با تعدادی از معروف ترین سوغاتی های رشت آشنا شوید

به گزارش مجله فوتبال دوستان، ایسنا/ این خبر پیرامون معروف ترین سوغاتی های رشت برای شما مخاطبان گرامی نگارش شده است.

با تعدادی از معروف ترین سوغاتی های رشت آشنا شوید

فهرست مطالب

رشته خشکارزیتونماهی سفیدپنیر سیاهمزگیچای و برنج رشترب انارنان برنجیدرار یا دلاردستباف های پشمیحصیر بافیمرواربافیچموش دوزیرشتی دوزیچادرشب بافی

رشته خشکار

رشته خشکار یکی از شیرینی های سنتی رشت و استان گیلان است که بسیاری از زنان گیلانی این شیرینی خوشمزه را در خانه خود تهیه می کنند. این مورد از معروف ترین سوغاتی های رشت در واقع بریده های خمیری شکلی است که در وسط آن مغز، هل، دارچین و ادویه جات ریخته شده و سپس در روغن برشته می شود؛ به همین علت چرب، شیرین و بسیار لذیذ است.

زیتون

زیتون از سوغاتی های معروف استان گیلان است. زیتون و فرآورده های آن دارای خواص درمانی بسیاری هستند و رشت یکی از اصلی ترین منابع زیتون کشور بحساب می آید. زیتون، روغن زیتون و زیتون پرورده محصولاتی هستند که به عنوان سوغات رشت شناخته می شوند. این خوراکی خوشمزه و پرخاصیت در دو نوع سیاه و سبز کشت می شود و در کشور ما تنها زیتون سبز به طور طبیعی کاشته می شود.

ماهی سفید

غذاهای دریایی یکی از انواع غذاهای مغذی بوده که تازه بودن مواد آن بسیار بر طعم غذا تأثیرگذار است. ماهی سفید یکی از ماهی های شمال ایران و دریای خزر است که در رودخانه های استان گیلان به وفور یافت می شوند. ماهی سفید مرغوب ترین ماهی شمال است و تیغ های زیادی دارد.

پنیر سیاهمزگی

معمولا در سوپرمارکت ها انواع پنیر را پیدا می کنید، اما پنیر سیاهمزگی محصولی سنتی ا ست که در اصل در منطقه شفت تولید می شود. پنیر سیاهمزگی یکی از پنیرهای محبوب شهر رشت است. این پنیر را بدون دریافت خامه از شیر درست می کنند و شیوه تهیه اش باعث می شود که این پنیر بسیار چرب و خوشمزه و مزه آن با پنیر صبحانه کاملا متفاوت باشد.

چای و برنج رشت

برنج رشتی شهرتش شاید به خارج از مرزهای ایران نیز رسیده باشد. با توجه به اینکه برنج مهمترین ماده غذایی ما ایرانیان است، برنج رشت را میتوان به عنوان سوغات این شهر دانست. پس از برنج، یکی از معروف ترین خوراکی هایی که در رشت کشت می شود، چای است.

رب انار

رب انار از سوغاتی های رشت است که در بسیاری از غذاهای شمالی استفاده می شود، فسنجان با رب انار یکی از غذاهای محبوب ما ایرانی ها است. رب انار دارای خاصیت های درمانی و دارویی زیادی است که می توان آن را در غذا و به صورت جداگانه مصرف کرد. رب انار ترش محلی گیلان بسیار طرفدار دارد و انواع رب انار ترش و ملس در این شهر تهیه می شود. برخی از آن ها در کارخانه تولید شده و برخی دیگر نیز به صورت رب محلی و خانگی تهیه می شوند.

نان برنجی

نان برنجی یا نان تیمیجان یکی از نان های خوشمزه محلی است که از آرد برنج تهیه می شود و گرد و نازک است. رشتی ها نان برنجی را با حلوا ارده مصرف می کنند و یکی از نان های لذیذ این منطقه است. نان برنجی را زنان با ذوق و هنرمند گیلانی مخصوصا برای عید و مهمانان خود پخت می کنند.

درار یا دلار

درار یا دلار، چاشنی سبز رنگی است که همراه با ماست، خیار یا گوجه سبز مصرف می شود. این چاشنی شامل انواع سبزی خوش عطر خردشده است که با نمک مزه دار می شود.

دستباف های پشمی

پشم یکی از فرآورده های دامداری است و با توجه به اینکه دامداری در بسیاری از شهرها و روستاهای شمالی هنوز رواج دارد، محصولات پشمی نیز در این شهر بافته می شود. یکی از محبوب ترین دستباف های شهر رشت پاپوش های رنگی است که طرفداران بسیاری دارد.

حصیر بافی

حصیربافی در رشت و بسیاری از شهرهای شمالی به عنوان شغل اصلی افراد شناخته می شود. از جمله محصولات حصیربافی می توانیم به حصیر، زیرانداز، کلاه، ساک دستی و سبد اشاره کنیم. حصیرها از گیاهانی به نام های سوف و نی تهیه می شود و این گیاهان بیشتر در باتلاق ها رشد می کنند.

مرواربافی

مرواربافی یکی از رشته های صنایع دستی و از دسته سبدبافی در گیلان است. مروار نوعی چوب ترکه است که در منطقه سولقان در اطراف تهران کاشته و با استفاده از آن انواع سبدها بافته می شود. ظاهر محصولات سبدبافی شبیه به آثار بامبوبافی است و محصولات دیگری مانند سبد، کاسه، جای میوه، ساک پیک نیک و... با استفاده از این صنعت تولید می شود.

چموش دوزی

چموش نوعی کفش چرمی است که در شهرهای استان گیلان توسط هنرمندان این خطه بافته می شود. چموش انواع مختلفی دارد و یکی از پراستفاده ترین مدل های چموش، دارای بند بلندی است که به دور پا پیچیده می شود. چموش ها معمولا ساده و بدون رنگ تهیه می شدند و در گذشته برای رنگ کردن آن از رنگ های طبیعی استفاده می کرده اند.

رشتی دوزی

رشتی دوزی، همان قلاب دوزی است، اما به روش زنان رشتی. در رشتی دوزی از نخ های ابریشمی استفاده می کنند و با استفاده از آن طرح های زیبایی روی محصولات مصرفی طراحی می کنند.

چادرشب بافی

چادرشب پارچه ای دو متری است که در بسیاری از روستاهای رشت بافته می شود و از آن به عنوان زیر سفره ای، زیرانداز و قرار دادن نان استفاده می شود. چادرشب ها رنگ های زیبایی دارند و با دستگاه خاصی به نام پاچال بافته می شوند.

منبع: همگردی
انتشار: 8 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 8 اردیبهشت 1400 گردآورنده: footballgahan15.ir شناسه مطلب: 1518

به "با تعدادی از معروف ترین سوغاتی های رشت آشنا شوید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با تعدادی از معروف ترین سوغاتی های رشت آشنا شوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید