نقش روبات ها در دنیای طب

به گزارش مجله فوتبال دوستان، این سوسک پنج گرم وزن، دو سانتی متر طول و یک سانتی متر ضخامت دارد و قرار است از شکافی وارد بدنتان گردد. نترسید و فرار نکنید، این فقط روباتی سوسک مانند است که محققان ژاپنی آن را طراحی نموده اند که با گذشتن از شکاف روی بدن به داخل راه یافته و برای انجام آزمایش های پزشکی استفاده می گردد. محل تولدش هم دانشگاه ریتسومیکان است. این روبات به وسایل پزشکی متعددی مانند یک دوربین کوچک،

نقش روبات ها در دنیای طب

نقش روبات ها در دنیای طب

همواره وقتی نام روبات به میان می آید، یاد آدم آهنی های فلزی می افتید که به آرامی و از سر خونسردی حرکات خود را انجام می دهند؛ حتی اگر این روبات یک روبات جراح باشد و یا دستی در درمان بیماران داشته باشد. بد نیست بدانید که آینده صنعت روباتیک پزشکی دنیا در انحصار روبات های نرم تن است و بعید نیست که در آینده ای نه چندان دور، یک روبات حلزونی را بسازند تا از داخل بدنتان تصویربرداری کند.

محققان هم اکنون در حال طراحی و ساخت روبات هایی هستند که دیگر به هیچ وجه فلزی نیستند بلکه خمیری شکل و به صورت نرم تن هایی مانند حلزون و یا مورچه اند. دانشمندان اعتقاد دارند، روبات هایی را که مانند حیوانات قابلیت انعطاف پذیری بالایی دارند، به راحتی می توان برای مقاصد پزشکی استفاده کرد. روبات های فلزی معمول به علت سختی فلز و انعطاف پذیر نبودن با مشکلاتی برای اهداف پزشکی روبرو می شوند که قابلیت کاربردشان را در پزشکی و درمان و تشخیص سخت می سازد. در حال حاضر بسیاری از روبات ها در مفاصل شان مواد نرم و انعطاف پذیر دارند ولی تا به امروز تمام بدنه یک روبات از این مواد ساخته نشده است. در این صورت می توان به آسانی از آنها در بدن انسان برای تشخیص و درمان بیماری ها استفاده کرد.

روبات سوسکی

این سوسک پنج گرم وزن، دو سانتی متر طول و یک سانتی متر ضخامت دارد و قرار است از شکافی وارد بدنتان گردد. نترسید و فرار نکنید، این فقط روباتی سوسک مانند است که محققان ژاپنی آن را طراحی نموده اند که با گذشتن از شکاف روی بدن به داخل راه یافته و برای انجام آزمایش های پزشکی استفاده می گردد. محل تولدش هم دانشگاه ریتسومیکان است. این روبات به وسایل پزشکی متعددی مانند یک دوربین کوچک، سنسورها و یک تزریق نماینده دارو مجهز است و احتیاج به انجام جراحی را به حداقل می رساند. اطلاعات ارسال شده از این وسیله به وسیله یک سیم نازک به رایانه انتقال می یابد.

روبات های پرستار

همواره عادت نموده اید آقا یا خانم پرستار را در بیمارستان بالای سرتان ببینید ولی در آینده ای نزدیک روبات ها به یاری پرستاران بیمارستان می آیند. این موضوع کوشش گروهی از دانشمندان اروپایی است تا بتوانند روبات هایی بسازند که به یاری پرستاران در بیمارستان بیایند. این روبات های پرستار نباید بیماران و یا کارکنان بیمارستان را دچار نگرانی کند. چون به هیچ وجه قرار نیست این روبات ها جای کارکنان را در بیمارستان بگیرند بلکه تعامل و همکاری میان بیمارستان ها را افزایش می دهند. در این طرح از روبات های متحرک و هم یک سیستم کامل از پایانه های اطلاعاتی و چراغ راهنما استفاده می گردد بنابراین بیمارستان مجهز به سیستم هوشمند متعامل می گردد. دانشمندان در کوشش هستند روبات هایی را بسازند که هوشمندانه با پرستاران و کارکنان مراکز درمانی همکاری داشته باشند. این روبات ها می توانند در پرستاری از با بیمارانی که جراحات متعدد دارند و در پرستاری از معلولان و سالمندان در بیمارستان یاری نمایند.

روبات های جراح قلب

پای روبات ها در دنیای پزشکی حتی به جراحی های دقیق و ظریفی مانند جراحی قلب هم باز شده است. روباتی که اسنک نام گرفته است، در جراحی های قلب به یاری جراحان آمده است. این روبات موتوری هوشمند، چند حس گر و دوربین های پیشرفته دارد و پس از ورود به قلب بیمار، به صورت مستقیم تصاویر و عکس های داخل بدن را در اختیار جراحان قرار می دهد. دانشمندان کوشش می نمایند نوع انعطاف پذیر این روبات را بسازند تا راحت تر بتواند این تصاویر را ارسال کند و در بدن و محل مورد نظر قرار داده گردد. این روبات می تواند در جراحی های پیچیده قلب شرکت کند. روبات جراح قلب در دانشگاه سلطنتی لندن با صرف بودجه ای معادل 1/2 میلیون پوند ساخته شده است.

خرس عروسکی روباتیک

به تازگی محققان انستیتو فناوری ماساچوست، یک خرس عروسکی روباتیک را طراحی نموده اند که می تواند در مراقبت از بیماران و همکاری با کارکنان بیمارستان نقش داشته باشد. این خرس فقط یک خرس عروسکی روباتیک همراه بیمار به تعداد نمی آید بلکه می تواند به اسم یکی از اعضای تیم پزشکی به درمان بیماران یاری کند. این خرس برای کنترل شرایط بیمار، آگاه کردن پرستاران در مواقع ویژه و جمع آوری و ارایه اطلاعات درباره رفتار متقابل بیمار طراحی شده است. این خرس می تواند با داشتن بیش از هزار حس گر درجه حرارت و میدان های الکتریکی را تشخیص دهد و حضور انسان و از سوی دیگر علایم فیزیولوژیکی بیمار را تشخیص دهد. بعلاوه می توان حس گرهای این خرس را به اتاق پرستاران وصل کرد تا اگر تغییری در شرایط بیمار دریافت گردد، پرستاران سریع خود را برای نجات بیمار برسانند.منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 4 مهر 1400 بروزرسانی: 4 مهر 1400 گردآورنده: footballgahan15.ir شناسه مطلب: 1744

به "نقش روبات ها در دنیای طب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقش روبات ها در دنیای طب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید