اختصاص اعتبار برای بازسازی و نوسازی قنوات کشور لازم است

به گزارش مجله فوتبال دوستان، خبرگزاری خبرنگاران-مدیرکل دفتر امور آب کشاورزی وزارتخانه گفت: با اهتمام ویژه دولت و مجلس شورای اسلامی، 400 میلیارد تومان اعتبار در امسال برای نوسازی و بازسازی قنوات پیش بینی شده است.

اختصاص اعتبار برای بازسازی و نوسازی قنوات کشور لازم است

جهت دریافت خدمات هزینه بازسازی ساختمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

به گزارش سرویس مالی خبرنگاران، رضا سرافرازی، اختصاص 400 میلیارد تومان جهت بازسازی قنوات را جهشی در حوزه اعتباری این سازه های آبی خواند و اضافه کرد: با این میزان اعتبار می توان 660 کیلومتر از رشته قنوات کشور را نوسازی و بازسازی کرد.

مدیرکل دفتر امور آب کشاورزی وزارتخانه ابراز امیدواری کرد: این اعتبار محقق و به موقع پرداخت گردد تا کار نوسازی، بازسازی و لایروبی قنوات طبق برنامه انجام و مطالبات پیمانکاران پرداخت گردد.

وی گفت: در سال 99 اعتباری بالغ بر 150 میلیارد تومان برای قنوات کشور پیش بینی شد که از این میزان حدود 59 درصد تخصیص یافت.

سرافرازی با بیان این که در سال گذشته بازسازی و نوسازی 383 کیلومتر رشته قنات هدفگذاری شده بود، گفت: با توجه به تخصیص تنها بخشی از اعتبار سال گذشته، در سطح نزدیک به 222 کیلومتر قنوات کشور نوسازی و بازسازی شدند.

وی خاطر نشان کرد که بیشترین حجم عملیات بازسازی و نوسازی قنوات در استان هایی مانند یزد، خراسان رضوی و جنوبی، کرمان، فارس و سیستان و بلوچستان که دارای بالاترین تعداد قنوات هستند، صورت گرفته است.

مدیرکل دفتر امور آب کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی اذعان داشت: در کشور 41 هزار رشته قنات داریم که تا به امروز نزدیک به 16 هزار کیلومتر از این قنوات بازسازی و نوسازی شده اند.

وی ادامه داد: باز سازی، نوسازی و بازسازی 10 هزار کیلومتر از قنوات در 20 استان کشور در اولویت قرار دارند که اجرای عملیات بازسازی و نوسازی آنها به 7 هزار میلیارد تومان اعتبار احتیاج دارد.

وی با اشاره به این که اعتبار قنوات کشور به عنوان یک منبع آبی تا به امروز مورد توجه ویژه قرار نگرفته است، اذعان داشت: این درحالی است که 14 درصد از منابع آبی کشور متاثر از آب قنوات است و نزدیک به 800 هزار هکتار از اراضی کشاورزی تحت پوشش 41 رشته قنات قرار دارند.

سرافرازی یادآور شد: قنوات در ایران چند قرن قدمت دارند و عمر بعضی از آن ها به هزار سال می رسد.

وی اضافه کرد: در حال حاضر برنامه ای برای توسعه قنوات کشور نداریم و هدف ما نگهداری و حفظ قنوات موجود است.

مدیرکل دفتر امور آب کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی، میانگین آبدهی هر رشته قنات را 10 لیتر در ثانیه عنوان نمود و گفت: بعضی از این قنوات 200 تا 400 لیتر در ثانیه آبدهی دارند و به مصرف فعالیت های کشاورزی می رسند.

وی درباره تاثیر نوسازی و بازسازی قنوات اذعان داشت: لایروبی و بازسازی قنوات در بعضی مناطق تا 200 درصد در آبدهی آن ها موثر است.

سرافرازی درباره مشارکت خیرین در حوزه بازسازی قنوات اذعان داشت: در سال های اخیر، خیرین مشارکت چندانی در بازسازی و نوسازی قنوات نداشتند و در خراسان های رضوی و جنوبی، آستان قدس رضوی یاری هایی در این زمینه ارائه شده است.

کدM-ch2531

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 10 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 30 شهریور 1400 گردآورنده: footballgahan15.ir شناسه مطلب: 1522

به "اختصاص اعتبار برای بازسازی و نوسازی قنوات کشور لازم است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اختصاص اعتبار برای بازسازی و نوسازی قنوات کشور لازم است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید