موزه بزرگ خراسان نخستین موزه استاندارد پس از انقلاب اسلامی است

به گزارش مجله فوتبال دوستان، ایسنا/ براساس آخرین گزارش های بدست رسیده، موزه بزرگ خراسان نخستین موزه استاندارد پس از انقلاب اسلامی است.

موزه بزرگ خراسان نخستین موزه استاندارد پس از انقلاب اسلامی است

علی صفرنژاد، سرپرست موزه بزرگ خراسان درخصوص برگزیده شدن موزه بزرگ خراسان اظهار کرد: ایکوم زیرنظر ایکوم دنیای نهاده شده است. ایکوم دنیای در واقع سازمانی است که تمام استانداردهای مربوط به موزه های دنیا را معین میکند.

وی افزود: با توجه به این اختیارات هر ساله ایکوم جلسه ای برگزار میکند و موزه های برگزیده و برتر را در کمیته ملی خود مورد آنالیز قرار می دهد و براساس شاخص های گوناگون طبقه بندی نموده و امتیازهایی به آنها اختصاص می دهد. این امتیاز ملاک احراز رتبه های خاص در سازمان ایکوم ایران و دنیا است که در آن تمام موزه های خصوصی و دولتی دنیا مورد آنالیز قرار میگیرند.

سرپرست موزه بزرگ خراسان ادامه داد: شاخص هایی که برای این آنالیز و انتخاب موزه برتر مورد توجه قرار میگیرد شامل معرفی و بازدید، پژوهش، مناسب سازی، فعالیت در فضای مجازی، خلاقیت و نوآوری، بچه ها و نوجوانان، آموزش، نگهداری و حفاظت، اعمال استانداردهای فنی و توسعه فیزیکی، توسعه مدیریت، کوشش برای بقا و گردآوری می گردد.

صفرنژاد بیان نمود: سال جاری در جمع بندی نهایی که صورت گرفت، 27 موزه در سطح ایران به عنوان موزه های برتر برگزیده شدند که موزه منطقه ای بزرگ خراسان یکی از آنها بشمار می رود. موزه بزرگ خراسان در بخش معرفی به عنوان موزه برگزیده انتخاب شده و در بخش کوشش برای بقا نیز مورد تقدیر داوران نهاده شد.

وی در مورد اقدامات موزه بزرگ خراسان بیان نمود: موزه بزرگ خراسان نخستین موزه منطقه ای کشور بشمار می رود. موزه منطقه ای به موزه هایی اطلاق می گردد که در یک منطقه از کشور فعالیت می نمایند و آن منطقه را به لحاظ تمدنی، فرهنگی، تاریخی و هنری پوشش می دهند.

سرپرست موزه بزرگ خراسان اضافه نمود: موزه بزرگ خراسان موزه منطقه ای شرق ایران محسوب می گردد. یکی از ویژگی های موزه های منطقه ای این است که بطور همزمان در چندین حوزه فعالیت دارند و حوزه های فعالیت آنها دقیقا بر شاخص هایی که یونسکو معین می نماید، منطبق است.

صفرنژاد ادامه داد: به عنوان مثال یکی از شاخص ها، کودک و نوجوان است و از زمان تأسیس موزه بزرگ خراسان در سال 1393 این بخش مورد توجه نهاده شده است، بگونه ای که در این موزه بخش مستقل کودک و نوجوان وجود دارد. از این رو زمانی که خانواده ها به بازدید از موزه می پردازند، فضای ویژه ای برای بچه ها و نوجوانان تعریف شده و دارای استانداردهایی است که در طرح محتوایی موزه نیز عنوان شده است.

وی اعلام کرد: در بخش آموزش و پژوهش نیز کتابخانه ای تخصصی با بیش از6000 جلد کتاب، مرکز اسناد و آرشیو اسناد وجود دارد، بگونه ای که پژوهشگران سراسر ایران و حتی خارج از کشور به آن مراجعه می نمایند.

سرپرست موزه بزرگ خراسان مطرح نمود: در مورد معلولین و کم توانان نیز زیرساخت های لازم فراهم شده تا بتوانند به بازدید از موزه بپردازند، زیرا یکی از شاخص های اصلی موزه ها در سراسر دنیا این است که دسترسی برای اقشار مختلف جامعه امکان پذیر باشد و تمام افراد بتوانند از امکانات موزه استفاده نمایند.

صفرنژاد گفت: موزه بزرگ خراسان در بخش معرفی برگزیده شده است، بنابراین در مورد دلایل این انتخاب میتوان اینگونه بیان نمود که موزه به تمام اقشار و افراد مختلفی که به بازدید از موزه می پردازند، معرفی می گردد و این معرفی صرفا به وسیله نمایش آثار نبوده بلکه در فضای مجازی، برگزاری دوره های آموزشی، برگزاری همایش های علمی و تخصصی و آثار تجسمی، برگزاری نمایشگاه های هنری نیز به معرفی موزه پرداخته می گردد.

وی مطرح نمود: در حوزه کوشش برای دوام نیز موزه منطقه ای در سیستان و بلوچستان وجود دارد که آن منطقه را پوشش می دهد. شاید بتوان بیان نمود که نخستین موزه استاندارد ایران پس از انقلاب اسلامی، موزه بزرگ خراسان رضوی است، زیرا همانطور که می دانید نخستین موزه استانداردی که در ایران تأسیس شده است، موزه ملی ایران باستان در تهران است که پیش از انقلاب تأسیس شده و پس از آن اولین موزه استاندارد پس از انقلاب اسلامی، موزه بزرگ خراسان است.

صفرنژاد اضافه نمود: زمانی که موزه ای به وسیله ایکوم عنوان برگزیده میگیرد در واقع در سطح دنیا مطرح می گردد، نامش در فهرست موزه های معروف و شاخص عنوان می گردد. ایکوم در هر کشوری دارای شعبه است که کمیته ملی نامیده می گردد. در جلسات برگزار شده کمیته ملی ایکوم ایران 27 موزه را برگزیده اعلام نموده که یکی از آنها موزه بزرگ خراسان است.

وی اظهار کرد: موزه بزرگ منطقه ای خراسان همه روزه از 9 صبح تا 18 پذیرای مخاطبان و بازدیدنمایندگان است.

منبع: همگردی
انتشار: 16 تیر 1401 بروزرسانی: 16 تیر 1401 گردآورنده: footballgahan15.ir شناسه مطلب: 2024

به "موزه بزرگ خراسان نخستین موزه استاندارد پس از انقلاب اسلامی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موزه بزرگ خراسان نخستین موزه استاندارد پس از انقلاب اسلامی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید