمومی و فضای زیرسطحی هستند و ارائه یک برنامه عملیاتی احداث پارکینگ، ارائه برنامه عملیاتی یک ساله احداث پارکینگ عمومی و محله ای، انجام مطالعات عارضه سنجی ترافیک برای پارکینگ های طبقاتی و بازنگری سیاست های تشویقی احداث پارکینگ و حمایت از احداث پارکینگ های محله ای، استفاده از ظرفیت تسهیل گران و سرمایه گذاران، ارائه ضوابط و شیوه نامه پارکینگ های زیرسطحی، استفاده بهینه از منابع موجود پارکینگ در سطح شهر تهران و... و در نهایت ایجاد نرم افزار تلفن همراه در بستر تهران من برای ارائه سرویس های پارکینگ، ایجاد سازوکار صدور سند مالکیت پارکینگ های خارج از ملک و... هم از محورهای این طرح است.

در ادامه شهربانو امانی در مقام مخالف گفت: آقای سالاری صحبت از نهضت پارکینگ سازی کردند، اما این مغایر ماده 52 قانون برنامه سوم شهرداری و در راستای خودرومحوری است.

سید محمود میرلوحی هم بعنوان موافق خطاب به امانی توضیح داد: مزیت های این طرح متنوع و متعدد است و این دغدغه ها در اینجا مطرح نیست.

وی اضافه نمود: محدوده شهر تهران در 700 کیلومتر بسته شده است و نه می توان کوه البرز را جابجا کرد و نه کوه بی بی شهربانو و آرادکوه را و نه شهرهای اطراف تهران نظیر اسلامشهر و... را.

میرلوحی ادامه داد: نکته دیگر اینست که مرتب به تعداد اتوموبیل ها اضافه نموده می گردد و این ها به پارکینگ احتیاج دارند. بعلاوه فضای زیر سطح دچار مانع نیست و می توان بدون از بین رفتن منظر شهر، در آنجا پارکینگ ایجاد کرد.

وی تاکید نمود: به نظر من ایجاد پارکینگ ضروری است و مانع انسان محوری شهر نیست. برترین و راحت ترین و کم آسیب ترین جا برای پارکینگ هم فضاهای زیر سطح است.

در ادامه ناهید خداکرمی مخالفت کرد و گفت: دنیای متمدن امروز به سوی بازگشت به محیط زیست و انسان محور شدن شهرها پیش می رود و این درحالیست که ما به سمت خودرو محوری پیش می رویم. ما وظیفه داریم برای مردم تهران امکانات فراهم کنیم نه اتوموبیل های ایشان. وظیفه ما تامین رفاه و امکانات برای انسان های مقیم تهران است.

حسن خلیل آبادی هم بعنوان موافق در پاسخ به خداکرمی گفت: این طرح برای برطرف مشکل ترافیک بوده و محیط آن برای منطقه ها خارج از محدوده طرح ترافیک است. در منطقه های خانه ها بدون پارکینگ ساخته شده اند و شب ها بر سر جای پارک در سطح شهر درگیری بروز می نماید.

خلیل آبادی ادامه داد: روزی سه میلیون نفر از شهرهای اطراف وارد تهران می شوند و جایی برای پارک خودرو ندارند. این طرح می تواند یک معضل اجتماعی را حل نماید.

زهرا نژاد بهرام هم گفت: در گذشته به ساختمان های مختلفی در بافت فرسوده مجوز بازسازی داده شد درحالی که پارکینگ ندارند و حال با حجم کثیری از کمبود پارکینگ روبرو هستیم که این خود منجر به درگیری در سطح شهر شده است.

وی اضافه نمود: این طرح به شهرداری می گوید، شهر را آنالیز کن و نقاطی را برای پارکینگ انتخاب کن و به شورا ارائه کن تا مصوب شد.

نژاد بهرام ادامه داد: اینگونه پارکینگ ها محله ای هستند و سابقا هم این کار را نموده ایم و چهار پارکینگ کلید خورده است.

به گزارش خبرنگاران، در نهایت کلیات طرح به رأی گذاشته شد و با 10 رأی موافق به تصویب رسید.

سپس ناهید خداکرمی پیشنهاد کرد که توسعه و ساخت پارکینگ از منابع اقتصادی شهرداری در منطقه ها مرکزی شهر شامل منطقه ها 11، 12، 6 ممنوع گردد.

سید محمود میرلوحی در پاسخ به وی گفت: در حال حاضر با طرح ترافیک پذیرفتیم که 120 هزار اتومبیل وارد محدوده طرح گردد و ممکن است بعدی ها این تعداد را کمتر نمایند.

وی اضافه نمود: این مسئولیت پارکینگ سازی مغفول مانده و ساخته نشده است و باید فکری برای آن کرد. ظرفیت پارکینگ در منطقه ها 6،11،12 کم است و اگر 100 هزار پارکینگ داشتیم وضع خیابان های ما چنین نبود.

زهرا نژاد بهرام هم اضافه نمود: نمی توانیم مصوبه ای خلاف مصوبه های قبلی خود ارائه کنیم. سابقا شهرداری را مکلف به ساخت پارکینگ کردیم و حالا نمی توانیم او را در منطقه مثلا 6 منع کنیم.

ذاکری نماینده شهرداری هم در جلسه امروز شورای شهر تهران نظر شهرداری را منتقل کرد و گفت: تنها راه مقابله با محدودیت پارکینگ جلوگیری از ساخت پارکینگ نیست؛ بلکه خودروها و پارک ایشان را می توان با قیمت گذاری محدود و کنترل کرد.

وی ادامه داد: برای پارکینگ های مرکزی شهر می گردد قیمت بالاتر ارائه کرد و برای پارکینگ های نزدیک به محل های مسکونی می گردد تعرفه مقرون به صرفه تر ارائه کرد و بدین طریق می توان این مشکل را حل کرد. بنابراین تقاضای منطقه ها مرکزی ضریب کاهشی می خورد.

در خاتمه ادامه طرح به جلسه بعدی موکول شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 8 مرداد 1400 بروزرسانی: 8 مرداد 1400 گردآورنده: footballgahan15.ir شناسه مطلب: 1674

به "الزام شهرداری تهران به احداث پارکینگ های زیرسطحی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "الزام شهرداری تهران به احداث پارکینگ های زیرسطحی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید