امروز فقط مضامین سردستی برای بچه ها کار می گردد ، سینمای کودک هم مانند تئاتر کودک جریان رو به رشدی نیست
به گزارش مجله فوتبال دوستان، رضا بابک معتقد است بخش تئاتر کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان در این سال ها افت و خیز بسیار داشته و متاسفانه بیشتر افت داشته تا خیز.
به گزارش خبرنگاران، رضا بابک از جمله هنرمندانی است که در دوره دانشجویی با همراهی برخی از هم کلاسی های خود وارد کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان شده است. در آن مقطع اولین گروه تئاتر کودک و نوجوان کانون زیر نظر هنرمندی کاربلد به نام دان لافون ایجاد شد.
هدف از تشکیل این گروه که عموما نمایش هایی تعاملی و مشارکتی را برای بچه ها اجرا می کردند، پرورش نسلی فرهیخته و هنرشناس بود که توان تمیز دادن کارهای با کیفیت را از کارهای سطح پایین داشته باشند. برای تشکیل این گروه به چند جوان پر انرژی و پر انگیزه احتیاج بود تا در کنار این هنرمند حرفه ای بتوانند این نمایش ها را اجرا نمایند. بر همین اساس اولین گروه تئاتر کودک و نوجوان کانون با حضور مرضیه برومند، رضا بابک، بهرام شاه محمدلو، سوسن فرخ نیا، علیرضا هدایی (که همگی دانشجویان دانشکده هنرهای زیبا بودند) و اردوان مفید که نقش دستیار و مترجم گروه را داشت، تشکیل شد.
این گروه زیر نظر دان لافون، کارگردان آمریکایی و با حضور نویسنده ای سرشناس همانند بیژن مفید فعالیت خویش را در اوایل دهه 50 شروع کرد که نتیجه آن اجرای نمایش هایی همانند ترب، کوتی موتی، عقاب، شاپرک خانوم، خورشید خانوم آفتاب کن (نوشته رضا بابک) شد.
رضا بابک و بهرام شاه محمدلو در کتاب خاطرات خود به تفصیل درباره تشکیل این گروه و فعالیت های آن پرداخته اند که در گزارش های بعدی به آن می پردازیم. اما بابک در تحلیلی بسیار فشرده درباره روندی که در بخش تئاتر کانون در سال های شروعین فعالیت خود تا به امروز طی شده، می گوید: تئاترهایی که ما آن دوره کار می کردیم، بسیار حرفه ای تر و پیشروتر از کارهای مرسوم بچه ها در آن مقطع بود. همچنانکه موضوعاتی که ما کار می کردیم، موضوعاتی بهتر در مقایسه با مضامین امروز نمایش های کودک بود. ضمن اینکه شکل اجراهای ما خیلی بچه هاه نبود.
او یادآوری می نماید: بعد ازکانون هم نمایش هایی مانند الدوز و کلاغ ها یا کدو قلقلی را کار کردیم که مورد توجه تماشاگران کودک و بزرگسال نهاده شد. بابک تاکید می نماید: خودستایی نباشد ولی مدعی هستم نمایش هایی که ما صحنه می بردیم یا آثاری که بعدتر در تئاترشهر یا تلویزیون کار کردیم، از زمان خودش بسیار جلوتر بود. اما در 20، 30 سال اخیر سطح تئاترهای کودک خیلی نازل بوده است که این شرایط فقط به کانون محدود نمی گردد. البته تک و توک کارهای درخشان هم داشته ایم و برخی از گروه های جوان چه در کانون و چه در دیگر مراکز تئاتر کودک مانند تالار هنر، کارهای ارزنده ای انجام داده اند ولی بخش اعظم نمایش های کودک کارهای بچه هاه بوده تا نمایش هایی برای تماشاگر کودک و این نکته قابل تاملی است.
او البته معتقد است وجود موانعی مانند سانسور و دیگر مسائل هم در ایجاد این شرایط بی تاثیر نبوده و یادآوری می نماید: در گذشته، هنرمندان حرفه ای نمایش های کودک را اجرا می کردند ولی در حال حاضر بیشتر گروه های بی تجربه در این زمینه فعال هستند که کار کودک برایشان آزمون و خطاست. به همین علت امروزه اغلب مفاهیم سردستی در تئاتر بچه ها کار می گردد آن هم با موسیقی و سر و صدای زیاد و پر از رنگ که بیشتر شبیه نمایش هایی است که افراد غیر حرفه ای در مهدهای کودک اجرا می نمایند.
- تصاویر | از پارسا پیروزفر تا الناز شاکردوست؛ چه هنرمندانی از نمایش پدر تماشا کردند؟
- سرنوشت کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان چه خواهد بود؟ | جدا کردن کتابخانه های کانون تصویب نشده است
- عبور جشنواره نمایش عروسکی از سیاه چاله 4 ساله
بابک تاکید می نماید: کودک هم انسان است و بسیاری از مفاهیم انسانی را می توان برای او اجرا کرد ولی باید حساسیت های این گروه سنی را در نظر بگیریم و به همین علت در دنیا، کارآمدترین هنرمندان برای بچه ها کار می نمایند. اگر باز هم زمینه ای برای فعالیت هنرمندان حرفه ای چه در کانون و چه در دیگر مراکز فراهم کنیم، خواهیم دید که تئاتر کودک چگونه رو به رشد خواهد رفت.
این هنرمند که از شروع شکل گیری سینمای کودک در کانون پرورش فکری حضور داشته است، ادامه می دهد: در سینما هم همین مسائل را داریم و تعداد آثار ارزشمند سینمای کودک به انگشتان یک دست هم نمی رسد. در جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان گاه کارهای خوبی دیده می گردد ولی جریان کلی سینمای کودک هم مانند تئاتر کودک جریان رو به رشدی نیست و سطح کیفی اغلب کارها نازل است.
منبع: همشهری آنلاین