فرانسه با آمریکا بر سر برجام و توافق پاریس اختلاف نظر دارد

به گزارش مجله فوتبال دوستان، به گزارش خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه، امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه که به کانادا سفر کرده است در اوتاوا با جاستین ترودو نخست وزیر این کشور دیدار کرد.

فرانسه با آمریکا بر سر برجام و توافق پاریس اختلاف نظر دارد

یک مسئول در دولت کانادا به خبرگزاری فرانسه گقته که دو کشور تصمیم گرفتند برای تقویت همکاری های نظامی، یک شورای دفاعی مشترک تشکیل دهند که اولین جلسه این شورا در پایان سال 2018 برگزار می شود. به گفته این مقام این شورا با هدف تقویت همکاری میان ارتش کانادا و ارتش فرانسه تشکیل شده است.

این مسئول دولتی تأکید کرده است که شورای همکاری فرانسه و کانادا در زمینه دفاعی با هدف افزایش عملیات های مشترک کانادا و فرانسه و مشارکت در عملیات های صلح سازمان ملل خواهد بود.

دیدار ماکرون و ترودو در جریان سفر رئیس جمهور فرانسه به کانادا برای مشارکت در نشست کشورهای گروه هفت که روزهای جمعه و شنبه پیش رو در کبک برگزار خواهد شد، اجرا شده است.

از سوی دیگر ریاست جمهوری فراسنه با صدور بیانیه ای در پایان دیدار ترودو و ماکرون خاطرنشان کرد که نخست وزیر کانادا و رئیس جمهور فرانسه در پایان دیدارشان تأکید کرده اند که ممکن است در پایان نشست گروه 7 بیانیه مشترکی از سوی کشورهای عضو صادر نشود به دلیل اینکه فرانسه و کانادا آمادگی ندارند برای صدور بیانیه مشترک، هر شرطی را بپذیرند.

بر اساس این خبر دو کشور اعلام کرده اند که آمادگی ندارند بیانیه ای صادر کنند که در آن توافق پاریس ذکر نشده باشد و با توجه به اینکه ایالات متحده از توافق پاریس کنار کشیده است به نظر می رسد آمریکا با بیانیه ای که توافق پاریس در آن ذکر شده باشد مخالفت خواهد کرد.

کاخ الیزه اعلام کرده است که توافق اقلیمی پاریس تنها نقطه اختلاف فرانسه با واشنگتن نیست بلکه توافق هسته ای نیز که اخیرا ترامپ از آن خارج شده است بخشی از نکات اصلی اختلاف میان آمریکا و دیگر کشورهای عضو گروه 7 به شمار می رود.

ریاست جمهوری فرانسه تأکید کرد بیانیه ای پایانی که توافق هسته ای با ایران را محکوم کند یا ادعا کند که ایران به تعهداتش پایبند نبوده را نخواهیم پذیرفت.

پاریس تأکید کرده که 6 کشور دیگر عضو گروه 7 نمی توانند مواضع ترامپ را تغییر دهند و این مسأله به موضع او در خصوص توافق پاریس محدود نمی شود بلکه در خصوص توافق هسته ای نیز همین مسأله صادق است و به همین دلیل ماکرون و ترودو درباره سناریوهای احتمالی در پایان نشست کبک به توافق رسیده اند. آلمان، فرانسه، ایتالیا، ژاپن، بریتانیا وایالات متحد و کانادا کشورهای عضو گروه 7 هستند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 19 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: footballgahan15.ir شناسه مطلب: 441

به "فرانسه با آمریکا بر سر برجام و توافق پاریس اختلاف نظر دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرانسه با آمریکا بر سر برجام و توافق پاریس اختلاف نظر دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید