چین خواهان توقف مداخله جویی ژاپن در دریای جنوبی شد

به گزارش مجله فوتبال دوستان، وزارت امور خارجه چین با انتشار بیانیه ای از ژاپن خواست در امور دریای جنوبی مداخله نکند و بیش از این بر روابط دو کشور خدشه وارد نسازد.

چین خواهان توقف مداخله جویی ژاپن در دریای جنوبی شد

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

به گزارش ایرنا، در این بیانیه که روز شنبه منتشر شده از اینکه ژاپن کوشش نموده روند بهبود روابط چین و فیلیپین و همکاری دو کشور برای حل اختلاف در دریای جنوبی را مختل کند، به شدت انتقاد شده است.

ظاهرا این بیانیه به این دلیل صادر شده که بر اساس گزارش خبرگزاری کیودو؛ ژاپن خواهان همکاری بیشتر با آمریکا برای مهار چین در دریای جنوبی شده است.

این گزارش می افزاید که دولت های ژاپن و آمریکا قصد دارند در دریای جنوبی همکاری های بیشتری داشته باشند که در جریان آن به چین اجازه داده نشود بی محابا به ساخت و سازهایش در این منطقه ادامه دهد.

وزارت امور خارجه چین در پاسخ به این گزارش آورده است: ورود ژاپن به دریای جنوبی از دیدگاه چین به طور کلی مردود بوده و این کشور بهتر است بجای این موضعگیری ها به دنبال پیشبرد صلح و ثبات در منطقه باشد.

بیانیه به روابط چین و فیلیپین و هماهنگی های دو طرف اشاره نموده و آورده است که دو کشور می خواهند یک ساختار رایزنی برای حل و فصل اختلافات ایجاد نمایند و بهتر است توکیو درصدد مانع تراشی نباشد.

پس از دیدار شی جین پینگ رئیس جمهوری خلق چین و رودریگو دوترته رئیس جمهور فیلیپین در پکن، دو طرف بیانیه ای منتشر کردند که بر اساس آن یک ساختار رایزنی دوجانبه در باره حل اختلافات دریای جنوبی تشکیل خواهد شد.

بیانیه وزارت امور خارجه چین همچنین تاکید می نماید که ژاپن مسائل و تحولات را به خوبی درک نمی نماید چرا که بهبود روابط میان چین و فیلیپین و رایزنی در باره اختلافات و رفع کردن آنها در دریای جنوبی برای هر دو کشور و کل منطقه سودمند خواهد بود.

چین در ماه های گذشته کوشش زیادی کرد تا مانیل را از آمریکا و ژاپن دور کند و ظاهرا سفر دوترته نشان دهنده موفقیت راهبردی پکن در این زمینه است.

هوا چون اینگ سخنگوی وزارت امور خارجه چین نیز روز آدینه در نشست خبری خود با خبرنگاران در پکن از کوشش های ژاپن برای مواج کردن آبهای منطقه ابراز نگرانی کرد و گفت که بعضی از مقام های توکیو از صلح و ثبات دم می زنند، ولی وقتی منطقه در راستا صلح حرکت می نماید، ساز ناسازگاری می زنند.

وی اضافه نمود که هدف ژاپن برای ورود به مسایل دریای جنوبی و مداخله جویی هایش در این منطقه بر همگان روشن است، اما توکیو به نتیجه نخواهد رسید.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 15 آبان 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: footballgahan15.ir شناسه مطلب: 360

به "چین خواهان توقف مداخله جویی ژاپن در دریای جنوبی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چین خواهان توقف مداخله جویی ژاپن در دریای جنوبی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید