شماره نود و پنجم اطلاعات حکمت و معرفت انتشار یافت، آنالیز چندگانگی فرهنگی

به گزارش مجله فوتبال دوستان، به گزارش خبرنگاران، حمید اندیشان دبیر دفتر این ماهِ مجله در سرمقاله خود با روانی و شیرین سخنی به مفهوم پردازی یک دغدغه روانکاوانه/فلسفی می پردازد؛ دیگری. پس از آن به جستجوی هویت می رود، نه هویتِ من، شما، ایشان، ... بلکه چیستی هویت در گستره اجتماع بشری. در نهایت او به سراغ فرهنگ می رود، مفهومش را بسی پیچیده توصیف می نماید اما همین پیچیدگی را راه ورود به حل مسئله می داند و به بحثی مختصر و گویا از چندگانه شدن فرهنگ در تمامی جوامع امروزِ انسانی می پردازد.

شماره نود و پنجم اطلاعات حکمت و معرفت انتشار یافت، آنالیز چندگانگی فرهنگی

اولین نوشتارِ بخش دفتر ماه، تبادل نظریی است اختصاصی با سونیا سیکا-استاد فلسفه در دانشگاه اتاوا کانادا- از حمید اندیشان، وی در شروع تبادل نظر با سیکا بحث رابطه چندگانگیِ فرهنگی با فلسفه سیاسی را به پرسش می گیرد، در خلال مصاحبه سوالی از سوی حمید اندیشان که آیا واقعا می توان افراد را درون یک فرهنگ خاص محدود کرد؟ و اولین جمله از پاسخ سونیا سیکا که در بعضی مواقع بله و در دیگر شرایط نه خواننده را بیشتر متوجه مبهم بودن مفهوم قاطعی از فرهنگ می نماید و در نهایت این تبادل نظر با آنالیز مناسبت سیاست چندگانگی با پروژه مدرنیته به اتمام می رسد.

در ادامه درآمدی بر چندگانگی فرهنگی مقاله ای است از سارا سونگ به ترجمه مریم رحیمی ندوشن و روح الله علیزاده. دیالوگ میان فرهنگ ها نوشته ای است از بیخو پارخ و ترجمه حجت مهدوی، پارخ همانطور که در این مقاله عنوان قسمت شروعینش را جامعه چندفرهنگی نام داده است به سراغ رابطه چندفرهنگی بودن یک جامعه با دموکراسی مبتنی بر دیالوگ می رود.

حمید اندیشان در مقاله ای با عنوان از سیاست چند فرهنگی تا اگزیستانس چند فرهنگی طبق شرح شروعین سعی دارد اگزیستانس چندفرهنگی را شرط ضروری در تحقق سیاست چند فرهنگی بخواند. پدیده چند فرهنگی و پویایی تمدن های جدید از پل کلاوال به ترجمه ثمین رشید بیگی در کوشش است تا نخست برای فرهنگ تعریفی دست و پا کند و نقش رسانه را در هر شکل و صورتی از ابتدا تا به امروز آنالیز کند.

مقاله پروفسور طارق مدود در مقاله ای با عنوان دفاع از چندگانگی فرهنگی با ذهنیت کثرت گرایش به تبیین چندگانگی فرهنگی در جوامع می پردازد و از آن پشتیبانی می نماید. در نهایت بخش دفتر ماه این شماره مجله با مقاله ای از سوزان مولر آکین با عنوان آیا چندگانگی فرهنگی برای زنان بد است؟ به انتها می رسد، این مقاله از قول مترجم نرگس صاحبی قسمت اول کتاب این نویسنده است که در آن به چندگانگی فرهنگی و رابطه اش با زنان در شرایط اقلیت های فرهنگی نگاه شده است.

در بخش ادب و هنر دو مقاله به چاپ رسیده است، یکی رویکرد میان فرهنگی مولانا از یوسف شاه حسینی و دیگری تحلیل ژانر از هوبرت کنوبلاخ و توماس لاکمن به ترجمه محسن ناصری راد.

واقع گرایی اخلاقی از پیکا ویرینن و ترجمه انشاءالله رحمتی اولین مقاله از پنج نوشتار بخش اندیشه و نظر است که با فرااخلاقی خواندن این دیدگاه و با آنالیز جوانب و استدلال های گوناگون در نگاهی واقع گرایانه به مبحث اخلاق می پردازد.

رمی براگ با به چالش کشیدن بعضی برداشت های اشتباه از نظریات کانت در مقاله متافیزیک در جای خود می نشیند نگاه تازه ای به وجود متافیزیک می اندازد. مقاله سوم این بخش نوشته هاله عبدالهی راد است که در آن به آنالیز صندلی شرور به عنوان یک مساله فلسفی در نظام آفرینش الهی در دیدگاه استاد مطهری پرداخته می گردد.

در ادامه دنیا بینی فلسفی من مقاله ای ا ست از نیکلای بردیایف به ترجمه سید رضا وسمه گر. نقش آفرینیِ نامتناهی در نظام دکارت نام آخرین مقاله این بخش است که مجتبی جلیلی مقدم با تبیین روش دکارت شروع می نماید و با مفهوم پردازی بر سر امر متناهی و بعد امر نامتناهی و ویژگی ها و نمود آن، مقاله را به انتها می برد.

در بخش کتاب پیش از معرفی کتاب خارجی از کیان رضوی بخش سوم مقاله سید مسعود رضوی با عنوان معرفت، ریاضت و محبت و همچنین تبادل نظریی از منیره پنج تنی با غلامرضا خاکی درباره مدیریت اخلاق حرفه ای به شیوه جوانمردان به چاپ رسیده است.

در نهایت شماره نود و پنجم اطلاعات حکمت و معرفت با بخش گزارش از رویدادهای گوناگون فلسفی به انتها می رسد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 10 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: footballgahan15.ir شناسه مطلب: 810

به "شماره نود و پنجم اطلاعات حکمت و معرفت انتشار یافت، آنالیز چندگانگی فرهنگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شماره نود و پنجم اطلاعات حکمت و معرفت انتشار یافت، آنالیز چندگانگی فرهنگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید