نسخه تجرد جوانان

به گزارش مجله فوتبال دوستان، مسئله این است که چرا حدود دو میلیون نفر از جمعیت دهه شصتی ها مجرد هستند و رکورددار تجرد قطعی شده اند؟ آیا راه چاره هایی برای پیشگیری از تجرد قطعی در آینده وجود دارد؟

نسخه تجرد جوانان

گروه دانشگاه خبرنگاران، حناسادات مطلبی؛ تغییر ارزش های اجتماعی یکی از مسائل دهه شصتی ها بود. از عوامل مهم برای تجرد دهه شصتی ها این بود که در آن موقع زندگی تجملی مورد استقبال نهاده شد. با استقبال از تجمل گرایی، جوانان به سمت کسب مقام و ثروت و تحصیلات رفته و تشکیل خانواده به آینده موکول شد. علاوه برآن کسب مدارج علمی و تحصیلات عالیه سبب افزایش توقع خانواده و خود شخص شده بود.

در دهه شصت ارتباط های خویشاوندی کاهش یافته و در ادامه باعث کاهش میزان ازدواج جوانان شد؛ چرا که در گذشته رفت و آمد ها سبب آشنایی و معرفی جوانان به خانواده ها و یکدیگر می شد و وصلت شکل می گرفت؛ اما برای دهه شصتی ها براثر تجمل گرایی، مهاجرت و... بین اقوام فاصله افتاد و از طرفی جوانان دهه شصتی و خانواده هایشان، چون از نظرسواد دانشگاهی از دهه های قبل جلوتر بودند، دچار غرور علمی شدند و نصیحت های مشفقانه ریش سفیدان را به نوعی دخالت می دانستند؛ بنابراین نسبت به نسل های قبل، خواستگاران کمتری برای دختران می آمد.

رسانه نیز تاثیربسیاری بر معیا رهای جوانان دهه شصتی برای تشکیل خانواده گذاشت و جوانان از سلبریتی ها و بازیگران هالیوود الگو برداری کردند. به اصطلاح زن خوب و مرد خوب برای زندگی، آن چیزی است که رسانه ها تبلیغ می نمایند.

مسائل اجتماعی ومالی میانبری برای رسیدن به بحران تجرد قطعی

امروزه 90 درصد از جوانان براین باورند که تا شغل مناسب نباشد، تشکیل خانواده روا نیست. افزون برآن موقعی یک پسر شهامت تشکیل خانواده را بدست می آورد که موقعیت اجتماعی مناسبی داشته باشد و این امر از راه کسب وکار مناسب بدست می آید. مصداق این امر در گذشته مشهود است؛ زمانی که نرخ بیکاری در نازل ترین حد خود بوده و میانگین سن ازدواج جوانان نسبت به گذشته کمتر بوده است. در سال 1395 نرخ بیکاری در کشور 4.12 و میانگین سن ازدواج پسران 27.4 بوده است. این آمار نسبت به سرشماری سال های قبل افزایش داشته است.

35 سالگی سقف باروری بانوان!

یکی دیگر از عواملی که موجب تجرد دختران دهه شصتی می گردد، ترس از عدم باروری خانم های بالای 35 سال است. درحالی که این باوری غلط است و سزاوار است که رسانه ها، سریال ها یا طب سنتی یا...، اینکه بانوان با مراقبت هایی تا حدود سن 48 سالگی قادر به فرزندآوری هستند را انتشاردهند تا عوام بابت فرزندآوری نگرانی نداشته باشند.

اهدای وام ازدواج بیشتر به دختران زیر 23 سال داغ دل دختران دهه شصتی را بیشتر می نماید. اهدای تسهیلات برای ازدواج در سنین پایین نه تن ها بد نیست؛ بلکه راهگشا هم هست؛ اما امروزه ما با معضلی به نام تجرد دختران دهه شصتی دست و پنجه نرم می کنیم که این معضل نسبت به ازدواج درسنین پایین ارجح تر است؛ بنابراین باید تسهیلاتی هم مخصوص به دختران دهه شصتی درنظر گرفت. از جمله نهاد هایی که متولی این تسهیلات هست وزارت ورزش و جوانان می باشد که فعالیت قابل توجهی در زمینه ازدواج و خانواده نداشته، اما به ظاهر این وزارت برای جوانان است.

کلید حل معضل؛ اشتغال

ازآنجا که اشتغال از اساسی ترین مسائل جوانان است، باید برای حل آن تدابیری اندیشید. به گفته کارشناسان این حوزه، به دلیل تغییرات روزافزون جامعه کسب مهارت های نو برای جوانان از اهمیت بالایی برخوردار است. علاوه براین معتقدند میدان دهی به جوانان تاثیربسزایی در موفقیت آنان دارد.

قوانینی که راه چاره های درستی نیستن!

در پرتو کوشش برای تسهیل ازدواج قوانینی تصویب گشت. مانند قانون 15 ساله خاک خورده تسهیل ازدواج جوانان که درآن تسهیلات بسیارمهم و چاره سازی مطرح شده است. به نظرمی رسد قانون تسهیل ازدواج با تصویب قانون جوانی جمعیت، به حاشیه رانده گردد و این در حالی است که قانون جوانی جمعیت بسیاری از وجوه ازدواج را نادیده گرفته است. افزون برآن این قانون (طرح جوانی) به زمان طولانی احتیاج دارد و نسخه مناسبی برای رهایی از بحران تجرد دهه شصتی ها نیست؛ به خصوص که عمر بلندمدت این قانون 5 سال است. سزاوار است مجلس شورای اسلامی و دستگاه قضایی درباره تسهیل ازدواج جوانان برخورد قاطع داشته باشند. در این زمینه کوشش برای اصلاح و بازنگری قانون تسهیل ازدواج جوانان از اهمیت بسیار بالایی برخورداراست تا بتوان گامی موثر درجهت آسان سازی ازدواج جوانان برداشت.

بنا بر نظرات کارشناسان حوزه جوانان و خانواده برای عبور از این موانع علاوه براصلاح قوانین موجود؛ دربرنامه ریزی برای جوانان باید از تجربیات سایر کشور ها در این زمینه بهره برد. همچنین تفاوت های فرهنگی، مالی و اجتماعی را نباید نادیده گرفت. همچنین بهتر است در ارائه تسهیلات برای آسان سازی ازدواج به همه افراد توجه گردد. برای این منظور می توان علاوه بر ارائه تسهیلات به زوجین جوان، امتیازات و حمایت هایی را برای ازدواج در سنین بالا درنظر گرفت؛ مراقبت های ویژه از خانم های باردار بالای 35 سال با هزینه کمتر یکی از تسهیلاتی است که می توان برای این قشر لحاظ کرد.

حناسادات مطلبی - کارشناسی علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی

انتشار یادداشت های دانشجویی به معنای تأیید تمامی محتوای آن توسط خبرنگاران نیست و صرفاً منعکس نماینده نظرات گروه ها و فعالین دانشجویی است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 26 اسفند 1399 بروزرسانی: 26 اسفند 1399 گردآورنده: footballgahan15.ir شناسه مطلب: 1436

به "نسخه تجرد جوانان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نسخه تجرد جوانان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید