زمان هایی که آسپرین برای بدن خطرناک است

به گزارش مجله فوتبال دوستان، خبرنگاران : شاید مصرف یک عدد آسپرین در روز سالم به نظر برسد، اما در واقع آسپرین می تواند برای افرادی که دچار بیماری های خاصی هستند یا در برخی از موقعیت ها خطرناک باشد. مطلب زیر را بخوانید تا بدانید این داروی نسبتا رایج چه زمان هایی می تواند خطرناک باشد.

زمان هایی که آسپرین برای بدن خطرناک است

موشکافی فواید آسپرین

می دانید که آسپرین می تواند درد را تسکین بدهد و خیلی وقت ها شنیده اید که حتی می تواند جلوی بیماری های قلبی را بگیرد. اما آنالیز های نشان می دهد تنها گروه کوچکی از افراد از مصرف آسپرین سود می برند. سال ها پیش رایج بود که به بیشتر بیماران توصیه گردد آسپرین مصرف نمایند: روزی یک آسپرین! اما این توصیه در بعضی موارد نه تنها مفید نیست بلکه می تواند شما را به اورژانس بکشد.

داروی OTC یا دارویی که بدون نسخه به فروش می رسد به این معنی نیست که بی خطر است

صرفا این که می توانید آسپرین را بدون احتیاج به نسخه پزشک تهیه کنید علت نمی گردد بی ضرر و بی خطر باشد. همه ما گاهی دچار کمر درد و سر درد و ... می شویم و به راحتی سراغ مسکن می رویم تا دردمان را تسکین بدهیم. این کار بی خطر به نظر می رسد، چون خیلی وقت ها این کار را می کنیم و به این دارو ها به راحتی نیز دسترسی داریم.

اگر اختلال خونریزی دارید

اگر برای تان پیش آمده که اختلال خونریزی را در شما تشخیص داده باشند پس به طور کلی آسپرین را فراموش کنید. افرادی که دچار اختلال خونریزی هستند باید از مصرف آسپرین پرهیز نمایند، زیرا خون را رقیق می نماید. مصرف آسپرین می تواند منجر به از دست دادن خون زیادی گردد و فرد را بکُشد. آسپرین جلوی لخته شدن خون را می گیرد و در بعضی از افراد می تواند یک بریدگی کوچک و جزئی را به مسئله ای جدی تبدیل کند. آسپرین، چسبندگی پلاکت های خون را کاهش می دهد.

اگر سابقه مسائل معده دارید

اگر مکررا معده درد دارید یا دچار زخم معده هستید، نباید آسپرین مصرف کنید. افرادی که سابقه زخم معده یا مسائل گوارشی دارند مصرف آسپرین به نفع شان نیست، چون آسپرین می تواند منجر به خونریزی زخم معده گردد. آسپرین توانایی معده برای محافظت از خود را مختل می نماید. حتی دوز 10 میلی گرمی آسپرین در روز می تواند آنزیم هایی را که در مخاط معده فراوری می شوند مهار نموده و نهایتا زخم معده ایجاد کند.

اگر داروی تجویزی مصرف می کنید

حتی داروی متداولی مانند آسپرین می تواند منجر به تداخلات دارویی خطرناک گردد. قبل از مصرف آسپرین همراه با هر گونه داروی تجویزی دیگری با پزشک تان مشورت کنید. مثلا ترکیب آسپرین با دارو های ضد افسردگی می تواند ریسک خونریزی در سیستم گوارشی فوقانی را بالا ببرد و حتی کُشنده باشند.

اگر آسم دارید

دارو های ضد التهابی مانند آسپرین می توانند برای فرد مبتلا به آسم مسائلی ایجاد نمایند. این دارو ها موجب اسپاسم برونش یا گرفتگی عضلات تنفسی شده و عارضه ای به نام سندرم آسم ناشی از آسپرین ایجاد می نماید.

اگر فشار خون تان بالاست

داشتن فشار خون بالا می تواند شما را در معرض سکته مغزی قرار دهد. سکته مغزی هموراژیک به علت خونریزی در مغز روی می دهد و به همین علت مصرف آسپرین، خطرناک است. اما یک دوره مصرف آسپرین ممکن است برای افرادی که سکته مغزی ایسکمیک ناشی از لخته خون داشته اند تجویز گردد.

اهل خواندن دستورالعمل دارو ها نیستید

هرچند آسپرین بدون نسخه پزشک در دسترس است، اما همواره به دستورالعمل مصرف دارو ها توجه کنید. طبق یک آنالیز ما نسبت به مصرف دارو های OTC مراقب و متوجه نیستیم. بیش از یک چهارم افرادی که از درد های مزمن رنج می برند می گویند می توانند از دارو های بون نسخه به اندازه بیشتری استفاده نمایند، زیرا باور دارند زودتر اثر نموده و تاثیرش قوی تر می گردد! این اشتباه می تواند مرگ آور باشد، زیرا مصرف نماینده را در معرض عوارض جدی ناشی از اوردوز دارو قرار می دهد از جمله آسیب کبدی، زخم معده و حتی مرگ.

اگر آلرژی دارید

توجه کنید بعد از مصرف آسپرین چه احساسی دارید، زیرا خیلی از افراد ممکن است واکنش های خفیف آلرژیک را ندیده بگیریم. این واکنش ها محدود به آسپرین نیستند. در واقع عده ای از افراد نسبت به دارو های ضد التهابی نیز حساسیت دارند از جمله ادویل و موترین و .... افرادی که آلرژی دارند ممکن است دچار علائم گوناگونی شوند مثلا کهیر، احساس انسداد در گلو، خارش و ....

اگر زیر 18 سال سن دارید

مصرف آسپرین در بچه ها هرگز مجاز نیست، بنابراین در خصوص انتخاب دارو برای کودک تان حتما با پزشک او مشورت کنید. مصرف آسپرین برای بچه ها اکیدا ممنوع است، زیرا منجر به سندرم ری می گردد خصوصا اگر به بچه ها دچار آنفلوآنزا یا واریسلا داده گردد. سندرم ری سبب التهاب در مغز و آسیب کبدی می گردد. علائم سندرم ری شامل استفراغ، تغییرات شخصیتی، اختلال حواس، تشنج و از دست دادن هوشیاری می گردد.

با پزشک تان مشورت ننموده اید

آسپرین می تواند با بعضی از دارو های تجویزی یا مکمل ها تداخل ایجاد کند، بنابراین همواره باید در این مورد از پزشک تان سوال کنید. بعضی از بیمارانی که دچار درد های مزمن هستند سعی می نمایند درد خود را بدون مشورت با پزشک کنترل نمایند. این اشتباه یکی از اشتباهات رایج در میان بیماران است.

اگر داروی سرما خوردگی مصرف می کنید

طبق یک آنالیز، 79 درصد از افرادی که مرتبا دارو های مسکن مانند آسپرین مصرف می نمایند، از دارو های OTC برای درمان علائم سرماخوردگی خود نیز استفاده می نمایند. این عادت، ریسک عوارض جانبی را افزایش می دهد، مخصوصا در افرادی که دچار بیماری قلبی، فشار خون بالا، دیابت، آسم و مسائل کبدی یا کلیوی هستند.

چه زمانی مصرف آسپرین مجاز است

هر چند عوارض جانبی آسپرین می تواند شدید باشد، اما زمان هایی وجود دارد که ارزش ریسک کردن را دارد. افرادی که سابقه بیماری قلبی، سکته مغزی و بیماری عروق محیطی دارند و بعلاوه تعداد کمی از افرادی که دچار فیبریلاسیون دهلیزی یا ریتم نامنظم ضربان قلب هستند باید آسپرین مصرف نمایند، چون برای این افراد، فواید آسپرین ارزش عوارض آن را دارد. پزشک شما می تواند یاری تان کند درست ترین تصمیم را در خصوص سلامتی تان بگیرید.

منبع: rd

پ

منبع: برترین ها
انتشار: 23 مهر 1403 بروزرسانی: 23 مهر 1403 گردآورنده: footballgahan15.ir شناسه مطلب: 2277

به "زمان هایی که آسپرین برای بدن خطرناک است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زمان هایی که آسپرین برای بدن خطرناک است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید