زمستان بارش های طبیعی خواهیم داشت، تنش آبی سال جاری بیش از سال قبل است

به گزارش مجله فوتبال دوستان، خبرگزاری خبرنگاران- رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی گفت: موجودی سد های کشور به حداقل تاریخ خود رسیده و این امر اثرات نامطلوبی روی تامین آب شرب و کشاورزی داشته است.

زمستان بارش های طبیعی خواهیم داشت، تنش آبی سال جاری بیش از سال قبل است

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران، احد وظیفه با اشاره به اینکه سال آبی گذشته با 39.6 درصد کم بارشی به خاتمه رسید اضافه نمود: این امر بدان معناست که بارش ها از حد میانه و طبیعی حدود 40 درصد کمتر بود و در بعضی از استان ها مثل کرمانشاه این رقم تا 52 درصد رسید و در استان های دیگری مثل چهارمحال و بختیاری، لرستان و کهگیلویه و بویراحمد که سرچشمه و حوزه رود های بزرگ جنوب غرب کشور هستند بین 40 تا 50 درصد کمی بارش داشتیم.

وی اضافه نمود: در شرق کشور نیز بسیاری از استان ها مثل خراسان رضوی و جنوبی، کرمان و سیستان و بلوچستان بارندگی ها زیر حد نرمال بود و به حدود 70 درصد رسید و در دو استان کرمان و سیستان و بلوچستان 67 درصد کمتر از میانه بارش داشتیم.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور گفت: با این وجود پاییز سال قبل بهتر از پاییز سال جاری بود و می توانیم بگوییم به طور کلی پاییز پارسال با ناهنجاری شدید بارش و دمای بالا همراه بود، بهتر از پاییز سال جاری است، چون حسن سال گذشته این بود که در سال آبی 98- 99 بارش های خوبی وجود داشت و بارش ها در غرب کشور بیش از حد نرمال بود و به همین علت خشکسالی ها خیلی آزار دهنده نبود، اما سال جاری در دومین دوره خشکسالی قرار داریم و سال نو آبی را در شرایطی شروع نموده ایم که خشکسالی بسیار شدیدی از قبل داشتیم بنابراین اثرات و تنش خشکسالی نسبت به سال قبل بیشتر احساس می گردد.

وظیفه اضافه نمود: بر اثر تنش هایی که در فصل تابستان داشتیم موجودی سد ها به حداقل تاریخ خود رسید و آب پشت سد ها بسیار کم شده که این امر اثرات نامطلوبی در تامین آب شرب و کشاورزی داشته و شرایط نامطلوبی را از نظر آب تجربه می کنیم.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی اضافه نمود: طبق گزارش هایی که تا ساعت 10 صبح امروز تهیه شده تا امروز بارش ها 35.4 دهم درصد کمتر از حد طبیعی است و به خصوص در استان هایی که سال قبل هم کمی بارش داشتیم از جمله در استان های کرمانشاه، لرستان، ایلام، خوزستان، چهارمحال و بختیاری و کردستان که مهمترین منطقه ها بارشی در غرب کشور محسوب می شوند همچنان با خشکسالی شدید و کم بارشی دست و پنجه نرم می کنیم.

وی افزود: البته کاهش 35 درصدی بارش ها که مطرح شده میانگین کل کشور است و باید توجه کرد در استان های شمالی مثل گیلان و مازندران، بارندگی ها بیش از حد نرمال بوده و در حوزه فلات مرکزی ایران یعنی استان های قم، اصفهان و یزد بارش آن ها نزدیک به نرمال و میانه بوده و در بقیه نقاط کشور خشکسالی شدید داریم و با وجود گذشت سه ماه از سال آبی نو می توانیم بگوییم 15 ماه است که با کم بارشی روبرو هستیم.

وظیفه گفت: در فصل جاری در دو هفته آینده با کمی بارش همچنان روبرو خواهیم بود و این امر به کم بارشی موجود اضافه خواهد شد چرا که بر اساس استاندارد های جهانی هر روز که بارندگی نباشد یک درصد به ناهنجاری بارشی اضافه میگردد و این مقدار که روز یکشنبه 34.3 دهم درصد بود، امروز به 35.4 دهم درصد رسیده است و پیش بینی ما این است که این کم بارشی در دو هفته آینده ادامه خواهد یافت.

وظیفه اضافه نمود: پیش بینی ها برای بیش از دو هفته با احتمالات و ضریب خطای بیشتری روبرو است، اما بر اساس پیش بینی ها و مطالعات صورت گرفته می توانیم بگوییم در فصل زمستان با توجه به جریانات حاره ای و قطبی و کاهش دمای سطح اقیانوس ها که تاثیراتی در آب و هوای کشورمان خواهند داشت، می توانیم بگوییم که زمستان سال جاری بارش های در حد میانهی در کشور رخ خواهد داد.

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران به نقل از صدا و سیما، رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور گفت: البته این احتمال وجود دارد عوامل دیگری روی بارش ها تأثیر منفی بگذارد و مقدار قطعیت این پیش بینی، 50 تا 70 درصد خطا دارد.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 22 دی 1400 بروزرسانی: 22 دی 1400 گردآورنده: footballgahan15.ir شناسه مطلب: 1862

به "زمستان بارش های طبیعی خواهیم داشت، تنش آبی سال جاری بیش از سال قبل است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زمستان بارش های طبیعی خواهیم داشت، تنش آبی سال جاری بیش از سال قبل است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید