انتشار نمرات کارنامه سه فصل فراوری ایران؛ رشد 34 کالای منتخب و افت 21 کالا

به گزارش مجله فوتبال دوستان، خبرنگاران: نمرات فراوری در آخر پاییز منتشر شد. آنالیز 55 قلم کالای منتخب صنعتی، معدنی و پتروشیمی بیانگر آن است که در مجموع 34 کالا رشد فراوری و در مقابل 21 کالا افت فراوری را ثبت نموده اند.

انتشار نمرات کارنامه سه فصل فراوری ایران؛ رشد 34 کالای منتخب و افت 21 کالا

به گزارش خبرنگاران با توجه به داده های اعلام شده از سوی وزارت صمت می توان گفت 8/ 61 درصد از کالاهای منتخب ارزیابی شده در مدت زمان مورد آنالیز نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد فراوری را تجربه نموده اند. رصد داده های اعلام شده نشان دهنده آن است که فراوری محصولات صنعتی و معدنی توانسته اند 9ماه منتهی به آذر امسال را با فرایند صعودی سپری نمایند، در مقابل محصولات منتخب شیمیایی و پتروشیمی در این دوره فرایند نزولی را ثبت نموده اند.

براساس آمار اعلام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در مدت زمان مورد آنالیز گروه خودرو بیشترین افت فراوری را ثبت نموده است. اعمال تحریم های جدید، خروج بعضی شرکای خودروسازان و چالش دسترسی به مواد اولیه، برای این گروه چالش برانگیز شده و این احتمال وجود دارد که با توجه به شرایط کنونی شاهد افت بیش از پیش فراوری این محصولات در ماه های آینده باشیم. از دیگر نکات قابل تامل در آمار اعلام شده، رشد فراوری محصولات لوازم خانگی (شامل یخچال و فریزر، ماشین لباسشویی و...) است. شروع همکاری با قطعه سازان چینی و جایگزین کردن این محصولات با برندهای قدیمی یکی از دلایلی است که می توان بازگشت این گروه را به نوار فراوری نسبت داد. رصد داده های اعلام شده نشان دهنده آن است که از میان این گروه تنها فراوری انواع تلویزیون افت داشته است. انتظارات مثبت از فرایند فراوری در شاخص مدیران خرید و نمای آماری از شرایط فراوری محصولات منتخب صنعتی و معدنی را می توان دو شاهد اصلی کاهش عمق رکود در نظر گرفت. همچنین در ماه آذر رقم شامخ کل صنعت 93/ 56 ثبت شده بود و انتظارات فراوری در ماه دی نیز 67/ 61 ثبت شده که از امیدواری مدیران برای فراوری حکایت دارد. آنالیز آمارها نشان می دهد با وجود بهبود شرایط فراوری در بخش صنعت، رکود موجود در سایر بخش های مالی از جمله خدمات، ساختمان و خرده فروشی موجب شده تا شرایط کل اقتصاد در آذرماه نیز در حالت رکودی قرار گیرد. علاوه بر آن، حرکت پرشتاب افزایش قیمت مواد اولیه و به تبع آن افزایش قیمت محصولات و خدمات فراوریی نیز می تواند فرایند بهبود شرایط کل اقتصاد را دچار مخاطره کند. همچنین داده های آماری حاکی است در آذرماه امسال، در میان 5 مولفه اصلی شامخ کل اقتصاد ایران شاخص سرعت انجام و تحویل سفارش بیشترین میزان و شاخص موجودی مواد اولیه یا لوازم خریداری شده کمترین مقدار شاخص را کسب نموده اند.

داده های وزارت صنعت، معدن و تجارت از فرایند فراوری تا انتها پاییز 98 نشان می دهد از میان 30 کالای منتخب صنعتی 19 کالا رشد مثبت و 11 کالا نیز افت فراوری را ثبت نموده اند. علاوه بر کالاهای منتخب صنعتی، فرایند فراوری کالاهای منتخب معدنی و صنایع معدنی نیز بیانگر آن است که از میان 12 کالای مورد آنالیز در این گروه 9 کالا رشد فراوری و 3 کالا افت فراوری را ثبت نموده اند. در آمار سه فصل امسال فرایند فراوری سنگ آهن درج نشده که این امر می تواند به عدم اعلام میزان فراوری شرکت های فراوری نماینده مرتبط باشد. اما در بخش فراوری کالاهای منتخب به تفکیک محصولات شیمیایی و پتروشیمی نیز از میان 13 کالای منتخب، 6 کالا رشد را در این دوره تجربه نموده اند و 7 کالا نیز افت فراوری داشته اند. از سوی دیگر آنالیز میزان رشد فراوری در میانه پاییز نشان دهنده آن است که نمرات مثبت بنگاه های فراوریی در این بخش ها بسیار اندک بوده است؛ به طوری که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل هیچ محصولی رشد بالای 50 درصد را تجربه ننموده است. این در حالی است که بسیاری از محصولات صنعتی افتی بیش از 50 درصد را ثبت نموده اند.

کالاهای منتخب با رشد مثبت

براساس آمار اعلام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در مدت زمان مورد آنالیزسموم دفع آفات نباتی، داروی انسانی، ماشین لباسشویی، کولر آبی و نخ پلی استر از جمله کالاهای منتخبی هستند که بیشترین رشد فراوری را ثبت نموده اند. فراوری سموم دفع آفات نباتی در این دوره زمانی برابر 6/ 27 هزار تن بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشدی حدود 39 درصدی را رقم زده است؛ مجموع سموم دفع آفات نباتی فراوری شده در مدت مشابه سال قبل نیز برابر با 8/ 19 هزار تن بوده است. آمار اعلام شده درباره فراوری داروی انسانی نشان می دهد در این دوره زمانی نسبت به مدت مشابه سال قبل، رشد حدود 6/ 29 درصدی ثبت شده است، مجموع فراوری داروی انسانی در دوره زمانی مورد آنالیز 3/ 36 میلیارد عدد بوده است. در مدت مشابه سال قبل فراورینمایندگان دارو پیروز به فراوری 28 میلیارد عدد شده بودند. ماشین لباسشویی فراوریی در مدت زمان مورد آنالیز برابر با 481 هزار و 300 دستگاه بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد بیش از 24 درصدی داشته است. داده های اعلام شده همچنین نشان دهنده آن است که مجموع فراوری کولر آبی برابر با 637 هزار و 700دستگاه بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشدی حدود 23 درصدی داشته است. نخ پلی استر فراوریی در این دوره زمانی نیز برابر با 7/ 222 هزار تن بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشدی بیش از 21 درصدی را رقم زده است.

کالاهای صنعتی با بیشترین افت

از سوی دیگر، با رصد داده های اعلام شده می توان گفت در دوره زمانی مورد آنالیز بیشترین افت فراوری به کالاهای الیاف اکریلیک، کامیون، کامیونت و کشنده، اتوبوس، مینی بوس و ون، کمباین و انواع سواری تعلق داشته است. براساس آمار اعلام شده الیاف اکریلیک فراوری شده در کشور در دوره زمانی مورد آنالیز برابر با 8/ 0 هزار تن بوده که افت بیش از 66 درصدی داشته است، فراورینمایندگان این محصول سال گذشته پیروز به فراوری 3/ 2 هزار تن الیاف اکریلیک در کشور شده بودند. آمار اعلام شده حکایت از آن دارد که در دوره زمانی مورد آنالیز در مجموع 3196 دستگاه کامیون، کامیونت و کشنده در کشور فراوری شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افت 63 درصدی داشته است. فرایند فراوری اتوبوس، مینی بوس و ون نیز در دوره زمانی مورد آنالیز برابر با 1456دستگاه بوده که با توجه به فراوری 3048 دستگاه اتوبوس، مینی بوس و ون فراوریی در سال گذشته افت فراوری بیش از 52 درصدی برای این محصول ثبت شده است. کمباین فراوری شده در کشور نیز در دوره زمانی مورد آنالیز برابر با 294 دستگاه بوده که نسبت به دوره زمانی مشابه سال قبل افتی حدود 51 درصدی داشته است. اما فرایند فراوری انواع سواری نیز در دوره زمانی مورد آنالیز افتی بیش از حدود 26 درصدی را تجربه نموده است. خودروسازان در مدت زمان مورد آنالیز در مجموع پیروز به فراوری 524 هزار و 200 دستگاه انواع سواری در کشور شده اند.

سایر گروه ها

از سوی دیگر، مطابق آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت، در مدت زمان مورد آنالیز از میان 12محصول منتخب معدنی و صنایع معدنی، سه محصول افت و 9 محصول رشد فراوری را نسبت به مدت مشابه سال 97 تجربه نموده اند.

براساس آمار اعلام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در مدت زمان مورد آنالیز پنج کالای ظروف شیشه ای، ظروف چینی، سیمان، چینی بهداشتی و شیشه جام به ترتیب بیشترین رشد فراوری را در میان محصولات معدنی ثبت نموده اند. اما محصولات معدنی که در این دوره زمانی بیشترین افت فراوری را تجربه نموده اند، در برگیرنده سه محصول شمش آلومینیوم، کنسانتره زغال سنگ و آلومینا می گردد. در گروه کالاهای منتخب شیمیایی و پتروشیمی نیز براساس داده های اعلام شده از میان 13 کالا، در مجموع 6 کالا رشد فراوری را تجربه نموده اند و 7کالای منتخب شیمیایی و پتروشیمی در دوره زمانی مورد آنالیز افت فراوری داشته اند. پنج محصول منتخب شیمیایی و پتروشیمی که در دوره زمانی مورد آنالیز بیشترین رشد فراوری را تجربه نموده اند، شامل استایرن بوتادین رابر (SBR)، پلی پروپیلن (PP)، پلی اتیلن(PE)، پلی اتیلن ترفتالات PET و اوره می گردد. از سوی دیگر داده های اعلام شده بیانگر آن است که از مجموع کالاهای منتخب شیمیایی و پتروشیمی پنج کالای پلی کربنات (PC)، اپوکسی رزین(ER)، پلی بوتادین رابر (PBR)، اکریلونیتریل بوتادین استایرن (ABS) و آمونیاک بیشترین افت فراوری را داشته اند.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 25 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: footballgahan15.ir شناسه مطلب: 677

به "انتشار نمرات کارنامه سه فصل فراوری ایران؛ رشد 34 کالای منتخب و افت 21 کالا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتشار نمرات کارنامه سه فصل فراوری ایران؛ رشد 34 کالای منتخب و افت 21 کالا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید