ویژگی های مخفی هواپیما که از آن ها بی اطلاع هستید
به گزارش مجله فوتبال دوستان، هواپیما ویژگی های مخفی زیادی دارد که ممکن است از آن ها بی اطلاع باشید یا در صورت روبرو با این ویژگی ها، به آن ها توجه نکرده باشید.
هواپیما یکی از پیچیده ترین اختراعات بشر است و از اجزا و بخش های بی شماری تشکیل شده است. این غول آهنی ویژگی های مخفی زیادی دارد که ممکن است حتی افرادی که سفرهایی هوایی زیادی دارند، از آن ها چیزی ندانند. از سویی دیگر، حتما در هنگام سفر با هواپیما اجزایی توجه شما را به خود جلب نموده اند که از کاربرد آن ها بی اطلاع بوده اید.
برای خرید بلیط هواپیما با استفاده از موتور جستجوی پرواز خبرنگاران می توانید قیمت بلیط فروشنده های مختلف را مقایسه و بلیط مقرون به صرفه هواپیما به مقصد مورد نظرتان را به آسانی بخرید.
در ادامه، به بیان مهم ترین ویژگی های مخفی هواپیما می پردازیم و کاربرد بعضی از اجزای آن را که ممکن است شما را کنجکاو نموده باشند، نیز بیان می کنیم.
مثلث کوچک بالای بعضی از پنجره ها
پنجره های هواپیما تنها برای تماشای منظره ها زیبا نیستند؛ بلکه یکی از بخش های مهم هواپیما هستند و در ایمنی آن نیز نقش مهمی دارند. در بالای چهار پنجره هواپیما یک مثلث کوچک مشکی قرار گرفته است که در هنگام بروز مشکل در هواپیما، راهنمای خوبی برای خدمه پرواز است. اگر خدمه پرواز احساس نمایند که مسئله ای در بال هواپیما و قسمت های متحرک آن یا حتی موتور به وجود آمده است، از پنجره هواپیما به بیرون نگاه نمایند و پنجره هایی که مثلث های کوچک در بالای آن ها قرار گرفته است، برترین دید را به آن ها می دهد.
وجود سوراخ کوچک در پنجره هواپیما
قاعدتا نباید در پنجره هواپیما سوراخی وجود داشته باشد، درست است؟ البته در خصوص این سوراخ قضیه کاملا فرق می نماید؛ زیرا وجود آن برای تامین امنیت مسافران و هواپیما اهمیت زیادی دارد و عدم وجود آن می تواند مسائل فاجعه باری برای مسافران ایجاد کند. پنجره هواپیما از سه لایه درونی، میانی و بیرونی تشکیل شده است و سوراخی از آن صحبت می کنیم. تنها در لایه میانی قرار گرفته است.
زمانی که هواپیما در ارتفاع بالای پرواز می نماید؛ فشار هوای اطراف آن به شدت کاهش می نماید؛ اما فشار هوا در داخل هواپیما بسیار بالا است و همین موضوع باعث می گردد فشار زیادی به پنجره ها وارد گردد؛ اما سوراخ موجود در لایه دوم و بعلاوه در لایه سوم، این فشار را از بین می برد. در خصوص لایه درونی پنجره هم باید بگوییم که این لایه تنها برای محافظت از لایه میانی و لایه بیرونی است.
وجود یک اتاق خواب مخفی
شاید تصور کنید که هیچ جای خوابی در هواپیما وجود ندارد؛ اما جالب است بدانید که بیشتر هواپیماها برای پروازهای طولانی مدت طراحی شده اند و طبیعتا باید دارای مکانی برای خواب یا استراحت کوتاه خدمه پرواز داشته باشند؛ همه هواپیماها یک اتاق خواب مخفی دارند که معمولا در جلوی هواپیما قرار گرفته است و خدمه می توانند برای خواب، مطالعه یا حتی فرار از دست مسافران عصبی از آن استفاده نمایند.
ایجاد فضای بیشتر در کنار صندلی با زدن یک دکمه
بیشتر افراد تصور می نمایند که دسته صندلی سمت راهرو ثابت است و نمی توان آن را حرکت داد؛ اما اگر کمی دست خود را در زیر آن حرکت دهید، دکمه ای را پیدا خواهید کرد که با زدن آن به سمت عقب، فضای کنار صندلی در حد چند میلی متر بیشتر می گردد و برای ران شما فضای بیشتری ایجاد می گردد.
با زدن این دکمه، دسته صندلی کمی به سمت بالا می رود و علاوه بر راحتی بیشتر باعث می گردد مسافرانی که مشکل جسمی یا معلولیت دارند، راحت تر از صندلی خود بیرون بیایند.
چفتی برای باز کردن در دستشویی از بیرون
یکی از مزیت های خوب در دستشویی هواپیماها این است که از بیرون نیز باز می شوند. شما می توانید در مواقع اضطراری با استفاده از چفتی که بالای علامت سیگار ممنوع وجود دارد، این کار را انجام دهید.
استفاده از دستگیره های نزدیک به سقف هواپیما برای راحت تر راه رفتن
یکی از مسائل آزار دهنده در هواپیما، ایجاد مزاحمت ناخواسته از سوی مسافران در حال رفت و آمد در راهروی هواپیما است. معمولا وقتی مسافران در حال رفت و آمد در راهروی هواپیما هستند، دستشان را روی قسمت پشت سری صندلی شما می گذارند؛ این کار هم باعث خجالت آن ها می گردد و هم باعث ایجاد مزاحمت برای شما می گردد. این کار زمانی که در حال خوردن نوشیدنی هستید یا خواب هستید، بیشتر آزار دهنده می گردد؛ حتی ممکن است خود شما هم در این موقعیت قرار بگیرید و از ایجاد مزاحمت برای دیگران خجالت بکشید.
معمولا در بیشتر هواپیماها دستگیره های ساده ای در شیار کوچکی که زیر محفظه بار بالای صندلی ها قرار گرفته است، نصب شده و می توانید دست خود را به آن ها بگیرید و بدون ایجاد مزاحمت برای سایر مسافران خود را به صندلی تان برسانید.
قلاب های زرد کوچک روی بال هواپیما
این قلاب کوچک که روی بال بسیاری از هواپیما دیده می گردد، نیز ممکن است باعث کنجکاوی شما شده است. این قلاب برای زمانی نصب شده است که هواپیما در آب فرود اضطراری داشته باشد یا سقوط کند. در چنین مواقعی ممکن است مسافران از هواپیما خارج شوند و خود را به بال آن برسانند. در چنین شرایطی می توانید با گرفتن یک طناب که سر دیگر آن را بین لولای در و قلاب های روی بال گیر انداخته اید، مانع لیز خوردن خود و افتادن در آب شوید.
استفاده از چند ماده شیمیایی برای فراوری اکسیژن
ماسک اکسیژن معمولا در تمام هواپیماهای بزرگ یافت می شوند؛ اما جالب است بدانید کپسولی که این ماسک ها به آن ها متصل هستند، اصلا حاوی اکسیژن نیست و حتی مانند کپسول های غواصی، هوای فشرده نیز در آن وجود ندارد.
کپسول های اکسیژن به علت حجیم و سنگین بودن در هواپیما قابل استفاده نیستند؛ بنابراین در هواپیماها از روش دیگری برای فراهم کردن اکسیژن استفاده می گردد. در هواپیما از ماده ای مرکب از چند ماده شیمیایی استفاده می گردد که در هنگام سوختن اکسیژن آزاد می نماید. مواد شیمیایی تشکیل دهنده این ماده جادویی شامل باریم پروکسید (پودر سفیدی که در وسایل آتش بازی استفاده می گردد)، سدیم کلرات (ماده ای برای از بین بردن علف هرز) و پتاسیم کلرات تشکیل شده است. گفتنی است در زمانی که آتش سوزی شدیدی در هواپیما، از ماسک اکسیژن استفاده نمی گردد؛ زیرا ممکن است پخش شدن اکسیژن باعث شعله ور شدن آتش گردد.
جاسیگاری های بی استفاده
بیست سال است که سیگار کشیدن در ارتفاع 10,500 متری ممنوع شده است؛ اما با این حال هنوز هم در بسیاری از هواپیماهای مدرن جاسیگاری دیده می گردد. علت وجود این جاسیگاری ها هم این است که ممکن است بعضی از افراد بدون اجازه سیگار بکشند و اگر خاکستر سیگار را در داخل هواپیما بریزند، ممکن است منجر به آتش سوزی گردد.
دستگیره های درهای خروج اضطراری
روی درهای خروج اضطراری هواپیما دستگیره هایی وجود دارند که در ظاهر بدون استفاده به نظر می رسند؛ اما در حقیقت این چنین نیست. معمولا در زمان تخلیه اضطراری مسافران وحشت زده می شوند و می خواهند خود را سریعا به تشک اضطراری تخلیه هواپیما برسانند و از آن خارج شوند. در چنین شرایطی مهماندارانی که در حال کنترل شرایط مسافران هستند، این دستگیره ها را سفت می گیرند تا مبادا فشار جمعیت باعث گردد آن ها قبل از تخلیه کامل مسافران، به بیرون پرت شوند.
ماسک گاز
این ماسک ها تنها زمانی که آتش سوزی بزرگی در هواپیما رخ می دهد، استفاده می شوند و TRX خدمه هایی که در حال خاموش کردن شعله های سوزان آتش هستند، از آن ها استفاده می نمایند و مسافران نیازی به استفاده از آن ها ندارند.
دست بند و دستگاه شوک
گاهی اوقات مسافران خاطی در طول پرواز مسائل زیادی را مسافران ایجاد می نمایند، به همین علت همواره یک دست بند در هواپیما وجود دارد که تا در صورت لزوم از آن استفاده گردد؛ البته دست بند های موجود در هواپیما معمولا پلاستیکی هستند و ظاهر آن ها شبیه دست بندهای پلیس نیست.
دستگاه شوک نیز یکی دیگر از ابزاری است که در هواپیما یافت می گردد. این دو وسیله معمولا در مکانی مخفی در کابین خلبان نگه داری می شوند.
منبع: کجارو / The Daily Telegraph