4 روش برای آبیاری گیاهان بیرون و درون خانه در طول سفر

به گزارش مجله فوتبال دوستان، بعضی از گیاهان را می توان تا مدت ها آبیاری نکرد اما با گیاهانی که مرتبا به آبیاری احتیاج دارند چه کنیم؟ با روش های زیر حتی به یاری دوستان و همسایه ها برای آبیاری هم احتیاج پیدا نمی کنید!

4 روش برای آبیاری گیاهان بیرون و درون خانه در طول سفر

روش اول: بطری آبیاری بسازید

1- مطمئن شوید خاک اشباع است. اگر خاک گلدان کاملا خشک است، تمام آب بطری را به خود می کشد. پس ابتدا خاک را به خوبی آبیاری و اشباع کنید.

2- یک بطری شیشه ای با گردنی لاغر تهیه کنید. بزرگی بطری بستگی به مساحتی دارد که می خواهید آبیاری اش کنید. مثلا یک بطری حدود 1 لیتری می تواند مساحتی به مقدار 38 در 56 سانتی متر مربع را برای 3 روز آبیاری کند. اگر می خواهید مساحت کوچکتری را آبیاری کنید، می توانید از بطری کوچک تر بهره ببرید.

3- بطری را پر از آب کنید، انگشت شست تان را بر دهانه آن بگیرید و آن را وارونه کنید. تمام بطری را پر از آب نکنید، تا جایی که گردن بطری آغاز می گردد آب بریزید. می توانید کود هم به آب اضافه کنید، این بسته به خواست خودتان است. انگشت تان را بر روی دهانه بطری قرار دهید و سپس آن را وارونه کنید. به سراغ گلدانی که می خواهید آبیاری گردد بروید و بطری را همانطور وارونه در خاک فرو کنید. همینطور که بطری را در خاک فشار می دهید آرام آرام انگشت تان را بردارید.

4- مطمئن شوید آب وارد خاک می گردد. اگر آب اصلا وارد خاک نشد احتمالش هست که دهانه بطری از طریق خاک مسدود شده باشد. اگر این رخ داد بطری را از خاک خارج کنید، دهانه آن را پاک کنید و بر روی دهانه یک توری بچسبانید و دوباره آن را در خاک قرار دهید.

روش دوم: سیستم آبیاری نخی درست کنید

1- خاک را آبیاری کنید. در این مورد هم خاک نباید خشک باشد و باید به خوبی آبیاری گردد.

2- یک شیشه مربا به حجم 1 لیتر تهیه کنید. این شیشه مربا نباید در جایی باشد که آفتاب مستقیم به آن بتابد وگرنه آبی که بعدا درون آن می ریزید، سریع بخار می گردد. اگر گیاه کوچک است یک شیشه مربای کوچک برای آن کفایت می نماید.

با این روش می توان گیاه را برای بیشتر از 1 هفته آبیاری کرد.

3- یک تکه بلند ریسمان (یا طناب) کتانی ببرید. این نخ باید به مقدار ای بلند باشد که از ته شیشه مربا تا سطح خاک گلدان برسد. اگر نتوانستید نخ کتانی پیدا کنید می توانید 3 تکه باریک از یک پارچه نخی ببرید و آنها را به هم بتابانید و از آن بهره ببرید. این نخ یا پارچه باید توانایی نگهداشتن آب را داشته باشد وگرنه این متد جواب نمی دهد.

4- ریسمان را درون شیشه جای دهید. همانطور که گفتیم ریسمان باید در ته شیشه قرار بگیرد. اگر گیاهانی با احتیاج آبی کم دارید می توانید از یک شیشه برای آبیاری 2 تا 3 گلدان هم بهره ببرید.

5- سمت دیگر ریسمان را درون خاک گلدان قرار دهید. نخ باید تا ته گلدان برسد. بعلاوه مطمئن شوید نخ را از معرض آفتاب مستقیم دور نگه داشته اید در غیر این صورت خشک خواهد شد.

6- شیشه مربا را با آب پر کنید. اگر گیاه را در مکانی با آفتاب مستقیم قرار داده اید، بد نیست برای شیشه مربا و ریسمان سایه بانی کوچک درست کنید. با این کار تبخیر کمتر خواهد شد.

7- مطمئن شوید که دهانه شیشه مربا از سطح گلدان بالاتر است. اگر سطح گلدان بالاتر است، یک کتاب یا هر شی دیگری زیر شیشه مربا قرار دهید تا بالاتر رود.

روش سوم: سیستم آبیاری قطره ای با بطری

1- مطمئن شوید خاک کاملا مرطوب است. اگر خاک مرطوب نباشد به یکباره تمام آب را به خود می کشد.

2- یک بطری پلاستیکی 2 لیتری تهیه کنید. از آنجایی که قرار است این بطری را در خاک دفن کنید، این متد بیشتر برای گلدانی ها بزرگ یا گیاهانی که در باغچه کاشته شده اند جواب می دهد.

3- با استفاده از میخ و چکش 2 سوراخ در ته بطری ایجاد کنید. اگر این مرحله را فراموش کنید آب در درون بطری می ماند و جلبک می بندد.

4- 3 تا 5 سوراخ هم در بدنه بطری ایجاد کنید. همین تعداد سوراخ کاملا کافی است. اگر سوراخ های زیادی در بطری ایجاد کنید آب خیلی سریع از داخل آن خارج می گردد.

سوراخ ها را در یک سمت بطری ایجاد کنید و وقتی بطری را درون خاک گذاشتید، این سوراخ ها باید به سمت گیاهی باشند که می خواهید آبیاری گردد.

5- در خاک حفره ای در کنار گیاه تان حفر کنید. حفره باید آنقدر عمیق باشد که تا دهانه بطری درون آن جای گیرد.

6- بطری را درون خاک بگذارید و سپس آن را پر از آب کنید. به آرامی خاک را در اطراف بطری بریزید و مواظب باشید که خاک داخل بطری نرود.

7- بسته به انتخاب خودتان درپوش بطری را بگذارید یا بردارید. اگر درب بطری را ببندید آب ارام تر تخلیه می گردد. این برای گیاهانی که آب کمی می خواهند و یا برای زمانی که می خواهید برای مدتی طولانی به سفر روید، عالی است. هر چه درب را سفت تر کنید آب کمتری از بطری خارج می گردد.

با ماژیک سطح آب را روی بطری علامت بزنید. چند ساعت بعد برگردید، اگر سطح آب اصلا پایین تر نرفته بود، درب بطری را کمی شل تر کنید. اگر سطح آب خیلی پایین تر رفته بود، درب را سفت تر کنید.

روش چهارم: گلخانه ای کوچک بسازید

1- یک کیسه پلاستیکی تهیه کنید. این کیسه باید به مقدار ای باشد که گیاه تان درون آن جا گردد. این کیسه باید شفاف باشد تا نور آفتاب از آن عبور کند. پلاستیک باعث می گردد تبخیر کمتر گردد و آبهای بخار شده دوباره درون گلدان بریزند.

2- یک حوله مرطوب را در ته پلاستیک قرار دهید و گلدان را روی آن بگذارید. حوله از خشک شدن خاک جلوگیری می نماید و گیاه را مرطوب نگه می دارد. اگر می خواهید چند گلدان را درون پلاستیک قرار دهید، باید به این نکته توجه کنید که برگ های گیاهان نباید با هم برخورد نمایند، در غیر این صورت آنها را در پلاستیکی دیگر قرار دهید.

3- کیسه را تا جایی که می گردد پر از هوا کنید و پلاستیک را گره بزنید. می توانید دم کیسه را با کش هم ببندید اما باید مطمئن شوید که کیسه کاملا مهر و موم شد است.

4- گیاهان را در معرض آفتاب مستقیم قرار ندهید. می توانید این گیاهان مهر و موم شده را درون یا بیرون از خانه نگهدارید اما نباید در آفتاب مستقیم قرارشان دهید. در غیر این صورت گیاهان درون کیسه از گرما پخته می شوند!

5- گیاهان بزرگ تر را درون وان نگه دارید. اگر گیاهان تان آنقدر بزرگ هستند که داخل پلاستیک جا نمی شوند، کف وان حمام را با پلاستیک و چند لایه روزنامه بپوشانید، گیاهان را روی آن قرار دهید. گیاهان را تا جایی آبیاری کنید که آب از سوراخ های زهکش خارج گردد و روزنامه ها را مرطوب کند. حالا پرده حمام را بکشید.

اگر می توانید چراغ ها را روشن بگذارید. اگر حمام تان اصلا نور ندارد گیاهان را در آن قرار ندهید.

با این روش ها دیگر نگرانی از بابت گیاهان تان نداشته باشید و با خیال راحت به سفر بروید.

منبع: فوت و فن / wikihow.com
انتشار: 20 مرداد 1401 بروزرسانی: 20 مرداد 1401 گردآورنده: footballgahan15.ir شناسه مطلب: 2057

به "4 روش برای آبیاری گیاهان بیرون و درون خانه در طول سفر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "4 روش برای آبیاری گیاهان بیرون و درون خانه در طول سفر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید