نماینده مردم نهبندان در مجلس از ضرورت انتقال آب دریای عمان به استان های شرقی می گوید

به گزارش مجله فوتبال دوستان، خشکسالی های 20 ساله حاکم بر شرق کشور موجب تضعیف کشاورزی در این منطقه و درنتیجه کاهش سطح رفاه مالی و همچنین افت تراز آب زیرزمینی در گذر زمان شده که این موضوع لزوم تأمین آب و تسریع در اجرای طرح انتقال آب از دریای عمران را بیش از پیش مطرح می نماید.

نماینده مردم نهبندان در مجلس از ضرورت انتقال آب دریای عمان به استان های شرقی می گوید

با همراهی تور عمان از نگین خاورمیانه مسقط و صلاله دیدن کنید و با زیبایی های خاورمیانه و فرهنگ شیخ نشین ها آشنا شوید .

به گزارش خبرنگاران از بیرجند، یکی از پدیده هایی که در سال های اخیر و در اثر خشکسالی با آن روبرو بوده ایم مهاجرت از روستاهای کم آب و بعضا بی آب به اطراف شهرهای بزرگ و ایجاد پدیده حاشیه نشینی در شهرها و همچنین مهاجرت از شهرهای شرقی کشور به دلیل ایجاد ریزگرد در نیمی از سال در اثر بادهای 120 روزه به کلانشهر تهران و سایر استان ها بوده است.

بین سال های 90 تا 95 و براساس سرشماری رسمی نفوس کشور جمعیت شهرستان نهبندان بیش از 5000 نفر کاهش یافته که این آمار زنگ خطر ایجاد مسائل عدیده اجتماعی، فرهنگی و از همه مهمتر امنیتی را در منطقه به صدا در آورده است.

به دنبال این موضوع نمایندگان استان خراسان جنوبی در مجلس شورای اسلامی از سال 95 پیگیری ها برای تثبیت جمعیت و توسعه کشاورزی را شروع کردند. نماینده مردم شهرستان های نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی نیز در بیشتر نطق های میان دستور خود به این موضوع پرداخته است.

نظر افضلی در تبادل نظر با خبرنگار خبرنگاران در این باره گفت: بیشتر پیگیری های بنده در مجلس با تاکید بر روی حل معضل آب بوده است.

وی با اشاره به نطق های میان دستوری که در این باره داشته است، اضافه نمود: شهرستان های نهبندان و سربیشه تمام خطوط قرمز را رد نموده است و بحران آب در این استان بسیار جدی است. در حال حاضر در استان 120 میلیون مترمکعب کسری مخزن داریم در حالی که حدود 460 میلیون متر مکعب رواناب و سیلاب در سال بدون مدیریت از دسترس خارج می گردد.

نماینده مردم شهرستان های نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی گفت: زدن بندهای خاکی و آبخوان داری و مطالعات هامون صابری در حوزه سرزمینی خراسان جنوبی بسیار اهمیت دارد اما گویا مسئولان وزارت نیرو و جهاد کشاورزی هنوز عمق این فاجعه را درک ننموده اند. حدود 6000 قنات در استان وجود دارد که در حال حاضر بیشتر آنها احتیاج به مرمت و بازسازی دارند.

وی اضافه نمود: بارها به وزیر محترم جهاد کشاورزی در زمینه ایجاد ستاد احیای قنوات در وزارت جهاد کشاورزی تذکر داده ام اما هنوز اقدام عملی صورت نپذیرفته در حالی که در استان های کویری منبع اصلی تامین آب شرب روستاها و عشایر، کشاورزی و دامپروری از همین قنوات است. تشنگی مردم روستاها با تانکر برطرف نمی گردد و احتیاجمند اعتبارات ملی است.

افضلی توضیح داد: با وجود خشکسالی دو دهه دراستان خراسان جنوبی متاسفانه به دلیل عدم سرمایه گذاری در بخش صنعت، سهم اشتغال در بخش کشاورزی استان 33، 6 درصد است در حالی که میانگین کشوری 19، 2 درصد است و این بیانگر است که با تداوم خشکسالی جمعیت بسیاری از مردم استان بیکار خواهند شد.

نماینده مردم شهرستان های نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی گفت: تجربه نشان داده است در صورت بهبود شرایط روستا، تمایل به مهاجرت معکوس وجود داشته و دوباره روستاهای کم سکنه رونق گرفته اند. از این رو در جهت توسعه احداث سدهای تغذیه و بندهای خاکی در منطقه جهت مهار روان آب های موجود در مجلس کوشش ها شروع شده و با پیگیری مستمر کمیسیون کشاورزی و از محل صندوق توسعه ملی در سال 97 اعتبار 200 میلیون دلار و در سال 98 اعتبار 150 میلیون یورو بدین منظور اختصاص یافت و همان طور که در عمل نیز معین است در 2 سال اخیر احداث این سازه های آبخیزداری در کشور رشد چشمگیری داشته است.

افضلی اعلام کرد: احداث مجتمع های آبرسانی روستایی تنها راه کنترل وضع موجود و آبرسانی به روستاها است. در هر طرح چندین روستا تجمیع شده و با مطالعه کارشناسی شده آب به این روستاها به وسیله خطوط انتقال رسانده می گردد.

وی بیان کرد: در چند سال اخیر مطالعات روستاها و تعریف مجتمع های مختلف اجرا شده و عملیات اجرایی بعضی از مجتمع ها نیز شروع شده و به چندین روستا نیز آب شرب لوله کشی رسیده است، اما مشکل اصلی در انجام این مجتمع ها کمبود اعتبارات بخش آبرسانی استان بود که با کوشش های بسیار نمایندگان و استاندار و مذاکرات و مکاتبات متعدد با وزارت نیرو و سازمان برنامه و بودجه و ریاست جمهوری مقرر شد با تزریق 500 میلیارد تومان طی یک برنامه 2 ساله تمامی مجتمع های تعریف شده اجرایی شده و در نتیجه بخش عمده ای از روستاهای استان از نعمت آب لوله کشی بهره مند شوند.

نماینده مردم شهرستان های نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی توضیح داد: با افزایش اعتبارات از چندمحل آبفای روستایی، امور عشایری و ... سرعت آبرسانی تانکری به روستاهای عشایری و روستاهای فاقد آب افزایش یافت.

افضلی یادآور شد: راهکارهای بلند مدت مختلفی برای برطرف مشکل کم آبی شرق کشور مطرح بوده است از جمله انتقال آب از خراسان شمالی به خراسان جنوبی و انتقال آب از دریای عمان به 3 استان شرقی البته در ابتدا طرح انتقال آب از دریای عمان به شمال سیستان و بلوچستان مطرح بود که با پیگیری نمایندگان استان خراسان جنوبی و خراسان رضوی نام این دو استان نیز در طرح فوق اضافه نموده شد.

وی گفت: در این طرح با اعتبار 2 میلیارد یورویی مقرر شده طی یک برنامه 5 ساله آب دریای عمان در چابهار شیرین شده و توسط خطوط انتقال به 3 استان منتقل گردد

نماینده مردم شهرستان های نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: مراسم شروع طرح انتقال آب دریای عمان به سه استان شرقی کشور سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان شمالی روز گذشته با حضور استانداران 3 استان در استان سیستان و بلوچستان کلید خورد که امیدواریم با به ثمر نشستن این کوشش ها شاهد رونق مجدد کشاورزی، حضور گسترده مردم در روستاها، بهبود معیشت مردم و در نهایت توسعه منطقه باشیم.

252، ز

منبع: تسنیم
انتشار: 13 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: footballgahan15.ir شناسه مطلب: 648

به "نماینده مردم نهبندان در مجلس از ضرورت انتقال آب دریای عمان به استان های شرقی می گوید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نماینده مردم نهبندان در مجلس از ضرورت انتقال آب دریای عمان به استان های شرقی می گوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید