هزینه کردن در بخش آموزش و پژوهش کشور، فراوری ثروت برای آینده است

به گزارش مجله فوتبال دوستان، معاون اداری اقتصادی و مدیریت منابع وزارت علوم با تاکید بر لزوم تأمین و تخصیص به موقع اعتبارات در آموزش عالی کشور، هزینه کردن در بخش آموزش و پژوهش کشور را زمینه فراوری ثروت برای آینده دانست.

هزینه کردن در بخش آموزش و پژوهش کشور، فراوری ثروت برای آینده است

به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران، به نقل از وزارت علوم، اولین جلسه هم اندیشی در موضوع اقتصاد آموزش عالی با محور تامین منابع و مدیریت مالی دانشگاه های کشور با حضور معاون اداری، مالی و مدیریت منابع، مدیرکل حوزه وزارتی، نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی و بعضی از روسای دانشگاه ها برگزار گردید.

علی خطیبی، معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم در این جلسه با اشاره به رویکرد وزارت علوم در دوره مدیریت تازه مبنی بر حل مسائل و مسائل مالی دانشگاه ها با اشاره به لزوم بازنگری در اقتصاد آموزش عالی کشور، به ضرورت بهره مندی از تجربیات روسای دانشگاه ها و توجه به اقتصاد نوین آموزش عالی و بعلاوه توانمندسازی دانشگاه ها در استقلال مالی تاکید نمود.

وی اضافه نمود: با توجه به محدودیت منابع اعتباری کشور و تخصیص کم اعتبارات، نظام آموزش عالی کشور با مسائل مالی فراوانی دست و پنجه نرم می نماید. بعلاوه 80 درصد بودجه تخصیصی صرف پرداخت حقوق می گردد و هزینه های اجتناب ناپذیر و ضروری دانشگاه ها با مسائل عدیده ای روبرو است.

خطیبی ادامه داد: ردیف بودجه پژوهشی دانشگاه ها طی سال های اخیر فرایند کاهشی داشته است و انتظار داریم نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی در این راستا به آموزش عالی کشور نگاه ویژه داشته باشند تا رشد بودجه دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی متناسب با تورم حاکم در کشور باشد.

وی گفت: رویکرد وزیر علوم تحقیقات و فناوری نیز توجه به امر پژوهش بسیار ویژه است و رساله های پژوهشی کاربردی که بتواند نیازی از جامعه را برآورده نمایند مورد حمایت قرار خواهد گرفت.

معاون اداری مالی و مدیریت منابع وزارت علوم گفت: با کسری بودجه و کاهش اعتبارات، دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی، مسائل فراوانی در آماده سازی خوابگاه ها و سالن های غذاخوری و تجهیز یا تعمیر آزمایشگاه ها و کارگاه ها برای حضور دانشجویان دارند که البته امیدواریم در لایحه بودجه سال 1401 با توجه به نیازسنجی هایی که از سیستم آموزش عالی انجام شده، شاهد حل مسائل عدیده دانشگاه ها باشیم.

وی بعلاوه گفت: با شیوع بیماری کویید 19 و با توجه به کاهش قرارداد های ارتباط با صنعت، عایدی های اختصاصی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کاهش داشته است که امیدواریم با واکسیناسیون عمومی و برطرف بسیاری از محدودیت ها، فعالیت های پژوهشی دانشگاه ها در مراکز صنعتی رونق بگیرد. این مهم جزو اولویت دارترین برنامه های وزارت علوم است که گام های اساسی در این راستا برداشته خواهد شد.

معاون اداری مالی و مدیریت منابع وزارت علوم اضافه نمود: از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی، کمیسیون برنامه و بودجه و جناب آقای خدابخشی که خود از بدنه دانشگاهی هستند و سال ها نیز در صندوق رفاه دانشجویان فعالیت داشتند و با مسائل این حوزه آشنایی کامل دارند، انتظار داریم تعاملی سازنده با وزارت علوم برقرار نمایند تا بتوان گام های اساسی و اثرگذار برای برطرف مسائل مالی آموزش عالی کشور برداریم.

وی تاکید نمود: آموزش عالی نیازمند توجه ویژه است و هر چقدر در بخش آموزش و پژوهش کشور هزینه کنیم، چندین برابر آن را طی سال های بعدی برداشت خواهیم کرد. هزینه کردن در بخش آموزش و پژوهش کشور، فراوری ثروت برای آینده است.

علی شمسی پور، مدیرکل حوزه وزارتی نیز در این جلسه ضمن تاکید بر ضرورت گفتگو و همفکری در موضوع های اساسی آموزش عالی به ارائه راه چاره های اثربخش مسائل دانشگاه در جلسات هم اندیشی و اتاق فکر و برقراری ارتباطات موثر و تنگاتنگ با اعضای کمیسیون برنامه و بودجه کشور تاکید نمود.

خدابخشی نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی نیز بر لزوم توجه به تامین منابع مالی و عایدیی پایدار در بودجه عمومی کشور و آموزش عالی در چارچوب قوانین و مصالح دانشگاه ها تاکید نمود و آنالیز امکان تامین منابع از ظرفیت های داخلی کشور را مورد توجه قرار داد.

وی همکاری کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با وزارت علوم در تنظیم بودجه سال 1401 با رویکرد اقتصاد نوین آموزش عالی را نیز مورد توجه قرار داد.

در ادامه روسای دانشگاه های مدعو با اشاره به مسائلی که دارند، به ترسیم شرایط موجود دانشگاه ها و طرح پیشنهاد هایی برای مدیریت مالی اثربخش تا انتها سال شمسی پرداخته و راه چاره هایی برای پیشنهاد در برنامه هفتم توسعه کشور در زمینه آموزش عالی ارائه کردند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 3 آذر 1400 بروزرسانی: 3 آذر 1400 گردآورنده: footballgahan15.ir شناسه مطلب: 1811

به "هزینه کردن در بخش آموزش و پژوهش کشور، فراوری ثروت برای آینده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هزینه کردن در بخش آموزش و پژوهش کشور، فراوری ثروت برای آینده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید