نقش توئیتر در انتخابات آمریکا

به گزارش مجله فوتبال دوستان، به گزارش خبرنگاران، سال 2020 سال نقش آفرینی شبکه های اجتماعی در عرصه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بود و به جرأت می توان گفت این شبکه ها در زمینه تأثیرگذاری بر افکار عمومی و جهت دهی به اذهان مردم نقش قابل توجهی ایفا کردند.

نقش توئیتر در انتخابات آمریکا

اگر در سال 2016 دونالد ترامپ با دسترسی غیرقانونی به پست ها و اطلاعات کاربری بیش از 80 میلیون کاربر آمریکایی فیس بوک به وسیله شرکتی انگلیسی به نام کمبریج آنالیتیکا توانست از نظرات و دیدگاه های آنها آگاه شده و برای هر یک از آنها تبلیغات هدفمند ارسال کند، به گفته کارشناسان در سال 2020 شرایط به ضرر وی تغییر کرد و بعضی شبکه های اجتماعی تصمیم گرفتند در قبال وی و مطالب جنجالی و دروغین ارسالی او با جدیت و سرسختی موضع بگیرند و اجازه انتشار گسترده آنها در فضای مجازی را ندهند.

محدودیت های بی سابقه توئیتر در رابطه با انتخابات آمریکا

توئیتر در ماه های منتهی به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 محدودیت های زیادی در خصوص توئیت های ترامپ اعمال کرد و بعد از برگزاری انتخابات هم توئیت های وی در خصوص تقلب و کلاهبرداری در انتخابات، مسائل رأی گیری پستی و پیروزی خودش در انتخابات را به شیوه های مختلف محدود یا به عنوان محتوای دروغین علامت گذاری کرد.

توئیتر حساب کاربری دونالد ترامپ را بارها و بارها به علت انتشار محتوای دروغین و جعلی محدود و حتی بعضی پست های وی را حذف نموده و هشدار داد که در صورت نقض سیاست های توئیتر این کار را باز هم ادامه می دهد و سختگیری در این زمینه را بعد از انتها ریاست جمهوری ترامپ تشدید می نماید.

به گفته شانون مک گریگور دانشیار دانشگاه کارولینای شمالی، در خصوص ضرورت محدود کردن حساب کاربری دونالد ترامپ در توئیتر بین دانشگاهیان، روزنامه نگاران و بخش زیادی از افکار عمومی اجماع وجود داشت. در عین حال توئیتر در این زمینه بسیار سختگیرانه تر از فیس بوک و یوتیوب عمل کرد و لذا ترامپ نیز در این زمینه در واکنش به توئیتر واکنش های تندی نشان داد.

سخت گیری درباره بازنشر محتوای به گفته توئیتر جعلی

شانون مک گریگور در مصاحبه با سایت ادویک گفته است: توئیتر برای مقابله با توئیت های دروغین ترامپ از روش های فناورانه و هم از کنترل های انسانی استفاده کرد. فیس بوک و یوتیوب برای جلوگیری از بازنشر مطالب ارسالی به وسیله حساب های ترامپ به الگوریتم های محدودنماینده یا مسدودنماینده خاص متوسل نشدند، اما توئیتر بازنشر توئیت های به گفته خود جعلی ترامپ را به شیوه های مختلف محدود کرد.

سیوهوا شن استادیار دانشگاه کالیفرنیا در مصاحبه با ان پی آر گفت: قدرت واقعی شبکه های اجتماعی برگرفته از گسترش و توزیع پیغام های مختلف است. توئیتر در این زمینه و برای محدود کردن میزان بازنشر پست های ترامپ نسبت به فیس بوک بیشتر کوشش کرد تا جلوی بازنشر اخبار به گفته خود، دروغین را به وسیله حساب ترامپ بگیرد.

سختگیری توئیتر در قبال پست های ترامپ از زمان شروع تظاهرات معترضان به قتل جرج فلوید در تابستان گذشته شروع شده بود. ترامپ در واکنش به این اعتراض ها معترضان را تهدید به واکنش خشن و اعمال زور توسط پلیس کرد. توئیتر هم در واکنش بعضی پست های ترامپ را محدود یا علامت گذاری کرد. اما فیس بوک در قبال همان مطالب سخت گیری خاصی را اعمال نکرد. سکوت فیس بوک در برابر این توئیت های جنجالی ترامپ باعث شد بسیاری از شرکت های تجاری و آگهی دهندگان ارسال تبلیغات برای انتشار در فیس بوک را متوقف نموده و از رویکرد سختگیرانه توئیتر پشتیبانی نمایند.

نیمی از پست های ترامپ در یک روز برچسب خوردند

فعالیت های توئیتر برای محدود کردن توئیت های دونالد ترامپ در روزهای منتهی به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شدت گرفت و آنالیز های نیویورک تایمز نشان می دهد این شبکه اجتماعی در پنجشنبه منتهی به روز رأی گیری نیمی از 14 پست ارسالی ترامپ را به عنوان مطالب حاوی اطلاعات گمراه نماینده یا مطالب منازعه برانگیز برچسب زد.

در روز بعد یعنی آدینه نیز توئیتر از 44 توئیت و ری توئیت ارسالی ترامپ 15 مطلب را به شیوه مشابهی برچسب زد. در همین روزها مارک زاکربرگ مدیرعامل فیس بوک توضیح داد که قصد ندارد مشابه توئیتر عمل نموده و به دنبال آنالیز صحت و سقم ادعاهای ترامپ نخواهد بود. در روزهای بعد از برگزاری انتخابات هم توئیتر بعضی توئیت های ترامپ در خصوص تقلب در انتخابات را مخفی کرد و تنها در صورت کلیک بر روی متن هشدار توئیتر مشاهده این توئیت ها ممکن می شد.

توئیتر از این طریق بازنشر این مطالب و تأثیرگذاری آنها بر روی افکار عمومی را کند کرد.

ستاد انتخاباتی ترامپ مدعی شد هدف از این اقدام ساکت کردن رئیس جمهور آمریکاست اما سخنگوی توئیتر در واکنش گفت این شرکت علیه توئیت های حاوی مطالب دروغین موضع گیری می نماید و هر مطلبی که حاوی ادعای پیروزی دروغین یا اطلاعات گمراه نماینده باشد را حذف خواهد نمود.

پیش بینی می گردد توئیتر بعد از انتها دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ در قبال وی همچنان بسیار سختگیرانه عمل کند و در صورت تکرار انتشار اخبار جعلی و دروغ توسط وی حساب کاربری وی را تعلیق و حتی مسدود کند.

نقش پر رنگ توئیتر در جریان انتخابات آمریکا

در همین زمینه دکتر میثم علیزاده، استاد دانشگاه هاروارد و پژوهشگر فوق دکتری علوم اجتماعی محاسباتی با خبرنگاران مصاحبه نموده است. وی در این باره به مهر می گوید: توئیتر در جریان انتخابات آمریکا خیلی فعال بود. خودش را از سایر پلتفرم ها جدا کرد و اقدامات موثری را به صورت شفاف انجام داد. همچنین از یک سال قبل از انتخابات هرگونه تبلیغات سیاسی را ممنوع نمود. این به این معنا نبود که یک کاربر ساده نمی توانست درباره انتخابات حرف بزند بلکه به این معنا بود که اگر سفارشاتی که پلتفرم ها برای تبلیغات از شرکت ها می گرفتند، جهت گیری سیاسی داشت آن را قبول نمی کرد. این شبکه اجتماعی در واقع بخشی از درآمد خود را از این طریق حذف کرد.

وی با بیان اینکه توئیتر در زمینه مقابله با اخبار جعلی نیز پیش قدم بود و اقداماتی انجام داد، گفت: کرونا در این زمینه به پلتفرم ها یاری کرد. به دلیل ابعاد و خسارات جانی که کرونا داشت، پلتفرم ها دست به کار شدند و برای مقابله با اخبار جعلی اقداماتی را انجام دادند. مثلاً همین توئیتر اقدام به برچسب زنی توئیت های چند رئیس جمهور زد و گفت که مطالب این افراد درباره کرونا حاوی اطلاعات نادرستی است. این اقدام یک تابوشکنی بود از این رو که می توان توئیت افراد مهمی مانند روسای جمهور کشورهای مختلف را مورد درست نمایی و صحت سنجی قرار داد.

علیزاده اضافه کرد: این اقدام مقدمه ای شد تا توئیتر در جریان انتخابات آمریکا نیز با کمترین هزینه دست به چنین اقداماتی بزند.

وی گفت: در ابتدای امر، ترامپ موقعی که رأی گیری به صورت پستی در بسیاری از حوزه های انتخابی مطرح شد و مورد موافقت نهادهای ذیربط نهاده شد، توئیت زد که این شیوه رای گیری باعث تقلب می گردد و توئیتر هم سریع برچسب زد و گفت که این اطلاعات درست نیست. همچنین در جریان انتخابات موقعی که فردی درون خاک آمریکا می خواست توئیت های مرتبط با انتخابات و سیاست را ریتوئیت کند، توئیتر پیغامی می داد مبنی بر اینکه آیا می خواهید مطلبی هم درباره چیزی که ریتوئیت می کنید، بنویسید؟ این پلتفرم از این طریق می خواست به نوعی مطمئن گردد که فرد مطلب را مطالعه نموده است.

استاد دانشگاه هاروارد گفت: نتیجه مطالعه ای که توئیتر در این زمینه انجام داد، نشان داد که این امر، نرخ کلیک کردن روی مطلبی که فرد می خواست ریتوئیت کند را 30 تا 40 درصد افزایش داد. یکی از دلایل انتشار اخبار نادرست این بود که افراد لینک را باز نمی کردند و بدون مطالعه ریتوئیت می کردند.

آیا توئیتر نتیجه انتخابات آمریکا را معین کرد؟

وی در پاسخ به این پرسش مهر که اقدامات توئیتر چقدر در نتیجه نهایی انتخابات آمریکا موثر بوده است، گفت: پاسخ دادن به اینکه این اقدامات در نتیجه نهایی انتخابات آمریکا موثر بوده است یا نه خیلی سخت است. در انتخابات 2016 هم بحث هایی مطرح شد و گفتند که اقدامات فضای مجازی در نتیجه انتخابات تأثیرگذار بوده است اما مطالعات بعدی و جمع بندی محققان این ادعاها را رقیق تر کرد. اکنون نیز خیلی بعید می دانند که اقدامات توئیتر و سایر شبکه ها بتواند اثرگذاری از جنس تغییر رأی در انتخابات آمریکا داشته باشد.

علیزاده اضافه کرد: به دلیل اینکه داده ها در اختیار محققان نیست، مطالعه با استفاده از داده روی این زمینه انجام نشده است.

وی همچنین تأکید کرد: بعضی از اقدامات در توئیتر می تواند به دو قطبی شدن فضا در جریان انتخابات آمریکا دامن بزند. از سوی دیگر شاهد این نیز بودیم که میزان مشارکت در انتخابات زیاد بود. این توئیت ها و اقدامات توئیتر نظیر برچسب جعلی و نادرست زدن روی بعضی توئیت ها به ویژه توئیت های ترامپ، می تواند روی افرادی که با ترامپ خیلی هماهنگ نبودند و طرفدارش نبودند نیز تأثیر گذار باشد. مثلاً فردی بوده که برنامه ای برای شرکت در انتخابات نداشته اما این اقدامات در توئیتر و این توئیت ها باعث شده تحریک گردد و رأی دهد.

وی با تأکید بر اینکه بحث اثرگذاری فعالیت های آنلاین در رسانه های اجتماعی بر اتفاقات آفلاین و سطح جامعه بحث بسیار سخت و پیچیده ای است، گفت: شاید فقط 4 یا 5 مقاله علمی و جامع قابل استناد در کل دنیا در این زمینه داشته باشیم.

این پژوهشگر و استاد دانشگاه هاروارد گفت: تئوری پردازی، نظریه و برآورد زیاد بوده اما ما در دانشگاه به عنوان محقق تا چیزی اثبات نگردد آن را قبول نمی کنیم.

علیزاده گفت: نظر من این است که این گونه اقدامات توئیتر بیشتر منجر به افزایش دو قطبی در جامعه آمریکا می گردد. گفتمان را کمتر می نماید و احتمال تنش بیشتر می گردد. به ویژه اگر اخبار نادرستی که توسط توئیتر برچسب زده می گردد درباره موضوعات چالش برانگیز باشد.

وی همچنین یادآور شد: مطالعه ای که چنین تأثیراتی را برای مدت زمان زیاد (مثلاً چند سال) در نظر گرفته باشد، نداریم.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 16 بهمن 1399 بروزرسانی: 16 بهمن 1399 گردآورنده: footballgahan15.ir شناسه مطلب: 1354

به "نقش توئیتر در انتخابات آمریکا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقش توئیتر در انتخابات آمریکا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید