پیشنهاد بازار بزرگ منطقه ای برای استارتاپ ها

به گزارش مجله فوتبال دوستان، روز گذشته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به منظور شرکت در اجلاس اتحادیه وزرای ارتباطات کشورهای مشترک المنافع (RCC) به قزاقستان سفر کرد و در سخنرانی خود بر لزوم مقابله با انحصار بعضی فناوری ها تأکید کرد و یادآور شد که باید به فکر ایجاد یک بازار بزرگ منطقه ای برای استارتاپ ها و بخش خصوصی باشیم.

پیشنهاد بازار بزرگ منطقه ای برای استارتاپ ها

کوشش جدی ایران برای توسعه 5G

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات که به منظور شرکت در اجلاس اتحادیه وزرای ارتباطات کشورهای مشترک المنافع (RCC)، به نورسلطان پایتخت قزاقستان سفرنموده است، در سخنرانی خود در این اجلاس با بیان اینکه ناسیونالیسم فناورانه به استراتژی بعضی قدرت های بزرگ تبدیل شده است تأکید کرد که انحصار فناوری هوش مصنوعی چالشی جدی برای همه ملل دنیا خواهد بود و باید به فکر برطرف این انحصار بود.

محمدجواد آذری جهرمی در سخنرانی خود در این اجلاس همچنین گفت: ما در یک سال گذشته در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات پیشرفت قابل توجهی داشته ایم. تعداد مشترکان پهن باند تلفن همراه از 70 میلیون نفر عبور نموده است و ازسوی دیگر هم اکنون تمام شهرهای ما یعنی هزار و 242 شهر و همچنین 78درصد از روستاهای ما به شبکه اینترنت نسل چهارم(4G) متصل هستند. وی ادامه داد: همچنین بیش از 120 میلیون دستگاه تلفن هوشمند به وسیله سه اپراتور تلفن همراه در شبکه فعال هستند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اضافه نمود: اگرچه به دلیل نبود سرمایه گذاری کافی با تأخیر در توسعه FTTH روبرو بوده ایم اما با بودجه دولت و جذب سهم بخش خصوصی، اکنون به 2 میلیون کاربر FTTH رسیده ایم که این، رکورد قابل توجهی در طول یک سال محسوب می گردد. آذری جهرمی در این سخنرانی یادآور شد: دولت با ساخت 5هزار کیلومتر فیبر نوری در مناطق روستایی، به سرعت درحال توسعه زیرساخت های ارتباطی در کشور است و کوشش دارد به این کار شتاب ببخشد.

وزیر جوان کابینه دولت تدبیر و امید در سخنرانی خود در اجلاس اتحادیه وزرای ارتباطات کشورهای مشترک المنافع (RCC) همچنین گفت: ما مشغول انجام مطالعات لازم در زمینه اینترنت نسل پنجم(5G) هستیم و به طورجدی کوشش می کنیم تا زمینه های تحقق آن را در آینده فراهم کنیم. وی همچنین یادآور شد: در حال تهیه مقررات مناسب و بازنگری در قوانین گذشته هستیم تا بازار ایران را برای ورود فناوری5G به کشور آماده کنیم. ازاین رو آماده هستیم تا برای حل چالش های توسعه فناوری اینترنت نسل پنجم(5G) از تجربیات ارزشمند کشورهای مشترک المنافع(RCC) استفاده نموده و تجربیات خودمان را در اختیار آنها قرار دهیم.

لزوم تدوین قانون مشابه مقررات GDPR اروپا

وزیر کابینه دولت دوازدهم ضمن هشدار درباره مسأله یک جانبه گرایی فناورانه به عنوان چالشی اساسی در پیش روی کشورهای منطقه و دنیا نیز گفت: قدرت واقعی فناوری در پی اجرای گسترده فناوری اینترنت نسل پنجم(G5) با استفاده از هوش مصنوعی تحقق خواهد یافت. ما به عنوان کشوری که با سخت ترین تحریم های غیرقانونی مالی روبرو است، نسبت به فجایعی که یک جانبه گرایی فناورانه می تواند برای کل دنیا به وجود آورد، هشدار می دهیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تأکید کرد: ناسیونالیسم فناورانه به استراتژی بعضی قدرت های بزرگ تبدیل شده است و به همین دلیل هم انحصار فناوری هوش مصنوعی می تواند به چالشی جدی برای همه ملل دنیا تبدیل گردد و باید به این موضوع توجهی ویژه داشت. آذری جهرمی در ادامه یادآور شد: دولتی که عادت به تحریم سایر کشورها دارد، بیشترین سرمایه گذاری را در زمینه هوش مصنوعی انجام داده است و یک جانبه گرایی فناورانه خود را در زمینه های مختلف فناوری های نوین استراتژیک، گسترش داده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات البته به ارائه راهکاری برای حل این مشکل نیز پرداخت و ایجاد مقررات بهتر حفاظت از داده ها و قوانین ضد انحصار را به عنوان راهکاری احتمالی برای مقابله با یک جانبه گرایی فناورانه برشمرد. آذری جهرمی اضافه نمود: با وجودی که اتحادیه دنیای ارتباطات در حال کوشش برای ایجاد وحدت رویه میان اعضا در این زمینه است و بحث و گفت و گو دراین باره ادامه دارد اما هنوز این کوشش ها به دستاوردهای مشخصی منجر نشده است.

وی ادامه داد: من معتقدم کوشش هایی مشابه فرآیندهایی که منجر به ایجاد مقررات حفاظت از اطلاعات عمومی (GDPR) در اتحادیه اروپا شد، از سوی کشورهای مشترک المنافع عضو RCC نیز قابل انجام است.

تأکید بر ایجاد بازار منطقه ای

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین در سخنرانی خود با اشاره به همکاری های چهار جانبه ای که ایران با روسیه، جمهوری آذربایجان و ترکیه در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات شروع نموده است، توضیح داد: شباهت های زیادی بین کشورهای مشترک المنافع عضوRCC و کشورهای همسایه آنها مانند ایران وجود دارد. وی در ادامه گفت: ما می توانیم در برابر اثرات مخرب انحصار و یک جانبه گرایی در حوزه ای سی تی(ICT) مقاومت نموده و یک بازار بزرگ منطقه ای را برای استارتاپ ها و بخش خصوصی خود ایجاد کنیم.

آذری جهرمی در سخنرانی خود یادآور شد: همچنین باید در حوزه مقررات با یکدیگر هماهنگ باشیم که برای این منظور، کشورهای مشترک المنافع عضوRCC می توانند بهترین بستر را فراهم آورند. وی ادامه داد: من معتقدم وقت آن رسیده است که به طور جمعی مسأله مقررات مربوط به حفاظت از داده ها را مورد آنالیز قرار دهیم و در این راستا می گویم که جمهوری اسلامی ایران آماده است تا به طور فعال با هر مکانیسم ممکن به وسیله RCC همکاری داشته باشد.

پس از سخنرانی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات کشورمان، کنستانتین نوسکوف وزیر توسعه دیجیتال و رسانه های جمعی روسیه نیز به عنوان رئیس اجلاس از مشارکت فعالانه ایران در جلسه وزرای کشورهای عضو RCC قدردانی و بر ادامه همکاری این نهاد منطقه ای با کشورمان تأکید کرد.

لازم به ذکر است محمدجواد آذری جهرمی که صبح روز گذشته وارد شهر نورسلطان پایتخت قزاقستان شد تا در اجلاس اتحادیه وزرای ارتباطات کشورهای مشترک المنافع عضو RCC شرکت کند، قرار است علاوه بر این اجلاس، در نمایشگاه جانبی این رویداد شرکت کند و همچنین دیدارهای دوجانبه با همتایان باهدف گسترش و تعمیق روابط نیز از دیگر برنامه های وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات کشورمان در این سفر است.

برش

اتحادیه وزرای ارتباطات کشورهای مشترک المنافع (RCC) یک اتحادیه منطقه ای است که توسط اعضای اتحادیه کشورهای مشترک المنافع (CIS) شامل روسیه، بلاروس، قرقیزستان، قزاقستان، ازبکستان، مولداوی، ارمنستان، تاجیکستان و ترکمنستان تشکیل شده است. لازم به ذکر است که هرساله اجلاس و نمایشگاه بین المللی در یکی از کشورهای عضو برگزار می گردد. سال گذشته ترکمنستان میزبان کشورهای عضو بود و سال جاری نیز قزاقستان میزبانی این اجلاس را برعهده گرفته است.

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 22 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: footballgahan15.ir شناسه مطلب: 264

به "پیشنهاد بازار بزرگ منطقه ای برای استارتاپ ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیشنهاد بازار بزرگ منطقه ای برای استارتاپ ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید