اچ آی وی آسیب پنهان جامعه است، شناسایی 658 مبتلا در همدان

به گزارش مجله فوتبال دوستان، به گزارش خبرنگاران، عباس صداقت ظهر شنبه در همایش خانواده و مقابله با ایدز با اشاره به تعهدات 188 کشور جهان در سال 2002 در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در مورد بیماری ایدز گفت: ایران نیز هرساله در مورد روند پایبندی مقامات سیاسی به این تعهدات منطبق بر سازمان ملل و در اولویت قرار دادن کنترل و پیشگیری از بیماری ایدز گزارشی تهیه می نماید.

اچ آی وی آسیب پنهان جامعه است، شناسایی 658 مبتلا در همدان

وی با بیان اینکه حمایت سیاسی و پشتیبانی های دولت در رابطه با بیماری ایدز در ایران مناسب بوده و باید با همسوگرایی سازمان ها فعالیت های بیشتری در راستای کنترل ایدز در استان ها ببینیم، اضافه کرد: از آنجاییکه هم عوامل اجتماعی تاثیرگذار در دچار شدن به بیماری ایدز پنهانی است و هم افراد مبتلا به آن از گروه افراد با دسترسی سخت هستند باید HIV را آسیب پنهان جامعه دانست.

رئیس اداره کنترل ایدز و بیماری های آمیزشی وزارت بهداشت با اشاره به تغییرات جهان نسبت به دهه پیش، ادامه داد: آمار، کاهش 38 درصدی در موارد جدید ابتلا، کاهش 58 درصدی موارد ابتلای بچه ها در جهان، کاهش 35 درصدی مرگ و میر ناشی از ایدز و افزایش 40 درصدی دسترسی به درمان ها را نشان می دهد.

صداقت اذعان داشت: این آمار جهانی در حالی است که کشور ما نیز جزو 22 کشوری قرار گرفته است که متاسفانه روندی افزایشی و روبه رشد بیماری ایدز را شاهد است.

وی با عنوان اینکه آمریکای شمالی و اروپای غربی از جمله کشورهایی هستند که نخستین تجربیات را در زمینه بیماری ایدز دارند، اضافه کرد: با این وجود ایدز در این کشورها به شدت کنترل شد و در کشور کانادا موارد ابتلای جدید به صفر رسیده است که می توان از آموزش و اطلاع رسانی جامع در راستای خود مراقبتی و پیشگیری از ایدز و سرمایه گذاری سازمان ملل در کشورهای جنوب صحرای آفریقا به عنوان راهبردهای کلیدی این کشورها نام برد.

رئیس اداره کنترل ایدز و بیماری های آمیزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه این بیماری ریشه در اجتماع و آسیب ها و هنجارهای اجتماعی دارد، گفت: 46 درصد از موارد ابتلا به بیماری در ایران در گروه سنی 25 تا 34 سال قرار دارند که جمعیت جوان هستند.

صداقت با عنوان اینکه آموزش ها در راستای پیشگیری از بیماری ایدز باید به تغییر رفتار منجر گردد، عنوان نمود: اگرچه بیماری ایدز درمان قطعی ندارد، اما اگر فرد مبتلا به موقع نسبت به کنترل بیماری اقدام کند و پایبندی صحیح داشته باشد بیماری از مهلک بودن به مزمن بودن تغییر خواهد یافت و فرد طول عمری مانند بقیه افراد عادی جامعه خواهد داشت.

وی ادامه داد: عمده عامل انتقال در کشور در سالیان گذشته تزریق مشترک بین افراد مبتلا بوده که در سالهای اخیر جای خود را به انتقال بیماری به وسیله روابط جنسی محافظت نشده داده که در آمار سال 92 از کل موارد ثبت شده بیشتر بوده است.

رئیس اداره کنترل ایدز و بیماری های آمیزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه درصد بالایی از افراد مبتلا به ایدز به وسیله راه های انتقال ناشناخته نیز به وسیله روابط جنسی به این بیماری آلوده شده اند، گفت: در پی آن، اتفاق موج سوم رخ می دهد که تولد کودکی با بیماری ایدز از بدو تولد است که مظلومانه ترین نوع ابتلا به این بیماری است.

صداقت به تغییر الگوی اعتیاد به صورت مصرف مواد مخدر روان گردان اشاره داشت و اضافه کرد: افراد بسیاری به دلیل تصورات غلط برای افزایش تمرکز، افزایش اعتماد به نفس و زیبایی اندام به مصرف این مواد روی می آورند که این مواد علاوه بر تاثیرات مخرب بر سیستم بدن فرد، گرایش شدید به سمت بی بند و باری و روابط جنسی خارج از عرف را به دنبال دارد.

وی با بیان اینکه 50 درصد احتمال انتقال بیماری از مادر مبتلا به کودک وجود دارد، گفت: با پیشگیری می توان انتقال بیماری را از 50 درصد به زیر دو درصد رساند.

رئیس اداره کنترل ایدز و بیماری های آمیزشی وزارت بهداشت چاره گذر از بحران های ایدز را تعهدات سیاسی، تعامل های درون و برون بخشی همه سازمان ها، مشارکت بخش خصوصی و مردمی، افزایش دسترسی به آزمایش HIV و پوشش بخشی درمان عنوان نمود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان نیز با اشاره اینکه تماس جنسی، استفاده از فرآورده های خونی و اشیا برنده آلوده و انتقال بیماری از مادر به کودک سه راه اصلی انتقال بیماری ایدز است، گفت: 78 میلیون نفر در جهان مبتلا به بیماری ایدز و 40 میلیون نفر قربانی این بیماری شده اند و روزانه شش هزار نفر جدید به این ویروس مبتلا می شوند.

حسین عرفانی با بیان اینکه ایدز یک بیماری رفتاری است، اضافه کرد: این بیماری رفتاری همراه با پنهانکاری است و کلید اصلی پیشگیری آن در شناخت عامل انسانی آن است.

وی گفت: افراد مبتلا به بیماری افرادی سخت در دسترس هستند که تنها راه ارتباط با آنها به منظور پیشگیری از دیگران و کنترل بیماری خود آنها جلب اعتماد این افراد است که پس از آن منجر به تغییر رفتار آنها می گردد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان با اشاره به زمان اپیدمی این بیماری که متفاوت با سایر بیماری هاست و همچنین چند موجی بودن آن گفت: یک پیک بیماری مربوط به افراد دارای رفتار پرخطر است که پس از آن پیک دوم به افراد عادی جامعه مربوط می گردد.

عرفانی با اشاره به آماری از استان همدان تا خاتمه شهریور ماه و همچنین اضافه کرده شدن 20 نفر جدید به این آمار گفت: تعداد افراد شناخته شده 658 نفر است که 241 نفر وارد مرحله ایدز شده اند و 241 نفر تحت پوشش درمان قرار گرفته اند و با احتساب 234 نفر فوتی در حال حاضر 143 نفر تحت درمان در استان هستند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 14 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: footballgahan15.ir شناسه مطلب: 353

به "اچ آی وی آسیب پنهان جامعه است، شناسایی 658 مبتلا در همدان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اچ آی وی آسیب پنهان جامعه است، شناسایی 658 مبتلا در همدان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید