استون هنج یادمانی باستانی و اسرار آمیز، یکی از عجایب دنیا، تصاویر

به گزارش مجله فوتبال دوستان، استون هنج یادمانی پیش تاریخی است که تاریخچه ای بسیار طولانی و مرموز دارد. درواقع یادگاری از عصر برنز و دوران نوسنگی است که قدمت آن چیزی حدود 2000 تا 3000 پیش از میلاد تخمین زده شده است.

استون هنج یادمانی باستانی و اسرار آمیز، یکی از عجایب دنیا، تصاویر

به گزارشخبرنگاران: استون هنج در جنوب انگلستان، یکی از بناهای بزرگ سنگی که توسط مردم باستان در اروپا ساخته شده است. سازندگان استون هنج، از سال 3100 پیش از میلاد، سنگهای این بنا را به شکل چند دایره تو در تو، در مکان فعلی آن کار گذاشتند. احتمالاً از این دایره های سنگی برای مشاهده حرکات خورشید، ماه و ستارگان که در آن موقع طی مراسم مذهبی مورد پرستش قرار می دریافتد، استفاده می شده است. سنگهایی شبیه به آنچه که در این بنا به کار رفته، در مناطق دیگر مانند کارناک فرانسه و نیوگرنج ایرلند، یافت شده است.

کافیست کمی به این بنا نگاه کنید تا فورا از خودتان بپرسید این سنگ های چطور و توسط چه نیرویی و به چه دلیل اینگونه در کنار هم قرار گرفته اند؟ هدف از گذاشتن آنها چه بوده است؟

نکته حیرت آور اینجاست که این تخته سنگ ها به صورت یک دایره متحدالمرکز در کنار یکدیگر قرار گرفته اند چنانکه بعضی می گویند حرکت دادن سنگ های بزرگ الجثه به محل استقرارشان، یک کار بسیار بزرگ بوده است.

یک مطالعه نشان می دهد که یک هزار نفر در مدت 3 هفته می توانستند فقط یک قطعه سنگی را به استون هنج حمل نمایند که حتی با استفاده از چنین نیروی کار بزرگی، ساخت قسمت مرکزی بنا بیش از 10 سال طول می کشد.

نکته اسرار آمیز در خصوص این بنا این نیست که چرا این بنا ساخته شده است بلکه مهم تر این است که قرارگیری این سنگ ها در کنار یکدیگر به چه صورت بوده است و با چه قدرتی توانسته اند سنگ هایی با این وزن و حجم را در کنار یکدیگر قرار دهند.

یکی از پروژه هایی که منجر به پخش حقایقی از استون هنج در انگلستان شد، پروژه عکسبرداری زیر زمینی ای بود که از این سازه شد و در آن معین شد که این سنگ ها قبلا قسمتی از یک ساختمان پیچیده تر بوده اند، مثلا جایی برای برگزاری مراسم های آیینی، سکونتگاه هایی رازآلود و ناشناخته و… البته باز هم این تصاویر چیز زیادی نشان نمی دهند و معین شده است که این موضوع بسیار بسیار پیچیده تر از چیزی است که دانشمندان فکرش را می کردند.

بسیاری از متخصصان بر این باورند که این حلقه بزرگ سنگی در استون هنج برای نظارت و همچنین به عنوان معبدی برای ستایش کردن به کار می رفته است. آنها به خاطر شرایط قرار دریافت سنگ بزرگ به نام سنگ هیل (سنگ پاشنه) که 6 متر 20 پاارتفاع دارد و 35 تن وزن آن است، بر این باور هستند. هنگامی که در زمان تغییر تابستان 22 ژوئن، طولانی ترین روز سال، خورشید طلوع می نماید، به سنگ هیل می تابد و یک سایه بلند بوجود می آید که تدریجاً از مرکز بنا عبور می نماید. این امر ثابت می نماید که استون هنج بر اساس دستورات نجومی ساخته شده و اهداف مذهبی داشته است.

در سال 1960، منجم آمریکایی جرالد هاوکینگ چنین نظر داد که استونهنج، یک رصدخانه و تقویم پیچیده ای بود. تفاسیر نجومی استونهنج با وجود بی دقتی هایی که دارد هنوز هم محبوب مانده است. بسیاری از محققین حدس می زنند افرادی که استونهنج و جاهای دیگر را ساخته اند دانسته های ریاضی را که برای پیش گویی بسیاری از وقایعی که در نظریه جرالد هاوکینگ موجود است بدست آورده بودند.

ده ها تپه مدفون در نزدیکی استون هنج کشف شده که نشان می دهند صدها یا هزاران هزاران نفر، در زمان های قدیم در آنجا دفن شده اند. حداقل 17 زیارتگاه که بعضی از آنها به شکل دایره هستند در نزدیکی استون هنج کشف شده است. اخیراً نیز خانه مردگان (House of the Dead) در نزدیکی استون هنج کشف شد که مربوط به سال های 3700 تا 3500 قبل از میلاد است.

استون هنج و بناهای شبیه به آن می توانند به عنوان اولین سکونتگاه های بشر تلقی شوند. حتی بعضی متخصصان بناهایی شبیه به استون هنج را تقویم هایی در مقیاس بزرگ می دانند. مردم می توانستند با دنبال کردن حرکت اجرام آسمانی درباره فصل ها و سال ها اطلاعات به دست بیاورند. انسان های اولیه برای به دست آوردن زمان مناسب برای درو کردن محصولات، از این بناها یاری می دریافتد.

زمانی که به محوطه بنا وارد می شوید، تنها از دو راه می توانید به داخل بنا وارد شوید، یکی از ورودی ها در بخش شمال شرقی بنا وجود دارد که ورودی اصلی است و ورودی کوچک تری در سمت جنوب واقع شده است.

در مسیرهای داخلی بنا گودالی عمیق وجود دارد که به نام گودال آبری شناخته می گردد. این گودال در سال 1666 توسط باستان شناسی به همین نام کشف شد. هنوز معین نشده دلیل وجود چنین گودالی در بنا چیست.

در هر صورت، چیزی که معین است این است که بعد از سال های سال آنالیز و تحقیقات شبانه روزی، هنوز هم که هنوز است، استون هنج حرف های تازه ای برای گفتن دارد و هر بار یک چیز جدید از آن کشف می گردد و این موضوع بسیار باستان شناسان را شگفت زده نموده است.

شاید هرگز کسی نداند که در میان ساختمانی به این عظمت که تنها همین ستون ها و مسیرهای عجیب از آن باقی مانده اند واقعا چه اتفاقاتی گذشته و گذر زمان باعث چه تغییراتی شده اما بازدید از آن می تواند احساسات عجیبی را در گردشگران ایجاد کند که با کنجکاوی و دلهره همراه است.

فضای رازآلود دشت و سنگ های پراکنده و در مرکز آن ها سازه مدور استون هنج شما را با تاریخ، جادو و خیال پیوند می زند. طبیعت این مکان سراسر زیبایی است و سنگ های عجیب مرجانی که در کف رودخانه خودنمایی می نمایند هزاران رنگ و زیبایی دارند. این بنا سال های بسیاری است که در ادبیات و شعر راه یافته است.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 23 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: footballgahan15.ir شناسه مطلب: 1001

به "استون هنج یادمانی باستانی و اسرار آمیز، یکی از عجایب دنیا، تصاویر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استون هنج یادمانی باستانی و اسرار آمیز، یکی از عجایب دنیا، تصاویر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید