هرآنچه که باید راجع به آنفولانزای مرغی بدانیم

به گزارش مجله فوتبال دوستان، آنفولانزای پرندگان یا مرغی، به گروهی از بیماری های عفونی گفته می گردد که از طریق ویرو س های آنفولانزایی ایجاد می شوند که پرندگان را عفونی نموده و آنها را بیمار می نماید. H5N1، نوعی از آنفولانزای مرغی است که موجب عفونت شدید شده و اندازه مرگ ومیر بالایی دارد.

هرآنچه که باید راجع به آنفولانزای مرغی بدانیم

آنفولانزای مرغی

آنفولانزای مرغی که گاهی اوقات به آن آنفلوانزای پرندگان هم گفته می گردد، یک عفونت ویروسی است که نه تنها پرندگان بلکه انسان و حیوانات دیگر را نیز آلوده می نماید، اما بیشتر اشکال ویروس آن محدود به پرندگان است. این ویروس ها به طور طبیعی در بین پرندگان آبزی وحشی در سراسر دنیا مشاهده می شوند و می توانند پرندگان خانگی و سایر گونه های پرندگان و حیوانات را آلوده نمایند.

ویروس های آنفولانزای مرغی به طور عادی انسان را آلوده نمی نماید. با این حال، عفونت های پراکنده انسانی با ویروس آنفولانزای مرغی دیده شده است. با این وجود بعضی از کارشناسان نگران این هستند که با شیوع احتمالی H5N1، این بیماری ممکن است برای انسان ها خطرناک گردد و جان آن ها را تهدید کند.

H5N1 شایع ترین نوع آنفولانزای مرغی است و می تواند برای پرندگان کشنده باشد و به راحتی می تواند بر انسان و حیوانات دیگر که در تماس با یک ناقل ویروس قرار دارند، تأثیر بگذارد. طبق گزارشات سازمان بهداشت دنیای، H5N1 اولین بار در سال 1997 در انسان کشف شد و تقریباً 60 درصد مبتلایان به آن جان خود را از دست داده اند.1

علائم آنفولانزای مرغی

آنفولانزا مرغی علائمی شبیه به آنفولانزا معمولی دارند که عبارتند از:

ضعف

سرفه

اسهال

گلو درد

سردرد

آبریزش بینی

دردهای عضلانی

مسائل تنفسی

تب (بیش از 38 درجه سانتیگراد).1

علل آنفولانزای مرغی

انسان پس از تماس مستقیم با پرندگان آلوده به ویروس H5N1، مبتلا می گردد. هریک از کارهای زیر انسان را گرفتار آنفولانزای مرغی می نماید:

تماس و پرکندن پرندگان بیمار؛

تماس با مدفوع و دیگر ترشحات پرندگان بیمار و یا تنفس در هوایی که این پرندگان در آنجا هستند؛

آماده کردن پرندگان بیمار برای پختن غذا؛

کشتار پرندگان آلوده؛

آماده کردن پرندگان برای فروش؛

حضور در بازار برای فروش پرندگان بیمار زنده.

خوشبختانه پختن و خوردن گوشت پرندگان مبتلا، فرد را بیمار نمی نماید. اما دمای پخت گوشت پرندگان مبتلا باید حداقل 74 درجه باشد و هنگام پخت تخم پرندگان آلوده، باید زرده و سفیده آن کاملا سفت شوند.

فضولات پرندگان نیز ممکن است حاوی ویروس باشند و غذای مصرفی پرندگان، تجهیزات، وسایل نقلیه، کفش و لباس، خاک، گرد و غبار و آب اطراف خود را آلوده نمایند. پاها و روی بدن حیوانات نیز ممکن است آلوده به ویروس باشند.2

تشخیص آنفولانزای مرغی

با تشخیص به موقع می توان فرد مبتلا را درمان کرد و از مرگ نجات داد. پزشک هنگام تشخیص بیماری، معمولا علائم بیماری در فرد را آنالیز می نماید و از او درمورد سفرها و یا هر گونه تماسی که با پرندگان داشته است، پرس وجو می نماید. سیستم تنفسی فرد نمونه برداری و به آزمایشگاه فرستاده می گردد. این آزمایش ها باید در مدت 4 تا 5 روزی که علائم بروز می نمایند، انجام شوند.

سال 2009، سازمان غذا و داروی آمریکا، از تست آنفولانزای Avantage A/H5N1 (ویروس A/H5N1 یا آنفولانزای مرغی را به وسیله محتویات درون بینی یا گلوی فرد مشکوک به ابتلا شناسایی می نماید) استفاده کرد. این تست در کمتر از 40 دقیقه می تواند نوع خاصی پروتئین (NS1) را که علامت ابتلا به آنفولانزای مرغی نوع A/H5N1 است، تشخیص دهد. اما ازآنجایی که، ویروس H5N1، نسبتا نادر است، پزشک ممکن است آن را در فرد مشکوک به بیماری مشاهده نکند؛ مگر اینکه آن فرد به تازگی در تماس با پرندگان و یا محیطی آلوده به این ویروس بوده باشد.2

راه های ابتلا و انتقال ویروس به انسان

این بیماری می توان از راه های مختلفی به افرادی که در نزدیکی پرندگان قرار میگیرند، منتقل گردد. از راههای انتقال این عارضه می توانیم به این موارد اشاره کنیم:

تماس با مدفوع پرندگان

تماس با خون پرندگان

تماس ترشحات مجاری تنفسی پرندگان

محیط زیست آلوده

جا به جا کردن پرندگان یا مرغان آلوده.3

افراد در معرض خطر

افراد با شرایط زیر مستعد ابتلا به این بیماری هستند و برای درمان احتیاج به مراجعه نزد پزشک خواهند داشت:

افرادی با شغل های مرتبط با زنده یا مرده پرندگان و ماکیان، مدفوع حیوانات، فرآورده یا محل زندگی آنها

افرادی که در آزمایشگاه به آنالیز نمونه های این ویروس می پردازند.

کارکنان مراقبت های بهداشتی

افراد ساکن در مناطقی که مرگ ماکیان و پرندگان در آنجا به طور مشکوکی افزایش پیدا نموده است.

تماس کمتر از یک متر با ماکیان مبتلا به بیماری

حضور در محیطی که ماکیان و یا پرندگان مبتلا طی 6 هفته قبل در آنجا سکونت داشته اند.

تماس با مورد انسانی مبتلا به این ویروس.3

درمان آنفولانزای مرغی

انواع مختلف آنفولانزای مرغی می تواند علائم متفاوتی را ایجاد نمایند. بر همین اساس نوع گزینه های درمانی به علائم احتمالی بیماری بستگی دارند. در بیشتر موارد، درمان با داروهای ضد ویروسی می تواند شدت بیماری را کاهش دهد.

با این حال، پس از ظاهر شدن علائم، این دارو باید ظرف 48 ساعت مصرف گردد. ویروسی که باعث ایجاد آنفولانزا در انسان می گردد، می تواند در برابر دو شکل رایج از داروهای ضد ویروسی، آمانتادین و ریمانتادین (فلومادین) مقاومت کند. برای همین این داروها نباید برای معالجه بیماری استفاده گردد.

علاوه بر آن، خانواده فرد بیمار و یا سایر افراد که در تماس نزدیک با بیمار هستند حتی اگر علائمی از بیماری را ندارند بهتر است به عنوان یک اقدام پیشگیرانه دارو های ضد ویروس مصرف نموده و خودشان را قرنطینه نمایند. پزشک ممکن است در شرایط عفونت شدید استفاده از دستگاه تنفس و اکسیژن درمانی را تجویز کند.1

عوارض

از جمله مهمترین عوارض ابتلا به این بیماری می توانیم به این موارد اشاره کنیم:

پنومونی (ذات الریه)

نارسایی تنفسی

نارسایی اندام های مختلف بدن نظیر کلیه ها و قلب

خونریزی از ریه ها

تجمع هوا در فضای جنب (فضای میان ریه ها و پرده پوشاننده ریه ها)

کاهش تمامی رده های گلبول های خون (گلبول های سفید و قرمز و پلاکت ها)

سندرم ری (بیماری که با رسوب چربی در کبد و درگیری مغزی معین می گردد)

سپسیس (عفونت شدید در یک نقطه از بدن یا در خون که علائم التهابی را در سراسر بدن به همراه دارد.)

متاسفانه مقدار مرگ و میر با این بیماری بالا است و تا به امروز بیش از نیمی از مبتلایان جان خود را از دست داده اند از همین روی ضروری است در صورت مشاهده علائم به پزشک مراجعه نمایید.3

روش های پیشگیری از آنفولانزای مرغی

پیشگیری کامل از توسعه آنفولانزای مرغی امکان ندارد، اما مسئولان می توانند با آنالیز الگوهای مهاجرت پرندگان، در برابر احتمال توسعه آلودگی آماده باشند. درحال حاضر برای آنفولانزای فصلی، واکسیناسیون انجام می گردد اما این امکان هنوز برای آنفولانزای مرغی مهیا نشده است.

البته بنابه گفته سازمان دنیای بهداشت، برای ویروس H5N1 واکسن فراوری شده، اما هنوز برای استفاده همگان آماده نشده است. می توان با انجام بعضی از اقدامات احتیاطی، جلوی ابتلا به انواع آنفولانزا، از مرغی تا عفونت های دیگر را گرفت.

بهداشت دست
قبل و بعد از استفاده از دست شویی یا استفاده از مواد غذایی و بعلاوه پس از سرفه کردن، دست هایتان را با آب گرم و صابون بشویید.
سرفه
هنگام سرفه، آرنج تان و یا یک دستمال را جلوی دهان تان بگیرید. سپس دستمال را به درون سطل آشغال بیندازید. اگر دست تان را جلوی دهان تان بگیرید، بخشی از ویروس های آلوده نماینده به دست هایتان منتقل می گردد و آن ویروس می تواند به فرد دیگری، مثلا هنگام دست دادن، منتقل گردد.
جداسازی
افرادی که بیمار هستند باید از اماکن عمومی دور بمانند و تا جایی که امکان دارد، با مردم در ارتباط نباشند.
واکسیناسیون
واکسن بیماری های آنفولانزای فصلی و ذات الریه را به موقع دریافت کنید.

البته بنابه گفته سازمان دنیای بهداشت، واکسن آنفولانزای فصلی نمی تواند فرد را از ابتلا به ویروس H5N1 مصون نگه دارد.2

پینوشتها

1.www.pezeshket.com

2.www.chetor.com

3.www.virgool.io

منبع: راسخون
انتشار: 21 آذر 1400 بروزرسانی: 21 آذر 1400 گردآورنده: footballgahan15.ir شناسه مطلب: 1828

به "هرآنچه که باید راجع به آنفولانزای مرغی بدانیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هرآنچه که باید راجع به آنفولانزای مرغی بدانیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید