سرعت اندروید 12 همه را شگفت زده خواهد نمود

به گزارش مجله فوتبال دوستان، بر کسی پوشیده نیست که سیستم عامل اندروید به کند شدن با گذشت زمان معروف است. حتی اگر اینچنین هم نباشد، در مقایسه با سیستم عامل رقیب یعنی iOS از لحاظ سرعت تا حدودی پایین تر واقع شده است. خصوصا بعد از چند سال استفاده. البته این مسائل وقتی از گوشی های بالارده بهره ببرید تا حد زیادی برطرف می شوند و خب کمتر پیش می آید بشنویم یک گوشی پرچم دار اندرویدی پر است از لگ و باگ های گاه و بی گاه. ولی میان رده ها غالبا کندتر هستند و بعد از چند سال استفاده کند می شوند و راهی هم برای بازگشت به شرایط خوب اولیه وجود ندارد. مسائل این چنینی در طول زمان تا حد زیادی حل شد اما به نظر می رسد گوگل بعد از 13 سال توانسته با اندروید 12 این مشکل را کاملا حل نماید.

سرعت اندروید 12 همه را شگفت زده خواهد نمود

قبل از اینکه بدانیم اندروید 12 چگونه توانسته این مشکل را حل نماید، بد نیست دلیل اصلی کند بودن این سیستم عامل محبوب و معروف را هم بدانیم. به طور خیلی خلاصه اگر بخواهیم بگوییم، اندروید یک سیستم عامل فوق العاده پرمصرف است. منظور از پرمصرف، از لحاظ انرژی نیست، بلکه منابع سیستمی مد نظر است.

اندروید مشهور است به اینکه پردازش های زیادی را در پس زمینه اجرا می نماید و به همین خاطر دستگاهی که خریداری می کنید اگر پرچم دار نباشد و میزان رم بالایی نداشته باشد، به احتمال زیاد با مشکلاتی روبرو خواهد شد (کندی و لگ). این موضوع شاید در اوایل دوره استفاده خود را نشان ندهد اما حتی در تعداد کمی از پرچم دارها هم بعد چند سال شاید با کندی روبرو شوید.

اما اوضاع در مقایسه با چند سال اخیر واقعا فرق نموده. در آن موقع پیشرفت های سخت افزاری به کندی صورت می گرفت. تغییرات اگرچه محسوس اما با این حال طوری نبودند که تجربه استفاده از یک گوشی را دگرگون نمایند. اما سخت افزار به نسبت آنچه که 10 سال اخیر دیده بودیم فوق العاده پیشرفته تر و قدرتمندتر شده اند.

برای مثال میزان حافظه رم از 2 یا 3 گیگابایت به 6/8/12 و در مواقعی حتی به 16 و 18 گیگابایت هم رسیده. البته 18 گیگابایت رم را در گوشی های گیمینگ شاهد هستیم ولی 16 گیگابایت حتی در پرچم دارهای معمولی نظیر گلکسی S21 اولترا و S20 اولترا هم دیده می گردد. بنابراین اجرای چندین برنامه به صورت همزمان و کار کردن با گوشی در حالت عادی هیچ هنگ و لگی را برای گوشی های امروزی بوجود نمی آورد.

از لحاظ پردازشی اما شرکت هایی نظیر کوالکام و سامسونگ با اسنپدراگون 888 و اگزینوس 2100، در عمل توانستند شانه به شانه پردازنده های فوق العاده قدرتمند اپل، حتی A14 موجود در سری آیفون 12 حرکت نمایند. هرچند از لحاظ گرافیکی هنوز نتوانستند به آنچه که اپل فراوری می نماید برسند. اما خب در انجام هیچ بازی یا اپلیکیشنی به مشکل بر نخواهید خورد و پیشرفت به وضوح دیده می گردد.

با این اوصاف افزایش چشمگیر میزان رم و پردازنده مرکزی باعث شده عملکرد گوشی های اندرویدی در استفاده روزمره بسیار بهتر گردد. حتی شرکتی مثل سامسونگ که گوشی هایش به کندی و هنگ کردن بعد از چند سال معروف هستند، توانسته طی چند سال اخیر با بهینه کردن رابط کاربری خود به پیشرفت چشمگیری دست پیدا کند.

ورود اندروید 12

اما می دانیم سخت افزار همه چیز نیست. همانطور که گفته شد، گاهی اوقات پرچم داران اندرویدی هم بعد از یکی دو سال استفاده کند می شوند و نمی توانند خود را با نیازهای این سیستم عامل هماهنگ نمایند. اینجاست که گوگل باید ورود نموده و کمی از پرمصرفی اندروید بکاهد. آنچه که باعث شده گوشی های اپل بعد از حتی 4 یا 5 سال استفاده همچنان سریع و روان بمانند، هماهنگی بی نظیر بین سخت افزار و نرم افزار است. بنابراین از یک جایی به بعد نرم افزار باید خود را با سخت افزار هماهنگ کند.

اینطور که به نظر می رسد، اندروید 12 شروعی است برای تغییرات انقلابی در سیستم عامل اندروید. ظاهرا بالاخره قرار است بعد از چندین سال، اندروید را هم یک سیستم عامل بسیار سریع و روان بدانیم که در گوشی های میان رده هم عملکرد کم نظیری از خود به نمایش می گذارد.

گفته می گردد گوگل در اندروید 12 کنترل بیشتری روی پردازش های پس زمینه اعمال نموده، پردازش هایی نظیر Android System Server ،Activity Window و Package Manager که بخش بزرگی از منابع سیستمی را مشغول خود می نمایند. این پردازش ها گاهی اوقات به صورت همزمان صورت می گیرند و به همین خاطر گوشی های میان رده و مالی نمی توانند در همان لحظه هم به نیازهای کاربران پاسخ دهند هم این پردازش ها را کنترل نمایند. اینجاست که هنگ، لگ و مواردی از این دست اتفاق می افتد.

معاون بخش مدیریت محصولات در اندروید در رابطه با دلیل اصلی کند بودن سیستم عامل اندروید خصوصا در گوشی های مالی و میان رده می گوید:

این قابلیتی نیست که بتوان آن را فعال یا غیرفعال کرد و خوشبختانه اندروید از این نسخه به بعد بسیار سریع تر خواهد بود. به گفته گوگل، توجه کمتر به پردازش های پس زمینه باعث می گردد گوشی روان تر، سریع تر و با بازخورد بیشتری کار کند. مهم تر اینکه انیمیشن ها بسیار سریع تر و روان تر خواهند بود و کمتر در آن ها لگ و لرزش شاهد خواهیم بود. ناوبری در سیستم عامل اندروید هم از این پس بسیار سریع تر خواهد بود. موضوعی که در آن، چندین سال است گوشی های مجهز به این سیستم عامل در مقایسه با آیفون ها حرف خاصی برای گفتن ندارند (معمولا بعد از گذشت یکی دو سال).

با پردازنده های قدرتمندی که کوالکام و سامسونگ فراوری می نمایند و حتی مدیاتک و هواوی که البته گزینه آخر فعلا به خاطر تحریم ها از دور خارج است، با افزایش رفرش ریت صفحات از 60 به 90، 120 و در مواردی 144 و 165 هرتز، به نظر می رسد گوشی های اندرویدی دیگر در مسیری قدم گذاشته اند که تجربه فوق العاده سریع، روان و لذت بخش تری را به نسبت گذشته در اختیار کاربران قرار می دهند.

در کنار همه این موارد، نباید خود اندروید 12 و قابلیت های بصری جذاب آن را فراموش کرد. سیستم عاملی که در خبرهای اخیر هم گفتیم، به نسبت قبل بسیار بهتر و زیباتر شده و صد البته، سریع تر و امن تر شده و در راستای مسیری قدم گذاشته که iOS مدت هاست در آن، عملکرد قدرتمندی از خود نشان داده.

با این حال باز هم باید منتظر ماند تا اندروید 12 رسما برای گوشی ها منتشر گردد. نمی توان صرفا با ادعا و اعداد و ارقام، در رابطه با کیفیت این سیستم عامل قضاوتی انجام داد. اما خب نمی توان منکر شد که بسیار هیجان زده هستیم ببینیم آیا اندروید بالاخره توانسته بعد از سال ها، اصلی ترین مشکل خود را حل نماید یا خیر. این موضوع خصوصا برای دارندگان گوشی های مالی و میان رده که هواداران بسیار زیادی هم دارند جالب و هیجان انگیز خواهد بود.

نظر شما در رابطه با اندروید 12 و ادعاهای گوگل چیست؟ آیا این نسخه از اندروید واقعا همان چیزی است که سال های سال کاربران این سیستم عامل به دنبال آن بودند؟

منبع: PhoneArena

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 23 خرداد 1400 بروزرسانی: 23 خرداد 1400 گردآورنده: footballgahan15.ir شناسه مطلب: 1591

به "سرعت اندروید 12 همه را شگفت زده خواهد نمود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرعت اندروید 12 همه را شگفت زده خواهد نمود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید