دادگاه حکمیت لاهه ادعاهای چین را بر دریای چین جنوبی رد کرد

به گزارش مجله فوتبال دوستان، قضات یکی از دادگاه های حکمیت در لاهه امروز (سه شنبه) در حکمی ادعاهای چین مبنی بر داشتن حقوق انحصاری و مالی بر بخش وسیعی از دریای چین جنوبی را رد کردند؛ حکمی که برای فیلیپین یک پیروزی محسوب می گردد.

دادگاه حکمیت لاهه ادعاهای چین را بر دریای چین جنوبی رد کرد

با تور ارزان چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

به گزارش خبرنگاران، به نقل از خبرگزاری رویترز، این دادگاه داوری با دادن رای به نفع فیلیپین با استناد به خط فاصل رسم شده در نقشه 1947 دریای چین جنوبی گفت: هیچ دلیل قانونی برای چین وجود ندارد که در خصوص منابع موجود در مناطق آبی داخل این خط فاصل ادعای حق و حقوقی تاریخی کند.

قضات در این حکم 497 صفحه ای همچنین خاطرنشان کردند، گشت زنی های نیروهای مجری قانون چین خطر برخورد با کشتی های ماهیگیری فیلیپین در بخش هایی از این دریا را به همراه دارد و پکن با ساخت و سازهایش باعث صدمه جبران ناپذیر به صخره های مرجانی می گردد.

چین که شکایت تنظیم شده از سوی فیلیپین را محکوم نموده، گفت، هیچ حکمی نمی تواند این کشور، فعالیت ها و حقوقش را محدود کند.

پکن پس از صدور این حکم تاکید نموده آن را نمی پذیرد و به رسمیت نمی شناسد.

دریای چین جنوبی غنی از منابع انرژی، معدنی و ماهیگیری است و حکم صادره امروز چندان ضمانت اجرایی ندارد.

در همین حال در حالیکه افزایش حضور نظامی چین بر نگرانی دیگر کشورهای مدعی مالکیت این منطقه اضافه نموده، انتظار می رود که رأی دیوان داوری بین المللی به افزایش تنش منجر گردد.

چین در چند سال اخیر به اجرای مانورهای نظامی در دریای جنوبی چین مبادرت نموده در حالیکه به دلیل اهمیت این دریا به عنوان یکی از آبراه های مهم بین المللی، نیروی دریای ایالات متحده نیز در این منطقه حضور گسترده دارد و کشورهای منطقه از خطر برخورد نظامی دو کشور بیمناک هستند.

روز سه شنبه، روزنامه دولتی گلوبال تایمز چاپ پکن در سرمقاله ای نوشت که واکنش چین به رأی دیوان داوری لاهه به محتوای رأی بستگی دارد. این روزنامه اضافه نمود که هیچیک از طرف های اختلاف خواهان درگیری نظامی نیستند، با اینهمه همگی به آمادگی نظامی خود مشغولند.

رأی دیوان داوری ضمانت اجرایی ندارد، اما قطعا برای طرف برنده، امتیازی اخلاقی و سیاسی محسوب می گردد.

منابع آمریکایی گفته بودند که واکنش چین نسبت به این رأی معین کننده واکنش فیلیپین، ویتنام و سایر کشورهای منطقه جنوب شرق آسیا و همچنین ایالات متحده خواهد بود. به گفته آنان، اگر چین در صدد افزایش حضور نظامی خود در منطقه برآید، باید انتظار داشت که سایر کشورها نیز برآمادگی نظامی خود بیفزایند و این احتمال می رود که ایالات متحده خواهان تشکیل یک ائتلاف بین المللی به منظور مراقبت و حفاظت از امنیت کشتیرانی در این منطقه گردد.

منطقه دریایی مورد اختلاف حدود سه و نیم میلیون کیلومتر مربع وسعت دارد و نیروی دریایی چین با افزایش حضور خود در آن، مانع از فعالیت کشتی های ماهیگیری فیلیپینی شده است.

شکایت فیلیپین در این زمینه در سال 2013 تسلیم دیوان لاهه شد و محتوای اصلی آن معین وضعیت حقوقی یک رشته جزایر پراکنده صخره ای و مرجانی و تعدادی جزیره مصنوعی است که چین در این منطقه احداث نموده است.

به گزارش بی.بی.سی در این شکایت، دولت فیلیپین خواسته بود تا دادگاه در خصوص وضعیت یک خط مرزی فرضی که براساس آن، چین مدعی حاکمیت بر 85 درصد دریای جنوبی چین است رای دهد. دادگاه وارد مباحث مربوط به حاکمیت بر منطقه نشد و صرفا در خصوص رابطه بین اختلاف کنونی و محتوای کنوانسیون بین المللی قانون دریا اظهار نظر کرد که معین کننده ادعای طرف های اختلاف در خصوص بهره برداری از منابع موجود است.

از جمله موارد مطرح شده در این قانون، موضوع محدوده مرز یا حریم دریایی و حاکمیت بر فلات قاره است. بعضی از کشورهای منطقه دولت چین را متهم نموده اند که با ایجاد جزایر مصنوعی، آب های اطراف آن را نیز متعلق به خود می داند. دولت فیلیپین در درخواست خود از دیوان لاهه اطلاق فلات قاره به سواحل این جزایر و قایل شدن مرز دریایی برای آنها را مردود دانسته بود.

به دنبال صدور این حکم دولت تایوان خاطرنشان کرد که آنرا نمی پذیرد زیرا تصمیم این دادگاه درباره منطقه ایتو آبا، تنها منطقه تایوان در جزایر مورد مناقشه اسپراتلی موجب شده که آسیب جدی به حقوق ارضی تایوان وارد گردد.

این در حالی است که ویتنام از این حکم استقبال نموده و گفت، ضمن آن که حمایت قاطعانه از حل وفصل صلح آمیز مناقشات می نماید بر ادعاهای حاکمیتی خود نیز تاکید می نماید.

لی های بینه، سخنگوی وزارت خارجه ویتنام در بیانیه ای گفت: ویتنام از حکم نهایی دادگاه حکمیت لاهه استقبال می نماید. ما از حل وفصل صلح آمیز مناقشات در دریای چین جنوبی به وسیله تدابیر صلح آمیز از جمله فرآیندهای دیپلماتیک و قانونی حمایت نموده و از هر گونه تهدید به استفاده از زور ماطبق با قوانین بین المللی اجتناب می کنیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 22 آبان 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: footballgahan15.ir شناسه مطلب: 381

به "دادگاه حکمیت لاهه ادعاهای چین را بر دریای چین جنوبی رد کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دادگاه حکمیت لاهه ادعاهای چین را بر دریای چین جنوبی رد کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید