آنالیز iOS 15: ویژگی های جدیدی مانند حالت فوکوس و لایو تکست بازی را تغییر می دهند

به گزارش مجله فوتبال دوستان، چه آیفون 13 را بخرید و چه هنوز آیفون قدیمی 6 سال پیش 6S را داشته باشید؛ iOS 15 برای دانلود و نصب روی آیفون شما عرضه شده است.

آنالیز iOS 15: ویژگی های جدیدی مانند حالت فوکوس و لایو تکست بازی را تغییر می دهند

نسخه نو سیستم عامل موبایل اپل، ماه ها است در نسخه آزمایش عمومی واقع شده است و در این مدت با تغییرات مختلفی روبرو شده تا به انتشار نهایی رسید.

iOS 15 شامل چندین ویژگی عظیم و تاثیرگذار در عملکرد روزانه شما مانند لینک تماس مبتنی بر وب FaceTime برای اشتراک گذاری با دوستان در اندروید و ویندوز است و البته چند تغییر کوچک مانند پین کردن مکالمات به بالای اپلیکیشن Messages دارد.

در کل، iOS 15 دقیقا یک ادامه برای iOS 14 است که خودش ادامه ای بر iOS 13 بود؛ همچون یک فیلم سه گانه! شما در هر قسمت تصمیم می گیرید که چگونه با آیفون خود راحت تر کار کنید و این تغییرات چطور باعث بهبود راندمان و کیفیت فعالیت های روزانه شما می شوند.

مثلا، در مرورگر سافاری می توانید نوار برگه ها را به پایین صفحه منتقل کنید تا با یک دست هم بگردد راحت تر با آن ها کار کرد. البته، می توانید پس از مدتی و ناامید شدن از این تغییر، برای بازگرداندن نوار ابزارها و برگه ها به بالای صفحه، کلید AA را لمس و Show Top Address Bar را انتخاب کنید.

می توانید در iOS 15 نوار ابزارها و برگه ها را در مرورگر سافاری به پایین صفحه منتقل کنید

از نظر بصری، iOS 15 ظاهر گوشی شما را تغییر نمی دهد یا حداقل اینکه به طور عمده ای تغییر نخواهد داد. شما با یک تغییر عظیم و اساسی در iOS مانند حرکت از iOS 6 به iOS 7 روبرو نیستید. همین طور، نمی توان iOS 15 را با چندین ویژگی عظیم و چشم گیر تعریف کرد ولی در عوض از صدها تغییر و افزونه کوچک و میانه برخوردار است که شما را به کاربری بهتر یک گوشی هوشمند راهنمایی می نمایند.

از روش های شخصی سازی میموجی ها تا پیشرفت های بصری اپل مپس، iOS 15 می تواند یک سرحال آوردن عظیم برای آیفون شما باشد. اپل به جای داد و فریاد درباره این تغییرات، بی سروصدا پیشرفت هایی را ایجاد نموده است که بدون مزاحمت برای تنظیمات دلخواه شما، حال گوشی شما را بهتر می نماید.

وقتی برای اولین بار iOS 15 را روی آیفون بالا می آورید؛ این صفحه نمایش داده می گردد

وقتی صحبت از پشتیبانی می گردد؛ اپل در iOS بی نظیر است. اگر شما هنوز یک گوشی آیفون 6S یا iPhone SE نسل اول دارید؛ می توانید سیستم عامل iOS 15 را دانلود و روی آن ها نصب کنید؛ فقط محتمل است همه ویژگی های نو را در اختیار نداشته باشید. این پشتیبانی را با گوشی های اندرویدی مقایسه کنید. آیا شما می توانید یک گوشی 2015 گوگل یا سامسونگ یا هواوی را اندروید 12 به روزرسانی کنید؟

در ادامه، به چند ویژگی مورد علاقه ما که احتمالا برای شما هم مجذوب کننده خواهند بود؛ اشاره می کنیم:

حالت Focus در iOS 15 دیوانه نماینده است

از نظر ما برترین ویژگی iOS 15 مود Focus است که می تواند بیشترین تاثیر را هم بگذارد. Focus به شما اجازه می دهد براساس فعالیت روزانه فعلی خودتان، اعلان ها را فیلتر نموده و اقدام به سازماندهی صفحه های وب و ویجت ها در صفحه اصلی آیفون کنید تا با روحیات و نیازهای روزانه شما مطابق بهتری داشته باشند.

با فعال کردن حالت Focus، شرایط شما به طور اتوماتیک در پیغام ها برای دوستان شما نمایش داده می گردد؛ همچون اینکه یک شرایط Away در برنامه اسلک تنظیم نموده باشید و به دیگران یادآوری می نماید که مزاحم شما نشوند. تفاوت عظیم در این است که شرایط Focus در سراسر دستگاه های مک، آیفون و دیگر دستگاه های اپلی شما قابل مشاهده است. بعلاوه می توانید Focus را خاموش کنید تا شرایط شما را به اشتراک نگذارد.

ویژگی Focus در iOS 15 باعث تغییر سبک استفاده شما از گوشی می گردد

توسعه دهنده های اپلیکیشن های ثالث هم می توانند شرایط Focus شما را در برنامه خود نمایش دهند. به این معنی که در آینده می توانید به طور اتوماتیک شرایط Focus خود را در پیغام رسان هایی مانند واتساپ، سیگنال و غیر هم نشان دهید. برنامه Slack هنگامی که iOS 15 عرضه شد؛ از این ویژگی پشتیبانی می نماید.

با رفتن به Settings به سادگی می توانید حالت Focus را راه اندازی و تنظیم کنید. می توانید تعدادی شرایط Focus از پیش برای فعالیت هایی مانند ورزش یا کار یا حرکت از دفتر کار به سوی خانه تنظیم کنید. همین طور، می توانید این ویژگی را برای زمان های دوچرخه سواری یا آشپزی تنظیم و سفارشی سازی کنید. می توانید هر نامی برای شرایط Focus خود در نظر بگیرید یا آن را برای زمان آغاز و خاتمه خاصی فعال کنید یا براساس مکانی فعال کنید که وقتی به آن جا می رسید؛ به طور اتوماتیک فعال گردد. بعلاوه، می توانید آن را به Control Center اضافه کنید تا سریع تر روشن یا خاموش گردد.

روش های زیادی برای سفارشی سازی مود Focus وجود دارد. می توانید اعلان بعضی اپ ها را دریافت و مابقی را حذف کنید.

وقتی Focus را راه اندازی می کنید؛ می توانید انتخاب کنید چه افرادی به شما پیغام بدهند. مثلا وقتی Focus را برای محل کار تنظیم می کنید؛ می توانید تعریف کنید رئیس شرکت و همکاران شما بتوانند به شما پیغام بدهند و در ارتباط باشند ولی برای دیگران حالت Do Not Disturb فعال گردد. در این حالت، شما همه پیغام ها و اعلان ها را دریافت می کنید ولی فقط آن تعداد افراد محدود مجاز شده، پیغام شان به شما نمایش داده می گردد.

در بخش متن پیغام های Messages نشان می دهد که شما غیرفعال هستید و طرف خودش می تواند انتخاب کند که پیغام بفرستد یا خیر. گزینه ای به نام Notify anyway هم برای آن ها وجود دارد که به شما هشدار خواهد داد.

مزیت دیگر Focus این است که شما می توانید صفحه اپلیکیشن ها را سفارشی سازی کنید و فقط برنامه هایی که در حال با آن ها هستید؛ بتوانند اعلان های خود را نمایش دهند و برنامه هایی که باعث حواس پرتی شما می شوند؛ دقیقا مانند اینستاگرام و توییتر، کنار گذاشته شوند و هیچ اعلانی از آن ها نمایش داده نگردد.

صفحات اپلیکیشن ها در Focus که کاملا قابل سفارشی سازی و افزایش انعطاف پذیری است

وقتی Focus را روشن می کنید؛ چهار صفحه برای سفارشی سازی اپلیکیشن ها دارید و از آن جا که اپل اجازه می دهد یک برنامه را در چندین صفحه کپی کنید؛ در نتیجه شما بی نهایت حالت برای سفارشی سازی برنامه ها دارید. مثلا، می توانید برنامه Slack را در صفحه مخصوص برنامه های کاری خود قرار دهید و همین طور در صفحه دیگری که مربوط به رفت وآمدهای شما است.

مدتی طول می کشد تا شما به طور کامل بر Focus مسلط شوید. اگر یک دستگاه مک دارید و از سیستم عامل MacOS Monterey استفاده می کنید؛ ممکن است بتوانید کارهای بیشتری با این ویژگی انجام دهید. مطمئن باشید استفاده از Focus باعق بهبود کاربری شما از تلفن همراه می گردد و هدفمندتر خواهید بود.

حالت Portrait برای تماس های FaceTime عالی است

مود Portrait دیگر فقط برای عکاسی و عکس های شما نیست. اکنون، iOS 15 به شما اجازه می دهد مود Portrait را برای تماس های FaceTime خود هم روشن کنید تا پس زمینه شما یک شکل تار هنری داشته باشد.

بسیاری از اپلیکیشن های چت تصویری مانند زوم و اسکایپ به شما امکان می دهند در اطراف چهره خود تاری هایی ایجاد کنید ولی اپل این کار را خیلی بهتر و طبیعی تر انجام می دهد. به جای استفاده از دیوار تاری، حالت Portrait از ویژگی طبیعی خارج از فوکوس لنزهای سریع و دوربین های بدون لنز برای تاری پشت سر شما تقلید می نماید.

یکی از برترین ویژگی های نو iOS 15 حالت پرتره در تماس های تصویری فیس تایم است که پس زمینه شما را تار می نماید

حالت پرتره در برنامه فیس تایم، فاقد بریدگی های ناهموار یا جلوه های هاله ای عجیبی است که گاها در اپلیکیشن زوم شاهد هستیم. وقتی این ویژگی را بهره ببرید؛ قطعا باعث تعجب دوستان شما خواهد شد و می پرسند که آیا گوشی نوی گرفته اید؟

حالت Portrait را می توانید در فیس تایم با جلوه های ویژه صوتی پس زمینه ترکیب کنید تا از همه نظر بهتر گردد. ویژگی Spatial audio می تواند موقعیت منبع های صوتی را نسبت به شما محاسبه کند. تعیین است که منبع همه صداها از گوشی شما است ولی این ویژگی طوری عمل می نماید انگار یک نفر روبروی شما نشسته، نفر دیگر در سمت راست شما و نفر بعدی در سمت چپ شما است. این ویژگی در تماس های چهار نفره خیلی خوب عمل نموده و باعق بهبود کیفیت چت تصویری می گردد.

Notification Summary باعث حذف حواس پرتی از گوشی شما می گردد

ویژگی Notification Summary می تواند مانند پرونده شخصی شما باشد که پر از اعلان هایی است که مهم یا ضروری نیستند. همه ما این روزها اعلان های زیادی روی گوشی تلفن همراه خود داریم و مدیریت این همه اعلان می تواند هم سخت و هم گیج نماینده باشد. از طرفی هم این اعلان ها را مدیریت و کنترل نکنیم؛ عملا نخواهیم توانست روی کاری تمرکز داشته باشیم.

iOS 15 به شما اجازه می دهد اعلان های مهم و مفید را یک جا جمع آوری و بعد به دلخواه آن ها را مشاهده کنید. در این شرایط، به جای اینکه مدام حواس مان پرت گردد یا کارمان را متوقف کنیم تا اعلان نوی روی آیفون بخوانیم؛ Notification Summary همه اعلان های غیرضروری و غیرفوری را جمع آوری نموده و بعد در زمان مناسب به من نشان می دهد.

ویژگی Notification Summary اجازه می دهد گروهی از اعلان های غیرضروری را یک جا جمع آوری نموده و در یک زمان مناسب آنالیز کنید

Notification Summary یک روش عالی برای مدیریت اعلان ها است و باعث تغییر رابطه شما با آیفون می گردد. اما باید دقت کنید که لزوما نیازی نیست فوری این اعلان ها را بخوانید. بعضی اعلان ها را چند ساعت بعد و حتی چند روز بعد بخوانید هم چیزی را از دست ندادید؛ مانند اعلان مربوط به به روزرسانی یک بازی یا شرکت در یک مسابقه ماه آینده!

Live Text یک روش فانتزی وارد کردن متن ها، اعداد و وب سایت ها است

وقتی برای اولین بار ویژگی Live Text به وسیله اپل معرفی گردید؛ بسیاری از کاربران گفتند این نسخه اپل از Google Lens است. بله شاید آن ها هدف مشابهی داشته باشند ولی نحوه کارشان فرق دارد.

گوگل لنز بیشتر شبیه ترکیبی از Live Text و iOS Spotlight است. شما می توانید از Live Text به طور بی درنگ و در لحظه برای شناسایی متن ها در یک عکس به وسیله دوربین آیفون بهره ببرید. به طور اتوماتیک متن درون عکس را تشخیص داده و برای آن زمینه ای درست می نماید تا بتوانید در جای دیگری کپی کنید. هر دو شکل متن های چاپی و دستی را هم تشخیص خواهد داد.

با ویژگی Live Text می توانید هر متنی مانند نام خودتان را روی یک عکس درون گوشی اضافه کنید

اگر این متن یک شماره تلفن است؛ می توانید روی آن ضربه بزنید تا شماره گیری گردد. اگر یک عبارت اسپانیایی است؛ می توانید آن را به انگلیسی ترجمه کنید؛ اگر فقط عکسی دارید؛ روی آیکون Live Text در پایین سمت راست صفحه ضربه بزنید تا بتوانید با آن در تعامل باشید.

رابط کاربری Live Text تمیز و ساده است و شما برای استفاده از آن دردسری ندارید ولی تا دل تان بخواهد مفید و کاربردی است.

ویژگی هایی از iOS 15 که فعلا در دسترس نیستند

چندین ویژگی iOS 15 در زمان عرضه در دسترس نیستند ولی ما دو مورد مهم را اشاره می کنیم. مورد اول، افزودن کارت شناسایی هایی مانند گواهینامه رانندگی به کیف پول آیفون خودتان است. بسیاری از کاربران این آرزو را دارند ولی فعلا باید کمی صبر نمایند.

مورد دیگر که باز کاربران زیادی برایش هیجان زده هستند؛ SharePlay است. وقتی در یک تماس FaceTime هستید؛ ویژگی SharePlay به شما اجازه می دهد یک فیلم، موسیقی، کانال تلویزیون و مانند این ها را با دوستان خود به اشتراک بگذارید و بعد با هم از آن لذت ببرید. حتی می توانید صفحه نمایش خود را هم به اشتراک بگذارید.

اولین تست هایی که از این ویژگی در نسخه بتای iOS 15 صورت گرفته؛ بسیار مجذوب کننده و تاثیرگذار است و بیشتر شبیه به تماشای گروهی یک فیلم می گردد. در طول پاندمی کرونا، بسیاری از سرویس های استریم مانند هولو، ویدئو پریم، دیزنی پلاس و غیره با برنامه زودم ادغام شدند ولی SharePlay اپل چیز دیگری است؛ چون اجازه می دهد روی گوشی آیفون خود این سرویس ها را به اشتراک بگذارید. ضمناً، اصلا به چند برنامه یا سرویس هم محدود نمی گردد.

می توانید با SharePlay یک ویدئو تیک تاک را به دیگران نمایش دهید؛ بدون اینکه دنبال دانلود و ارسال آن برایشان باشید. می توانید همزمان که چت می کنید؛ یک موسیقی گروهی گوش کنید و خیلی کارهای مجذوب کننده دیگر که پس از عرضه رسمی آن، ترند می شوند. این ویژگی باز هم رابط کاربری تمیزی دارد و اجازه می دهد یک محتوا را از روی گوشی آیفون خود به روی تلویزیون مجهز به دستگاه اپل تی وی پخش کنید.

پشتیبان گیری پیش از نصب iOS 15

همه این ویژگی های عظیم و کوچک در iOS 15 می توانند باعث بهتر کار کردن شما با گوشی آیفون شوند ولی نباید زیاد هیجان زده باشیم که منجر به از دست دادن چیز دیگری گردد.

بهتر است پیش از دانلود و نصب سیستم عامل نو iOS، از گوشی خود یک پشتیبان گیری انجام دهیم. افرادی هم که گوشی آیفون قدیمی دارند؛ بهتر است چند روز دیرتر این نسخه iOS را نصب نمایند تا مطمئن شوند دیگران به مسئله ای برخورد نکردند.

منبع: یک پزشک
انتشار: 6 مهر 1400 بروزرسانی: 6 مهر 1400 گردآورنده: footballgahan15.ir شناسه مطلب: 1746

به "آنالیز iOS 15: ویژگی های جدیدی مانند حالت فوکوس و لایو تکست بازی را تغییر می دهند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز iOS 15: ویژگی های جدیدی مانند حالت فوکوس و لایو تکست بازی را تغییر می دهند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید