نگاهی به ظرفیت های گردشگری منطقه خانگرمز

به گزارش مجله فوتبال دوستان، استان همدان با دارابودن 6 منطقه حفاظت شده از ظرفیت های عظیمی برای توسعه گردشگری طبیعی برخوردار بوده و در نخستین قدم با انجام مطالعات خانگرمز درصدد شناساندن داشته های خود است.

نگاهی به ظرفیت های گردشگری منطقه خانگرمز

اگر علاقمند به سفر با بهترین تور کانادا هستید با ما همراه شوید

به گزارش خبرنگاران آنلاین به نقل از مهر، استان همدان در حوزه محیط زیست طبیعی با داشتن 6 منطقه حفاظت شده به وسعت 61 هزار هکتار و 13 منطقه شکار ممنوع به وسعت 158 هزار هکتار پتانسیلی غنی برای تقویت گردشگری طبیعی در اختیار دارد.

بر اساس آمار؛ محیط زیست استان همدان 11. 3 درصد از مساحت استان همدان را در راستای حفاظت از گونه های گیاهی و جانوری و حفظ ذخایر ژنتیکی کشور و حفظ تعادل اکولوژیک، تحت مدیریت کنترل و نظارت خود دارد.

مناطق حفاظت شده خانگرمز، شراء، ملوسان، شیرین سو، آلموبلاغ، لشگردر، گلپرآباد، آق گل از جمله این ظرفیت ها است که هر کدام به تنهایی می تواند برای توسعه گردشگری طبیعی در استان همدان وارد عمل گردد.

لزوم توجه به ظرفیت های محیط زیستی

در میان ظرفیت های محیط زیستی استان همدان منطقه حفاظت شده خانگرمز به طور ویژه مورد توجه است و کوشش برای شناساندن آن در کشور و دنیا برنامه ریزی شده تا از این رهگذر آورده های بسیار خوب و قابل توجهی برای استان همدان حاصل گردد.

خانگرمز منطقه ای با اکوسیستم کوهستانی است که نام خود را از کوهی به همین نام گرفته و محدوده ای قله مخروطی با چشم اندازی زیبا است که در 34 کیلومتری غرب تویسرکان و جنوب غربی رشته کوه الوند و شرق دشت اسدآباد قرار گرفته و راه دسترسی آن به وسیله جاده تویسرکان به کنگاور و جاده فرعی روستاهای لاشجرد و کنجوران علیا فراهم است.

6 رشته چشمه دائمی و یک سرآب در دل کوه منابع آب خانگرمز و آب شرب وحوش را فراهم نموده است این منطقه از لحاظ پوشش گیاهی و تنوع گونه های گیاهی و مرتعی و منابع تغذیه ای وحوش بسیار غنی و بیشتر از نوع گون و بله گوش است و 6 رشته چشمه دائمی و یک سرآب در دل کوه منابع آب خانگرمز و آب شرب وحوش را فراهم نموده است.

منطقه خانگرمز با توجه به برخورداری از شرایط و عوامل زیستی مناسب حیات وحش از جمله دور بودن از جهت جاده اصلی، محصور بودن جبهه شمالی آن توسط رشته کوه الوند و منابع آب کافی، جمعیت جانوری قابل توجهی را در خود جای داده است و مهمترین زیستگاه کل و بز وحشی، قوچ و میش استان به شمار می رود.

همین ویژگی ها منجر به آن شد که مطالعات توجیهی تفصیلی منطقه حفاظت شده خانگرمز برای جذب سرمایه گذاران حوزه گردشگری و سرمایه گذاری در خانگرمز انجام گردد.

این مطالعات طرح کاملی ارائه می دهد که شامل برنامه های دراز مدت، میان مدت و بلند مدت، زون بندی منطقه و برنامه برای هر زون، ارائه راه حل برای بهبود شیوه های بهره برداری، اولویت بندی برنامه ها با چارچوب زمانی تعیین، برنامه های توسعه و دستورالعمل های اجرایی در قالب دو کتابچه است.

همچنین بر اساس این طرح زمان بازدید گردشگر از منطقه حفاظت شده خانگرمز از فروردین تا مهر ماه در نظرگرفته شده و پیش بینی اولیه نیز حضور 56 هزار و 700 نفر گردشگر در سال است.

12 روستا در محدوده منطقه حفاظت شده خانگرمز واقع شده اند

طبق آنالیز های انجام شده 12 روستا در محدوده منطقه حفاظت شده خانگرمز واقع شده اند و بر همین اساس مشارکت جوامع محلی در فعالیت های برنامه ریزی شده طرح گردشگری خانگرمز تویسرکان از اصول این طرح است تا جوامع محلی نیز از عواید حاصل از حضور گردشگر در منطقه بهره مند شوند.

این طرح مطالعاتی منطقه حفاظت شده خانگرمز را به 8 بخش تقسیم بندی نموده و هر کدام نحوه بهره برداری و حفاظت مجزایی دارد و پیش بینی موزه، فروشگاه محصولات محلی، امکانات درمانی، محوطه کمپینگ، اجرای تورهای گردشگری و آمفی تئاتر از جمله مواردی است که در بخش طبیعت گردی متمرکز این منطقه احداث می گردد.

اما در خصوص پیروزیت یا عدم پیروزیت اجرای این طرح فعالان محیط زیست استان همدان نظراتی دارند به طوری که یک فعال محیط زیست در این زمینه با بیان این که اجرای طرح های گردشگری در مناطق محیط زیستی باید با تامل و درایت انجام گردد تا به زیست بوم منطقه آسیب نزند، گفت: قبل از اجرای طرح گردشگری باید اهالی منطقه را باید نسبت به اتفاق حضور گردشگران توجیه کرد تا انان نیز گردشگران را توجیه نمایند.

جذب گردشگر برای مناطق محیط زیستی طرح شنماینده ای است و باید با احتیاط عمل کرد

بهنام نادری فصیح با بیان این که اگر هر گردشگری وارد منطقه گردد و آرامش منطقه حفاظت شده را بر هم بزند طرح با شکست روبرو خواهد شد، گفت: جذب گردشگر برای مناطق محیط زیستی طرح شنماینده ای است و باید با احتیاط عمل کرد.

وی با بیان این که ایجاد اقامتگاه بوم گردی در بعضی طرح ها هدفگذاری شده است، گفت: اقامتگاه بوم گردی به اقتصاد اهالی منطقه یاری خواهد نمود کمااینکه می توان راهنمایان محیط زیستی را در منطقه فعال کرد و پرورش داد و از این منظر اقتصاد قابل قبولی محقق خواهد شد.

این فعال محیط زیست با بیان این که باید با برنامه پیش رفت تا پیروز ظاهر شد، گفت: پیش از اجرای طرح باید با اهالی صحبت و آنها را توجیه کرد تا مشارکت در اجرای برنامه بالا رود.

نادری فصیح منطقه حفاظت شده خانگرمز را مهمترین منطقه حفاظت شده استان همدان برشمرد و با بیان این که بیشترین تعداد وحوش استان همدان در این منطقه زندگی می نمایند، گفت: منطقه خانگرمز مهمترین منطقه حفاظت شده در استان همدان محسوب می گردد و باید به واسطه بهر همندی از توان دهیاران و یا حتی فعالان انجمن های زیست محیطی شرایط را برای اجرای هر طرحی مهیا کرد.

وی با تاکید بر این که اهالی منطقه باید در خصوص زندگی حیوانات و محلی که در حال حفاظت است اطلاعات کسب نمایند، گفت: اگر اهالی از آنچه باید آگاه نباشند قادر به توجیه گردشگر نخواهند بود و حضور گردشگران در منطقه بار منفی به دنبال خواهد داشت.

وی باتاکید بر این که اگر نتوانیم همراهی مردم و ذینفعان طبیعت را جذب کنیم تمامی مناطق محیط زیستی استان همدان در معرض تهدید بیش از پیش قرار می گیرند، گفت: طی سال های اخیر جمعیت حیات وحش در منطقه حفاظت شده خانگرمز افزایش داشته است.

خاتمه مطالعات طرح گردشگری منطقه حفاظت شده خانگرمز

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان نیز در این خصوص از خاتمه مطالعات طرح گردشگری منطقه حفاظت شده خانگرمز اطلاع داد.

محسن جعفری نژاد بسطامی بیان نمود: با تقویت جوامع محلی به وسیله راه اندازی خانه های بوم گردی در اطراف این منطقه و رونق اقتصاد محلی با استفاده از تولیدات بومی، همچنین حضور سرمایه گذار برای اجرای طرح می توان در راستای گردشگری پایدار مناطق حفاظت شده استان گام ها اثربخشی برداشت.

وی تاکید نمود: طرح قرق های اختصاصی به منظور گردشگری با ضابطه برای علاقه مندان به شکار قانونی برای این منطقه در استان همدان آماده است و حضور سرمایه گذاران می تواند این طرح ها را به منصه ظهور برساند و ظرفیت های مالی بزرگی در استان ایجاد کند.

خانگرمز تنها نمونه ای از مناطق حفاظت شده محیط زیست استان همدان است که گنجینه ای از گونه های مختلف گیاهی و جانوری را در خود جای داده که به طور حتم با اجرای پیروز طرح پیشنهادی ظرفیتی برای تقویت گردشگری همدان خواهد بود.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 21 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: footballgahan15.ir شناسه مطلب: 503

به "نگاهی به ظرفیت های گردشگری منطقه خانگرمز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگاهی به ظرفیت های گردشگری منطقه خانگرمز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید