آنالیز مودم آلکاتل EE120: مودم جیبی با سرعت 600 مگابیت و کیفیت ساخت خوب برای سخت پسندان

به گزارش مجله فوتبال دوستان، پیش تر یک مودم شرکت آلکاتل به نام آلکاتل EE70 را آنالیز کردیم. مودمی خوش ساخت و با کیفیت در رده LTE Cat 6 که می تواند یک هات اسپات وای فای پرسرعت و قوی باشد.

آنالیز مودم آلکاتل EE120: مودم جیبی با سرعت 600 مگابیت و کیفیت ساخت خوب برای سخت پسندان

آلکاتل با همین سبک طراحی و اندازه، مودم دیگری به نام آلکاتل EE120 دارد که باز جزو معروف ترین مودم های 4G LTE این شرکت محسوب شده و شهرت جهانی دارد. سال گذشته، در برهه ای این مودم وارد بازار ایران شد و ما یک مقاله معرفی مختصر درباره آن نوشتیم.

این روزها باز دیدم مودم آلکاتل EE120 در فروشگاه های آنلاین موجود شده است و از آن جایی که جزو انگشت شمار مودم های رده LTE Cat 12 با سرعت دانلود 600 مگابیت بر ثانیه هم در جهان و هم در ایران است؛ تصمیم گرفتم آنالیز دقیق تر و جزئی تری روی آن داشته باشیم.

هر دو مودم EE70 و EE120 از نظر طراحی، وزن، اندازه، تعیینات ظاهری، رنگ و درگاه ها مشابه هم هستند و فقط تراشه مودم 4G آن ها متفاوت است.

مودم EE120 در بعضی بازارها با نام آلکاتل Linkzone Cat 12 یا 4GEE WiFi نیز عرضه شده که مشکی رنگ است و از نظر ظاهری تفاوت هایی با EE120 دارد ولی از همان تعیینات مودم و پردازنده کوالکام MDM9240-0 بهره می برد.

این مودم را به طور تعیین می توان رقیبی برای مودم های نت گیر Aircard AC810S، نت گیر M1، هواوی E5885، هواوی E5788 و تی پی لینک M7650 دانست.

در بازارهای جهانی قیمتی بین 350 تا 380 دلار دارد. به همین دلیل، هنگامی که دلار گران و در حدود 30 هزار تومان بود؛ ورود این مودم اصلا به صرفه نبوده و خریداری نداشت ولی اکنون با قیمت هایی بین 5 تا 5.5 میلیون تومان در بازار به فروش می رسد که نسبت به قیمت مودم های LTE Cat 6، متعادل تر و منطقی تر شده است.

گفتیم قیمت این مودم تا سال گذشته نزدیک به 2 میلیون تومان بود ولی افزایش نرخ دلار و ارز در سال 99 باعث شد برای مدتی وارد بازار ایران نگردد.

دقیقا چقدر سرعت اینترنت دارد؟

Alcatel EE120 یک مودم روتر موبایل 4G LTE در رده LTE Cat 12 است. پیش از اینکه درباره سرعت و تعیینات اینترنت آن صحبت کنیم؛ باید بدانیم که این مودم یک هات اسپات موبایل است؛ یعنی قابلیت حمل و جابه جایی دارد و با داشتن باتری، بدون احتیاج به برق در هر کجا کار نموده و به شبکه موبایل وصل می گردد.

شما می توانید این مودم را در جیب کت و شلوار، کوله، کیف دستی، کیف عظیم و چمدان مسافرتی خود قرار دهید و هر کجا همراه تان باشد و در صورتی که احتیاج داشتید؛ گوشی موبایل یا لپ تاپ را به اینترنت وصل کنید؛ سریعا آن را خارج نموده و روشن کنید و به وای فای آن وصل شوید. احتیاجی به آداپتور برق یا کابل شبکه ندارید. چندین دستگاه می توانند به طور همزمان به وای فای آن وصل شوند که در ادامه می گویم از چه تعداد دستگاه روی وای فای پشتیبانی می نماید.

تنها احتیاج دارید یک سیم کارت اپراتورهای موبایل ایران را خریداری نموده و برای آن یک بسته اینترنت فعال کنید تا همواره اینترنت در جیب و کیف شما باشد. این مودم فقط 150 گرم وزن دارد و اندازه آن 96.3 در 65.7 در 18.85 میلی متر است.

اما اینکه می گوییم از رده LTE Cat 12 است؛ یعنی چه؟ یعنی حداکثر سرعت دانلود این مودم به مرز 600 مگابیت می رسد و حداکثر سرعت آپلود آن هم 100 مگابیت است. این ها سرعت های حداکثری در یک شرایط خاص و آزمایشگاهی هستند و صرفا با استفاده از قابلیت تجمیع فرکانس (CA) به دست می آیند.

حتی اگر از این مودم در بهترین کشورهای دارای اینترنت موبایل مانند کره جنوبی، سنگاپور، انگلیس و غیره بهره ببرید؛ باز سرعت اینترنت شما به 600 مگابیت نمی رسد و بسیار کمتر از این مقدار خواهد بود.

بنابراین در ایران که شبکه های موبایل 4.5G یا LTE Cat 6 توسعه داده شده اند و حتی اینترنت 4.7G نیز در دسترس نیست؛ این مودم در بهترین حالت سرعتی بالای 100 مگابیت خواهد داشت و اگر از تجمیع فرکانس 3 بانده استفاده گردد؛ شاید سرعت به مرز 200 مگابیت برسد.

تفاوت EE70 و EE120

خوب؛ پس با این صحبت ها، چه فرقی میان مودم EE70 با LTE Cat 6 و مودم EE120 با LTE Cat 12 هست؟ در جواب باید گفت برای کاربران عادی هیچ تفاوتی در کار نیست و برای کاربران حرفه ای یا افرادی که می دانند چگونه مودم را برای استفاده از CA تنظیم نمایند؛ تفاوت هایی وجود دارد و می تواند سرعت اینترنت بالاتری بدهد.

تراشه مرکزی این مودم کوالکام MDM9240-0 است و از 256 مگابایت حافظه رم LPDDR2 SDRAM و 256 مگابایت حافظه فلش NAND Flash سود می برد. ترکیب این تراشه و اندازه حافظه رم نشان می دهند برای پردازش های سنگین و ترافیک های بالا و همزمان آمادگی دارد و می تواند چندین دستگاه را با هم برای انتقال داده پشتیبانی کند.

در فرکانس های 4G از باندهای B1 و B3 و B7 و B20 پشتیبانی می نماید و در فرکانس های 3G روی باندهای B1 و B3 و B8 کار خواهد نمود. شرایط پشتیبانی از باندهای رادیویی مختلف این مودم را در زیر مشاهده کنید:

4G Bands: B1, 3, 7, 20 (FDD 800/1800/2100/2600MHz)

3G Bands: UMTS Band B1, 3, 8 (2100/1800/900 MHz)

2G bands: 850/900/1800/1900 MHz

در وای فای از استاندارد 802.11ac و فرکانس های 2.4 و 5 گیگاهرتز پشتیبانی می نماید. حداکثر 30 کاربر یا دستگاه به طور همزمان می توانند به این مودم وصل شوند که البته باز این آمار به صورت تئوری بیان می گردد ولی شما در عمل می توانید 4 الی 5 دستگاه را به مودم وصل نموده و به راحتی از اینترنت بهره ببرید.

سرعت وای فای فرکانس ها به صورت جداگانه در جایی ذکر نشده است ولی احتمالا باید از رده AC1200 باشد که روی فرکانس 2.4 گیگاهرتز سرعت 300 مگابیتی و روی فرکانس 5 گیگاهرتز سرعتی 867 مگابیتی به نمایش می گذارد.

اینکه از وای فای دو بانده پشتیبانی می نماید؛ برای کاربران امروزی بسیار اهمیت دارد؛ چون اولا فرکانس 2.4 گیگاهرتز دیگر اشباع شده و در بسیاری از نقاط به خاطر تداحل با ده های وای فای دیگر سرعت بسیار پایینی دارد. دوم اینکه بسیاری از گوشی ها و لپ تاپ ها از فرکانس 5 گیگاهرتز پشتیبانی نموده که سرعت وای فای بسیار بیشتری نسبت به 2.4 گیگاهرتز دارد.

باتری با دوام بالا

باتری این مودم ظرفیتی 4300 میلی آمپرساعتی دارد و قابل جدا شدن است. این باتری لیتیوم یون به راحتی از بدنه مودم جدا شده و قابل تعویض یا حتی آپدیت به باتری عظیم تری است.

این باتری می تواند در یک اتصال به شبکه های فورجی تا 15 ساعت دوام داشته باشد و در حالت آماده باش یا استندبای مودم تا 300 ساعت کار می نماید. یک درگاه USB Type C دارد که توسط آن باتری شارژ سریع می گردد.

باز بعید است مودم برای 15 ساعت دوام باتری داشته باشد و اگر شما با چند دستگاه به آلکاتل EE120 وصل شده باشید و مشغول دانلود فایل یا تماشای فیلم شوید؛ حتما دو سه ساعتی کمتر خواهد شد ولی باز نسبت به بسیاری از مودم های دیگر شارژ بالایی دارد.

حرف آخر

اینکه واقعا این مودم 5.5 میلیون تومان ارزش خرید دارد یا نه؛ کاملا به خودتان بستگی دارد ولی اینکه آیا مودمی با کیفیت، خوش ساخت، عملکرد بالا و سریع است؛ می توان گفت آری و باید آن را یکی از بهترین مودم های همراه و موبایل بازار دانست.

من ترجیح می دهم مودم آلکاتل EE70 را با قیمت کمتر و همین تعیینات و کیفیت ساخت بگیرم. چون در ایران، بهترین شبکه موبایل تعییناتی بیشتر از LTE Cat 6 به دست نمی دهد و ایده آل ترین مودم برای آن ها همان مودم های 4.5G یا LTE Cat 6 هستند.

اما بعضی اوقات دوست دارید یک مودم متفاوت و خاص بگیرید یا چند مگابیت سرعت بیشتر برایتان کلی ارزش دارد؛ خوب در این صورت حتما مودم آلکاتل EE120 را در سبد خرید خودتان قرار دهید.

لینک خرید مودم آلکاتل EE120

مودم های همراه 4G پرفروش ترین و محبوب ترین مودم های بازار ایران شدند. اینترنت موبایل ایران در سال های اخیر رشد چشم گیری داشته و ضریب نفوذ تلفن همراه بسیار…

بیشتر اوقات تخفیف های بخش مودم و روتر سایت دیجی کالا فقط چند درصد هستند و چنگی به دل نمی زنند. مثلا یک مودم ADSL با 3 درصد…

هواوی سال گذشته برای اپراتور وودافون مودم B818 را ساخت و با نام Vodafone Gigacube CAT19 به مشتریان این اپراتور مخابراتی عرضه شد. مودم B818…

مودم به روز، قدرتمند و بین المللی هواوی B618 دوباره در ایران رویت شد! سایت دیجی کالا و چند سایت دیگر این مودم را موجود زدند و اگرچه…

اپراتور Jio در هند فعالیت می نماید و مودم های آن در کشورهایی مانند چین و ویتنام فراوری می شوند. پیش تر، مودم جی یو JMR541 از این برند…

این روزها تحصیل دانش آموزان و دانشجویان با اینترنت گره خورده است. اگر اینترنت قطع باشد یا اصلا اینترنتی در کار نباشد؛ اگر اینترنت دائم قطع…

این مقاله برای افرادی است که تصمیم به خرید مودم 4G نزتک 99C گرفتند ولی می خواهند بدانند دقیقا سرعت اینترنت و وای فای این مودم چقدر…

احتمالا با مودم نت گیر Nighthawk M1 آشنا هستید؛ زمانی بهترین مودم همراه و موبایل جهان بود و اولین مودمی که تجربه سرعت 1 گیگابیت بر…

منبع: شبکه چی
انتشار: 29 بهمن 1399 بروزرسانی: 29 بهمن 1399 گردآورنده: footballgahan15.ir شناسه مطلب: 1379

به "آنالیز مودم آلکاتل EE120: مودم جیبی با سرعت 600 مگابیت و کیفیت ساخت خوب برای سخت پسندان" امتیاز دهید

3 کاربر به "آنالیز مودم آلکاتل EE120: مودم جیبی با سرعت 600 مگابیت و کیفیت ساخت خوب برای سخت پسندان" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز مودم آلکاتل EE120: مودم جیبی با سرعت 600 مگابیت و کیفیت ساخت خوب برای سخت پسندان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید