مسافران مقصر انباشت زباله در ساحل خزر؟!

به گزارش مجله فوتبال دوستان، در حال حاضر زباله ها در فاصلۀ کمتر از 20 متری ساحل محمودآباد در میان ساختمان های مسکونی، اداری و ویلاهای تفریحی دیده می گردد.

مسافران مقصر انباشت زباله در ساحل خزر؟!

به گزارش خبرنگاران محمودآباد یکی از قطب های گردشگری استان مازندران است؛ شهری ساحلی و پُرطرفدار که شاید همین ویژگی باعثِ فراوری زبالۀ بیشتر در منطقه اش شده باشد. طبق عکس های منتشر شده در گزارش تصویری ایسنا، در حال حاضر زباله ها در فاصلۀ کمتر از 20 متری ساحل در میان ساختمان های مسکونی، اداری و ویلاهای تفریحی دیده می شود. این شرایط، برای مردم منطقه مسائل زیادی ایجاد نموده است. بعلاوه بوی نامطبوع تا شعاع یک کیلومتری از منطقه کاملاً احساس شده، شیرابۀ حاصل از دپوی غیراصولی زباله به دریای خزر ریخته می شود؛ این ها همگی یعنی دشمن محیط زیست، گردشگری و فرهنگ عمومی...

اولین و اساسی ترین پرسشی که به فکر بینندگانِ این تصاویر خطور می نماید، این است که این زباله ها کار کیست و چرا این جاست؟ آیا پاک سازی و حفاظت از حریم سواحل بر عهده مردم بومی ساحل هاست؟ اگر نه، چرا نهادهای متولّی ترک فعل نموده اند؟ آیا ساخت وسازهای نامتناسب که به تجاوز به ساحل منجر شده، خطرناک نیستند؟ چه کسانی آن ها را ساخته اند و به چه علّت همچنان ادامه دارد؟

محمد درویش، کنشگر و پژوهشگر محیطی در گفت و گو با ایسنا درباره تأثیر فرهنگ مردم اکوسیستم ساحلی در اندازه حفاظت از این منطقه ها، با توجه به ساخت وسازهای ناهمگون در تجاوز به ساحل شهر این طور توضیح داد: بخش بسیار ناچیزی از این مسئله، فرهنگ مردم این نواحی را درگیر می نماید. اصل ماجرا به حاکمیت و دولت بازمی شود. وقتی سیستمی وجود ندارد تا کسانی که اصول حفاظت از محیط زیست را رعایت می نمایند تشویق شده و تهدیدنماینده ها مجازات شوند، افراد دیگر انگیزه ای پیدا نمی نمایند که کار درست را انجام دهند.

او گفت: زمانی که یک پدر سیگار می کشد، نمی تواند به فرزندش بگوید سیگار نکش! اخیراً اعلام شده 95 درصد سواحل شمال کشور به وسیله ارگان های مختلف اشغال شده است. وقتی خود سیستم بزرگترین متخلّف است، از مردم، حال چه بومیان و چه مسافران، چه انتظاری برای همراهی است؟

درویش در پاسخ به پرسش درباره احتمال اعمال محدودیت هایی برای مسافران برای وارد شدنِ آسیب کمتر به محیط، توضیح داد: مهم ترین مشکل زباله در کشور، خصوصاً در ساحل محمودآباد، از مسافران نیست، بلکه سیستم جمع آوری و مدیریت زباله ای است که در شمال کشور با بحران جدی روبرو شده. ما هیچ فرایندی را در این منطقه تعریف ننموده ایم که تفکیک زباله از مبداء اتفاق بیفتد. شهروندان و حتی ساکنان منطقه ها شمالی، هیچ انگیزه و علامتی از سوی شهرداری ها دریافت ننموده اند که به این صرافت بیفتند زباله های تر و خشک شان را جدا نموده، به ازای اهدای زباله های خشک شان، پول دریافت نمایند. تا زمانی که چنین اتفاقی نیفتد، نمی توانیم امیدوار باشیم مشکل زباله در شمال کشور حل بشود. به تبع، مسافران نیز با بلبشوی ساحل ها روبرو خواهند شد و مکانیزمی برای جمع آوری زباله نخواهند دید.

این پژوهشگر افزود: اگر به توریستی ترین شهرهای جهان مانند پاریس، نیویورک، اغلب شهرها در آسیای شرقی و... نگاهی بیندازیم، می بینیم سیستمی وجود دارد که در همان ابتدا پروتکلی به گردشگران توصیه شده و توضیح داده می شود تا هرگز زباله های شان را روی زمین رها ننمایند؛ چون می دانند اگر زباله های پلاستیکی (مثل بطری و قوطی های خالی نوشیدنی) را که فراوری نموده اند به فروشگاه پس بدهند، در ازای آن پول دریافت می نمایند. این همان اتفاقی است که باید در کشور ما هم بیفتد. قبل ها هم زمانی در ایران همین طور بود؛ شیشه های خالی نوشابه را به مغازه ها پس می دادیم و مقداری از هزینۀ آن، به ما برگردانده می شد. ما حتی به این سمت نیز حرکت ننموده ایم و شرایط مان در بازیافت و مدیریت پسماند بدتر شده است.

محمد درویش در انتها گفت: اکنون شمال کشور با بحران دفع زباله روبه روست و بسیاری از مراکز دپوی آن در حال حاضر پُر شده اند. در ادامۀ این ویرانی ها، جنگل های بیشتری در حال تخریب شدن است، همین طور که شیرابه ها وارد منابع آب سطحی شده و رودخانه ها را آلوده نموده است. از این رو، شاخص آلودگی در دریای کاسپین نیز تا 40 برابر حد مجاز بیشتر شده و باید برای برطرف آن به سرعت راه چاره جدی پیدا کرد. این ها همه تهدید برای همه چیز است.

منبع: دنیای سفر
انتشار: 18 بهمن 1401 بروزرسانی: 18 بهمن 1401 گردآورنده: footballgahan15.ir شناسه مطلب: 2146

به "مسافران مقصر انباشت زباله در ساحل خزر؟!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مسافران مقصر انباشت زباله در ساحل خزر؟!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید