خبرنگاران دشواری های بازسازی مناسبات آلمان با دولت جدید آمریکا

به گزارش مجله فوتبال دوستان، تهران- خبرنگاران- آلمان ها در حالی از پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا استقبال نموده و به آغازی جدید در مناسبات خود با واشنگتن می اندیشند که در این جهت با موانع زیادی روبرو هستند.

خبرنگاران دشواری های بازسازی مناسبات آلمان با دولت جدید آمریکا

جهت دریافت خدمات بازسازی خانه با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

به گزارش خبرنگاران، دولت آلمان اعلام نموده با روی کار آمدن رئیس جمهوری جدید در کاخ سفید قصد دارد در جهت بازسازی روابط آسیب دیدهاش با آمریکا کوشش کند. اما برای این کار موانعی وجود دارد.

خبرگزاری د. پ.آ. آلمان امروز (یکشنبه) در گزارشی با همین موضوع نوشت: به سختی کشور دیگری را میتوان یافت که مانند آلمان از پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شاد شده باشد. در این دوره انتخابات نظرسنجیها نشان میداد اکثریت قریب به اتفاق شهروندان آلمانی خواستار تغییر قدرت در کاخ سفید هستند و از هر 10 نفر تنها یک نفر به دونالد ترامپ رئیس جمهور فعلی اعتماد دارد.

طی تقریبا چهار سالی که ترامپ در کاخ سفید است، روابط آلمان و آمریکا به حد پایینی سقوط نموده است. رئیس جمهور اول آمریکا با قوی ترین قدرت مالی اروپا نه به عنوان یک متحد، بلکه به عنوان یک مخالف رفتار کرد، دشمنی که هم ردیف چین و روسیه از او یاد می کرد و حتی با آنها تحریمش کرد.

به همین دلیل پیروزی بایدن تسکینی برای فشارهای این چندساله علیه برلین بود. آنگلا مرکل صدراعظم آلمان روز شنبه برای بایدن از صمیم قلب آرزوی موفقیت کرد و هایکو ماس وزیر امور خارجه برای از سرگیری رابطه آسیب دیده با ایالات متحده ابراز امیدواری کرد و گفت: ما می خواهیم در همکاری خود برای شروع جدید روابط دو سوی آتلانتیک سرمایه گذاری و توافق کنیم.

اما اینکار به این راحتی ها نخواهد بود. دست کم برای بازگشت به دوران خوب گذشته 2 مشکل وجود دارد: بایدن سیاست ایالات متحده در قبال آلمان را کمتر از آنچه برلین می خواهد تغییر می دهد و با دولت آلمان در خصوص روابط بین آتلانتیک که چه سمت و سویی داشته باشد، اختلاف نظر دارد.

چه چیزهایی تغییر خواهد نمود

یک چیز مسلم که بلافاصله در دوره بایدن بین آلمان و آمریکا تغییر خواهد نمود نحوه رفتار آنها با یکدیگر است. اخیراً ارتباطات در سطوح بالا بین برلین و واشنگتن به سختی انجام می گردد، دولت فدرال به وسیله رسانه ها از برنامه خروج نیروهای آمریکایی از این کشور اطلاع یافت و آلمان یکی از اهداف مورد علاقه ترامپ در توییت های تهدیدآمیزش بود.

مایکل کاپوانو نماینده سابق کنگره آمریکا پیش از انتخابات گفت: روزی که بایدن به عنوان برنده اعلام گردد، روابط با اروپا شروع به بهبود خواهد نمود. اما این بدان معنا نیست که همه ما فقط دست به دست هم خواهیم داد و یکدیگر را دوست خواهیم داشت. این بدان معنی است که ما به استانداردهای معمول مذاکره و همچنین بحث و گفت و گو در میان دوستان باز خواهیم گشت.

دومین تغییر عمده این است که بایدن برخلاف ترامپ ملی گرا متعهد به همکاری بین المللی و نهادهای وابسته و بالاتر از همه سازمان ملل است که ترامپ بیش از هر چیز آن را تحقیر می کرد. بایدن سیاستمدار با تجربه خارجی که در دوره پیشین معاون رئیس جمهور و به عنوان سناتور، ریاست کمیته امور خارجه را عهده دار بود وعده داده است که از جمله در خروج آمریکا از توافق پاریس و سازمان بهداشت جهانی تجدید نظر می نماید و در حالی که ترامپ تهدید به ترک ناتو نموده، بایدن می خواهد این اتحاد را تقویت کند.

چه چیزهایی تغییر نمی نماید

با این حال بسیاری از موارد اختلاف تعیین بین آلمان و ایالات متحده در دوران ترامپ، در این دوره نیز همچنان روی میز باقی خواهد ماند.

- خط لوله نورد استریم 2: انتقاد از خط لوله انتقال گاز روسیه از دریای بالتیک به آلمان فصل مشترک بین 2 حزب عمده ایالات متحده است. در کنگره آمریکا، جمهوری خواستار و هم دموکرات ها از تحریم ها برای جلوگیری از اجرای این پروژه حمایت نموده اند. حتی بایدن زمانی که معاون رئیس جمهور آمریکا بود این خط لوله را یک معامله کاملاً بد برای اروپا خواند.

- هزینه های دفاعی: ایالات متحده مدت هاست که آلمان را تحت فشار قرار می دهد تا 2 درصد از فراوری ناخالص داخلی خود را برای امور دفاعی ناتو خرج کند. این مورد قبل از ترامپ در دوران اوباما نیز مطرح بود و قطعاً اکنون تغییر نخواهد نمود. دولت آلمان وعده داده تا سال 2024 تنها 1.5 درصد فراوری ناخالص داخلی خود را به این امر اختصاص دهد.

- خروج سربازان آمریکایی: در جریان مبارزات انتخاباتی، تیم بایدن قول داد که عقب نشینی یک سوم سربازان مستقر در آلمان را همانطور که ترامپ اعلام نموده آنالیز کند. این تصمیم احتمالاً به طور کامل تغییر نخواهد نمود. طبق نظرسنجی شورای مسائل جهانی شیکاگو، تقریباً دو سوم دموکرات ها موافق کاهش تعداد نیروهای آمریکایی در آلمان هستند، یعنی همان میزانی که ترامپ اعلام نموده یا حتی بیشتر.

دولت آلمان چه می خواهد

دولت آلمان مدت ها است که برای استقبال از دولت جدید در آمریکا آماده می گردد. در اواخر ماه اکتبر، ماس وزیر خارجه در یک مقاله برای نشریه بیلد حمله ای دیپلماتیک برای احیای روابط با ایالات متحده را شروع کرد و نوشت: پس از چهار سال سخت، زمان شروع جدیدی در همکاری های دو سوی آتلانتیک فرا رسیده است. زیرا ذینفعان اختلافات ما در پکن و مسکو هستند.

از همین رو بود که با اعلام پیروزی بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، مقامات آلمانی در خصوص شروع فصل جدیدی از مناسبات با واشنگتن و خاتمه جنگ تجاری دو سوی آتلانتیک ابراز امیدواری کردند.

در نخستین واکنش ماس وزیر امور خارجه آلمان با استقبال از تعیین شدن نتیجه انتخابات آمریکا در پیامی توییتری نوشت: خوب است که بالاخره ارقام روشنی وجود دارد. مشتاقانه منتظر همکاری با دولت بعدی ایالات متحده هستیم. می خواهیم در همکاری های خود برای شروع مناسبات جدید دو سوی آتلانتیک و یک معامله جدید سرمایه گذاری کنیم.

سپس در واکنشی رسمی صدراعظم آلمان با انتشار بیانیه ای ضمن اعلام تبریک پیروزی بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، همکاری دو سوی آتلانتیک را تنها راه فائق آمدن بر چالش های عظیم کنونی دانست. مرکل ضمن ابراز امیدواری برای بهبود مناسبات اتحادیه اروپا و آمریکا در دوره زمامداری بایدن اضافه نمود: از همکاری های دوجانبه با رئیس جمهور بایدن استقبال می کنیم. برای مواجهه با چالش های عظیم عصرمان، دوستی دو سوی آتلانتیک ما بدون جایگزین است.

اولاف شولتس وزیر دارایی آلمان نیز با تبریک به بایدن گفت: اکنون زمان گشایش یک فصل جدید و شورانگیز در روابط دو سوی آتلانتیک است. آمریکا مهم ترین و نزدیک ترین شریک اروپا باقی می ماند. کارهای زیادی برای انجام دادن وجود دارد. به امید همکاری.

منبع: ایرنا
انتشار: 21 آبان 1399 بروزرسانی: 30 شهریور 1400 گردآورنده: footballgahan15.ir شناسه مطلب: 1184

به "خبرنگاران دشواری های بازسازی مناسبات آلمان با دولت جدید آمریکا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران دشواری های بازسازی مناسبات آلمان با دولت جدید آمریکا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید