ماجرای شماره گذاری وانت نیسان؛ سرنوشت خودروهای یورو4 به کجا رسید؟

به گزارش مجله فوتبال دوستان، تهران (پانا) - در روزهای اخیر تعدادی از مشتریان وانت نیسان از کارخانه زامیاد به دلیل تاخیر در تحویل خودرو به آنها، مقابل این کارخانه تجمع کردند که متولیان این شرکت دلیل تأخیر در تحویل خودرو را ندادن مجوزهای زیست محیطی از سوی سازمان حفاظت محیط زیست عنوان نموده اند، موضوعی که دبیر کمیته فنی صدور مجوزهای خودرویی سازمان حفاظت محیط زیست آن را رد می نماید.

ماجرای شماره گذاری وانت نیسان؛ سرنوشت خودروهای یورو4 به کجا رسید؟

بر اساس آیین نامه فنی ماده 2 قانون هوای پاک مقرر شده بود تا از ابتدای سال 98 تمامی خودروهای داخلی با استاندارد یورو 5 فراوری و روانه بازار شوند اما اواخر بهمن ماه سال 97 بود که الزام رعایت این قانون به خواست خودروسازان به سال 99 موکول شد. قانون هوای پاک خودروسازان را مکلف نموده است تا از ابتدای سال 99 خودروهای بنزینی با کیفیت آلایندگی یورو 5 ارائه دهند و استاندارد آلایندگی این خودروها باید پیش از مرحله پیش فروش، به تایید سازمان محیط زیست برسد و چنانچه خودروسازان این الزام را رعایت ننمایند، طبق اعلام معاون مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست، این خودروها شماره گذاری نخواهند شد و در صورت انجام پیش فروش این محصولات، این سازمان پیگیری قانونی را در دستور کار خود قرار خواهد داد.

اخیرا متقاضیان دریافت خودروی وانت زامیاد که از سال 98 اقدام به ثبت نام نموده بودند با مشکل در تاخیر تحویل خودروها روبرو شدند که گفته می گردد سازمان محیط زیست مجوزهای لازم برای شماره گذاری را ارائه نداده است. بهزاد اشجعی، دبیر کمیته فنی صدور مجوزهای خودرویی سازمان حفاظت محیط زیست در گفت وگو با پانا درباره مجوز پلاک گذاری زامیاد اظهار کرد: سال جاری با توجه به اینکه خودروهای فراوری داخل طبق قانون باید استاندارد آلایندگی یورو 5 را داشته باشند، خودروی زامیاد الزامات یورو 5 را برآورده ننموده بود که با مشکل شماره گذاری روبرو شد و مجوزی برای شماره گذاری این خودرو صادر نشد.

دبیر کمیته فنی صدور مجوزهای خودرویی سازمان حفاظت محیط زیست اضافه نمود: با آنالیز هایی که انجام شد، شرکت سایپا تعهد داد تا فراوری این خودروها را متوقف کند که با توجه به این موضوع، 17 آذرماه مجوز شماره گذری زامیاد صادر شد و اکنون برای شماره گذاری مسئله ای ندارند.

وی در پاسخ به این سوال که طبق قانون به خودروهای یورو4 مجوز شماره گذاری داده نمی گردد، آیا خودرویی وجود دارد که استاندارد یورو 5 را نداشته و درخواست صدور مجوز داشته باشد، گفت: خودروهای عمده و پرتیراژ ارتقا پیدا کردند و مجوز آنها صادر شده است و فقط خودروی زامیاد باقی مانده بود که مشکل این خودرو نیز حل شد. البته خودروهایی هم هستند که هنوز به استاندارد یورو 5 ارتقا پیدا نکردند و نتوانستند مجوز شماره گذاری از سازمان محیط زیست دریافت نمایند.

اشجعی اضافه نمود: خودروهایی که هنوز مجوز شماره گذاری از سازمان محیط زیست دریافت نکردند، خودروهای خارجی که در داخل کشور مونتاژ می شوند را شامل می گردد و همچنین خودروهایی که دنده اتوماتیک هستند هنوز نتوانستند تاییدیه یورو5 را از سازمان محیط زیست دریافت نمایند و با مشکل شماره گذاری روبرو هستند. این خودروها از سوی ایران خودرو و سایپا مونتاژ می شوند و هنوز به سطح استاندارد یورو 5 ارتقا پیدا نکردند.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 11 بهمن 1399 بروزرسانی: 11 بهمن 1399 گردآورنده: footballgahan15.ir شناسه مطلب: 1343

به "ماجرای شماره گذاری وانت نیسان؛ سرنوشت خودروهای یورو4 به کجا رسید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماجرای شماره گذاری وانت نیسان؛ سرنوشت خودروهای یورو4 به کجا رسید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید