حمام های رومی وارنا، یادگاری باشکوه از امپراتوری رم باستان

به گزارش مجله فوتبال دوستان، حمام های رومی وارنا | Roman Baths

شهر وارنا با جاذبه های گردشگری فراوان و سواحل زیبا و رویایی اش به یکی از محبوب ترین مقاصد گردشگری تبدیل شده است. بسیاری از مسافران برای سفر تابستانی بلغارستان و به ویژه شهر ساحلی و زیبای وارنا را انتخاب می نمایند. علاوه بر ساحل، جاذبه های تاریخی فراوانی در این شهر وجود دارد که برای گردشگران جذابیت زیادی دارند. امروز می خواهیم در خصوص یکی از آثار تاریخی باارزش این شهر صحبت کنیم: حمام رومی وارنا! ویرانه هایی باشکوه که از تمدن رم باستان به جای مانده اند و یادگار حضور رومی ها در این منطقه هستند. اگر قصد سفر به وارنا را دارید در کنار لذت بردن از ساحل و تفریحات آبی توصیه می کنیم حتما سری به این منطقه تاریخی باارزش هم بزنید. در ادامه این مطلب با خبرنگاران همراه باشید.

حمام های رومی وارنا، یادگاری باشکوه از امپراتوری رم باستان

معرفی برترین جاذبه های گردشگری وارنا

بزرگ ترین حمام رومی در بالکان

حمام های رومی مجموعه ای از حمام های تاریخی هستند که در دوران امپراتوری رم باستان استفاده می شده اند. این حمام های باستانی در شهر وارنا و در کناره دریای سیاه قرار گرفته اند و جزء مشهورترین جاذبه های گردشگری وارنا به شمار می آیند. شهری که امروزه به نام وارنا می شناسیم تاریخ پرفراز و نشیبی را پشت سر گذاشته است و این تاریخ غنی را در آثار تاریخی فراوان شهر می توان مشاهده کرد. جالب است بدانید که شهر کنونی وارنا در دوران رم باستان اودسوس نامیده می شد و به همین علت این حمام ها هم با نام حمام های اودسوس معروفیت دارند.

تاریخچه حمام های رومی

در دوران باستان، شهر وارنا ابتدا محل استقرار تراسیان بود و بعد به شهرهای یونان باستان تبدیل شد. خاتمه در سال 15 قبل از میلاد به بخشی از امپراتوری رم باستان تبدیل شد. حمام های رومی وارنا در اواخر قرن دوم ساخته شدند و به مدت صدسال تا اواخر قرن سوم استفاده می شد. لابلای ویرانه های این حمام سکه هایی متعلق به دوران حکومت سپتیموس سوروس کشف شده اند.

حمام های رومی اولین بار در سال 1906 به عنوان منطقه تاریخی شناسایی شد. دور برادر بلغاری-چکی به نام های کارل و هرمان اسکورپیل در این منطقه به حفاری مشغول شدند و آثار و اشیاء بسیار باارزشی پیدا کردند.

حمام در رم باستان اهمیت زیادی داشته و در واقع یکی از مکان های عمومی شهر محسوب می شده است. حمام ها جایی برای دید و بازدید، تبادل نظر و معاشرت مردم محسوب می شدند و همچون حمام های سنتی ایران، بخشی از زندگی روزمره مردم اودسوس بودند. حمام های رومی وارنا خاتمه در سال 1968 به عنوان اثر تاریخی و فرهنگی معرفی شدند و تحت حفاظت قرار گرفتند.

مشخصات حمام های رومی

ویرانه های حمام های باستانی در جنوب شرقی شهر مدرن وارنا و در حد فاصل خیابان های سنت استفانو و هان کروم قرار گرفته است. این حمام ها روی هم رفته مساحتی بالغ بر 7000 متر مربع دارند و ارتفاع طاقی های حمام به 20-22 متر هم می رسد. حمام های رومی وارنا چهارمین حمام باستانی در اروپا به حساب می آیند. علاوه بر این، این حمام ها بزرگ ترین حمام رومی در منطقه بالکان و بزرگ ترین ویرانه ها در کشور بلغارستان هستند.

حمام های سنتی رومی شباهت زیادی با حمام های سنتی خودمان دارند. در این حمام ها بخش ها و قسمت های مختلفی وجود داشت و در واقع محلی برای اجتماع مردم شهر هم محسوب می شد. اتاق تعویض لباس، مخزن آب سرد، مخزن آب گرم، مخزن آب داغ و همین طور محلی برای تبادل نظر و تعاملات اجتماعی مردم در این حمام ها وجود داشته است.

سیستم گرمایشی حمام های رومی وارنا بسیار قابل توجه است و حتی امروزه هم توجه همه را به خود جلب می نماید.سیستم گرمایش مرکزی در زیر بنا قرار داشته و هوای داغ به وسیله لوله هایی به قسمت های مختلف حمام منتقل می شدند.

قسمت های مختلف حمام

بخش های زیادی از حمام های رومی وارنا متاسفانه در گذر زمان نابود شده اند و امروزه ویرانه های آن ها به جای مانده است. اما همین ویرانه ها هم به خوبی می توانند قسمت های مختلف حمام را به ما نشان بدهد و تصویری کامل از حمام های باستانی را در ذهنمان شکل بدهند.

ورودی های اصلی حمام های اودسوس در انتهای شرقی و غربی ویرانه های قرار داشته اند. مردم با پایین رفتن از سه پله به هشتی می رسیدند. دو اتاق برای تعویض و درآوردن لباس ها وجود داشته است که آپودیتریا (apoditeria) نام داشته اند. اتاق های تعویض لباس در واقع محفلی برای معاشرت مردم بوده و بیشتر افراد قبل یا بعد از حمام زمانی را در این اتاق ها به تبادل نظر و دید و بازدید با بقیه سپری می کردند. محوطه های دیگری هم در حمام ها وجود داشته اند که کاربردهای مختلفی داشته اند: حمام آب سرد، حمام آب گرم، حمام آب داغ، اتاق های استراحت، اتاقی برای خشک کردن بدن و …

اگر در سفر به وارنا تصمیم گرفتید از حمام های رومی وارنا هم تماشا کنید می توانید از اطلاعات راهنمایان تور هم بهره ببرید. برای این کار ضروری است ابتدا با موزه باستان شناسی وارنا هماهنگ کنید تا هدایت باتجربه و مطلع شما را در این تور همراهی کند. راهنمایان اطلاعات بسیار مفید و جالبی در خصوص قسمت های مختلف حمام به شما خواهند داد. در محوطه حمام های رومی وارنا قسمتی برای فروش کتاب ها و سوغاتی هم وجود دارد که می توانید از این قسمت هم تماشا کنید.

منبع: bulgariatravel.org

منبع: الی گشت
انتشار: 14 شهریور 1401 بروزرسانی: 14 شهریور 1401 گردآورنده: footballgahan15.ir شناسه مطلب: 2071

به "حمام های رومی وارنا، یادگاری باشکوه از امپراتوری رم باستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حمام های رومی وارنا، یادگاری باشکوه از امپراتوری رم باستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید