تاریخ شب یلدا 97 چه روزی است؟

به گزارش مجله فوتبال دوستان، تاریخ شب یلدا 97 برابر است با شامگاه آدینه 30 آذر الی بامداد شنبه 1 دی ماه. شب یلدا بلندترین شب سال است که هر ساله و در آخرین روز پاییز جشن گرفته می گردد.

تاریخ شب یلدا 97 چه روزی است؟

خبرنگاران | سرویس عمومی - شب یلدا یکی از شب های ماندگار در فرهنگ ایرانیان است. این شب که ریشه ای عمیق در جان و دل مردم دارد سال هاست که با جشن و دورهمی هایی صمیمی خاطره انگیز می گردد.

تاریخ شب یلدا 97 چه روزی است؟

تاریخ شب یلدا برابر است با شامگاه 30 آذر تا بامداد 1 دی ماه. این روز در سال 1397 مصادف با شامگاه آدینه 30 آذر الی بامداد شنبه اول دی است.

تاریخچه شب یلدا

شب یلدا اولین شب زمستان و طولانی ترین شب سال است. برطرف نحوست بلندترین شب سال، جنگ فرشته خوبی و بدی، وقایع کیهانی و... از جمله مواردی هستند که به عنوان تاریخچه شب یلدا عنوان می نمایند.

  • خورشید در حرکت سالانه خود در آخر پاییز به پایین ترین نقطه افق جنوب شرقی می رسد که طول روز کوتاه شده و زمان تاریکی شب افزایش می یابد. از آغاز زمستان یا انقلاب زمستانی، خورشید دگرباره بسوی شمال شرقی باز می گردد که نتیجه آن افزایش روشنایی روز و کاهش شب است.
  • ایرانیان باستان این شب را شب تولد الهه مهر میترا می پنداشتند و به همین دلیل این شب را جشن می گرفتند و گرد آتش جمع می شدند و شادمانه پایکوبی و پایکوبی می کردند.
  • بعضی بر این گمانند که مراسم شب چله برای برطرف نحوست بلندترین شب سال برگزار می گردد. اقوام قدیم آریایی در این شب آتش برمی افروختند تا تاریکی و عاملان اهریمنی و شیاطین نابود شده و بگریزند و همچنان که خورشید به مناسبت فروغ و گرمای کارسازش تقدس پیدا نموده بود آتش نیز همان والایی را نزد مردمان دارا شد.

آداب و رسوم کلی شب یلدا

جشن یلدا در ایران امروز نیز با گرد هم آمدن و شب نشینی اعضای خانواده و اقوام در کنار یکدیگر برگزار می گردد. آیین شب یلدا یا شب چله، خوردن آجیل مخصوص، هندوانه، انار و شیرینی و میوه های گوناگون است که همه جنبه نمادی دارند و نشانه برکت، تندرستی، فراوانی و شادکامی هستند. در این شب هم مثل جشن تیرگان، فال حافظ مرسوم است. حاضران با انتخاب و شکستن گردو از روی پوکی و یا پری آن، آینده گویی می نمایند. در زمان حال خوراکی های مرسوم در شب یلدا هندوانه، انار، آجیل مخصوص یلدا (آجیل شیرین) و ... است و کارهایی مثل حافظ خوانی و تعریف قصه توسط عظیم فامیل مثل مادرعظیم یا پدرعظیم رایج است. معمولا در این مناسبت نوعروسان از طرف داماد خود هدایایی به عنوان پیشکش آغاز زندگی توام با آسایش و خوشبختی دریافت می نمایند. کمی قبل تر رسم بر آن بوده که دور تا دور کرسی کنار هم نشسته خوش و بش و وقت گذرانی می کردند.

یلدا بهانه ای است برای دلگرمی دادن به روزهای سرد زمستان و پاییز طلایی، عاشق ترین فصل سال، شاعرانه ای می سراید برای زمستان؛ ترانه ای زرد، سرد و طولانی به درازای یلدا...

منبع: setare.com
انتشار: 17 اسفند 1399 بروزرسانی: 17 اسفند 1399 گردآورنده: footballgahan15.ir شناسه مطلب: 1416

به "تاریخ شب یلدا 97 چه روزی است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاریخ شب یلدا 97 چه روزی است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید