فراوری خودروی ناقص از خردادماه متوقف می گردد

به گزارش مجله فوتبال دوستان، مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو با بیان این که فضای صنعت خودرو به علت حاشیه پردازی ها بسیار غبارآلود شده، گفت: در این فضا، فعالیت های راهبردی، محوری و ساختاری که در حال اجرا است، به حاشیه رانده می گردد و گویا اراده ای برای حذف حواشی و حل آن وجود ندارد.

فراوری خودروی ناقص از خردادماه متوقف می گردد

به گزارش ایسنا، مهدی خطیبی یکی از سخت ترین و ریشه ای ترین اقداماتی که هم زمان چند مشکل را حل می نماید را پرهیز از فراوری ناقص و عبور مستقیم فراوری دانست و گفت: بر این اساس، به هیچ عنوان فراوری خودروی ناقص صورت نگیرد و هر چه فراوری می گردد به صورت کامل بوده و پس از عبور از خط فراوری به صورت مستقیم در اختیار بخش فروش برای صدور سند، پلاک و حمل و تحویل به مشتریان عزیز قرار گیرد.

وی فراوری مکانیکی و تجاری را دو مفهوم نادرست شکل گرفته در صنعت خودروی کشور در سال های اخیر عنوان نمود و گفت: فراوری مکانیکی به معنی فراوری ناقص و فراوری تجاری یا تجاری سازی به معنی کامل کردن خودرو است، این در صورتی است که فراوری مکانیکی فراوری به شمار نمی رود و بالا بودن آن نمی تواند به عنوان حسن در فرآیند فراوری مطرح باشد.

مدیرعامل ایران خودرو اضافه نمود: هر چه فراوری مکانیکی و ناقص بیشتر هم باشد به زیان فراورینماینده خواهد بود، کمااین که همین موضوع باعث شد که معضل خودرو های کف بدون فایده گریبان گیر صنعت خودرو گردد.

خطیبی افزایش هزینه را ماحصل فراوری خودروی ناقص عنوان نمود و گفت: طبق آنالیز های به عمل آمده از شرایط فراوری خودرو های ناقص در سال گذشته، به این نتیجه رسیدیم که اگر از فراوری خودروی ناقص جلوگیری می شد، صرفه جویی چهار هزار میلیارد تومانی برای ایران خودرو اتفاق می افتاد. این عدد به معنی جلوگیری از 35 درصد زیان سال قبل ایران خودرو است!

وی برطرف معضل فراوری خودروی ناقص و پرهیز از این همه هزینه، صرف زمان و ایجاد تنش و ... را دیگر نتایج حذف خودروی ناقص از فرآیند فراوری دانست و گفت: افزون بر این، جهش 25 درصدی کیفیت محصولات ایران خودرو نیز صورت می گرفت.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو توضیح داد: صرفه جویی هزینه، با توجه به این که برنامه افزایش فراوری و عرضه را در امسال در دستور کار قرار داده ایم، بسیار بیشتر از تخمین چهار هزار میلیارد تومان سال گذشته رقم خواهد خورد.

خطیبی ادامه داد: طرح موضوع کاهش فراوری در ایران خودرو از لحاظ مفهومی دارای ایراد است و نمی تواند در شرایطی که امکان عرضه خودروی ناقص وجود ندارد، مورد قبول باشد. فرض کنید طی دو ماه یک میلیون خودروی ناقص فراوری می شد، چه فایده ای برای بازار و مشتریان داشت؟ مگر خودروی ناقص قابلیت صدور سند، حمل و تحویل به مشتریان را دارد؟ این اقدام جز زیان برای فراورینماینده و مصرف نماینده نتیجه ای دیگری در بر نداشته و فعل نادرستی در اقتصاد به شمار میرود.

وی با بیان این که فراوری خودروی مکانیکی را فراوری نمی دانیم، توضیح داد: بر این مبنا فراوری کامل و قابل صدور سند، حمل و تحویل به مشتریان، فراوری به شمار می رود که از ابتدای امسال این شاخص در گروه صنعتی ایران خودرو نسبت به مدت مشابه سال گذشته بالاتر بوده و تعداد خودرو های عرضه شده تا انتهای هفته جاری به بیش از 60 هزار دستگاه خواهد رسید که بیش از 12 هزار دستگاه از سال گذشته بیش تر است و در حال حاضر، این رقم با شیب قابل ملاحظه ای در حال فاصله مثبت از مقدار سال قبل است.

مدیرعامل ایران خودرو اضافه نمود: مقدار عرضه محصولات ایران خودرو یعنی خودرو های پلاک شده و خودرو های از کف پارکینگ های ایران خودرو برای تحویل خارج شده است، طی امسال تا انتهای هفته به رقم 90 هزار دستگاه خواهد رسید که این هم رشد قابل توجهی نسبت به سال قبل دارد.

وی در پاسخ به دلیل تفاوت عدد فراوری 60 هزار دستگاه با تحویل 90 هزار دستگاه خودرو گفت: این اختلاف مربوط به خودرو های مانده در کف پارکینگ در انتهای سال قبل است که الحمدلله با سیاست های انخاذ شده و کوشش شبانه روزی همکارانم تعداد خودرو های ناقص کف هم اکنون 31 هزار دستگاه است که تا خاتمه هفنه به رقم 28 هزار دستگاه خواهد رسید. در کاهش تعداد خودرو های ناقص در سه ماه گذشته، توفیق چشمگیری حاصل شده است.

خطیبی اعلام نمود: در سه ماه گذشته، علاوه بر فراوری و تحویل خودرو به مشتریان، در برنامه ریزی صورت گرفته، تعداد 54 هزار دستگاه یعنی 66 درصد از خودرو های ناقص کف کاسته و روانه بازار شده که فقط 34 هزار دستگاه از این رقم مربوط به امسال است. یعنی از ابتدای فروردین تا کنون، فقط 41 درصد از خودرو های ناقص 9 بهمن سال قبل کاسته و تا انتهای هفته به رقم کل 28 هزار دستگاه خواهد رسید که خیلی کمتر از حد مشخص شده به وسیله ریاست محترم جمهوری در بازدید سرزده از ایران خودرو است.

وی از توقف کامل فراوری خودروی ناقص از ابتدای خردادماه اطلاع داد و گفت: بنابراین دیگر معضلی به نام خودروی کف و ناقص نخواهیم داشت.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو با بیان این که به مردم عزیز اطمینان می دهم که با واژه ها و الفاظ بازی نمی کنیم و واقعیات را شفاف می گوییم، گفت: در پی بازی با اعداد برای انحراف افکار عمومی و ارایه اعداد بالای فراوری، ولی فراوری ناقص و غیرقابل عرضه نیستیم، ایران خودرو، فراوری ناقص را ضعف در مدیریت می داند و آن را به زودی از فرآیند فراوری حذف خواهد نمود.

وی اضافه نمود: هر چند این اقدام طاقت فرسا و سخت به خصوص برای شبکه تامین ایران خودرو خواهد بود، اما از مجموعه قطعه سازان می خواهم که برنامه فراوری خود را با ایران خودرو مطابقت دهند، چون معتقدیم، خیر تامین نمایندگان، ایران خودرو، مردم شریف و کشور در همین است.

خطیبی فراوری خودروی ناقص را شجره خبیثه در صنعت خودرو خواند و گفت: فراوری ناقص و اعلام آمار فراوری خودرو به نام فراوری اقدام خوبی نیست و ایران خودرو این اقدام را انجام نخواهد داد. شاید در ابتدای امر کار سختی به نظر آید، اما ریشه این موضوع برچیده خواهد شد و باقیات و صالحات آن برای همه خواهد بود.

وی خواهان حمایت نهاد های نظارتی از این تصمیم مهم ایران خودرو شد و گفت: از نهاد های نظارتی خواهش می کنیم، مانند گذشته که همواره فریادرس و کمک رسان صنعت و فراوری کشور بوده اند، در این پروژه بزرگ ملی و خیر مطلق نیز از ایران خودرو حمایت نمایند. همه ما در ثواب، خیر و برکات این کار بزرگ مالی، فنی و مدیریتی شریک هستیم.

خطیبی از کاهش آمار تعهدات معوق به مشتریان نیز اطلاع داد و گفت: بر اساس وعده داده شده به وزیر محترم صمت در بازدید روز 13 فروردین، آمار تعهدات معوق به مشتریان با سرعت بالایی به سمت صفر شدن پیش می رود و تا انتهای ماه از رقم کنونی که حدود 9 هزار دستگاه است به صفر خواهد رسید و تعهدات به روز خواهد شد. عدد فعلی تعهدات، در سال های اخیر فعالیت ایران خودرو بی سابقه بوده و رسیدن آن به صفر نیز رکوردی ماندگار در این شرکت خواهد بود.

وی در خاتمه گفت: تمامی موارد فوق و مابقی موفقیت های چشمگیر ایران خودرو نظیر جهش 20 درصدی کیفیت قبل از تحویل خودرو، کاهش 55 درصدی خودرو های معوق در شبکه خدمات پس از فروش و موارد دیگر که در زمان خود اطلاع رسانی خواهد شد، میسر نشده مگر با درایت، دلسوزی، توجه و حمایت های وزیر صمت. خطیبی ضمن قدردانی از وزیر صمت، اعلام نمود: ایشان در پی حمایت های تحول گرایانه و مسوولانه از صنعت خودروی کشور به عنوان سرمایه ملی هستند و برنامه های ایران خودرو نیز در جهت اجرای راهبرد های وزارت صمت واقع شده است.

منبع: فرارو
انتشار: 8 تیر 1401 بروزرسانی: 8 تیر 1401 گردآورنده: footballgahan15.ir شناسه مطلب: 2018

به "فراوری خودروی ناقص از خردادماه متوقف می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراوری خودروی ناقص از خردادماه متوقف می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید